Hästar skrämda av traktorförare

Sv: Hästar skrämda av traktorförare

Kan förstå att bilister inte gillar när man rider på vägarna, men ibland kan man undra om de tror att det löser problemen genom att köra över dom istället? Grannens företag kom med bil och släp när jag red över bron med min pålle, saktade inte heller ner. Fick ganska bråttom, men man kan ju inte trava heller när det är isigt. Kom iallfall över, men är mindre tacksam.

Dom där ryttarna försökte ju bara vara snälla!
Och sen så hotade han dom! Fy vad lågt!

Hur sjutton kan du ha förståelse för sådant ?
Ryttare har ALL RÄTT att rida i trafiken. Bilister och även traktorförare skall visa hänsyn, det är dom som står skyldiga om något händer..

En bekant till mig råkade ut för något liknande, hästen blev skrämd och hon trillade av. Vi vet tyvärr inte vem som körde traktorn.
Innan det hände vågade hon rida ut med sin häst, men är numera livrädd..

Man rider inte i trafiken för att irritera folk utan för att man e tvungen. Alla gillar inte att rida runt i ett ridhus, Blää

Här omkring är det mkt sällan man ser nån som vågar sticka ut näsan överhuvudtaget. Antar att alla pållar i trakten går som gräsklippare på sommaren, suck.
Om fler hade fått liiite äventyrslystnad å vågat sig ut så tror jag trafikanterna hade varit mer vana vid hästar oxå.

Fast mesiga små-tjejer är väl kul att skrämma:mad:
Antar att gubben i traktorn tyckte att dom borde sitta hemma å sminka sig istället..

jo man kan trava på is, eller rider du helt obroddat? är du inte rädd för fläkskador? :eek:

visst det är drygt att behöva sakta in och vänta på omkörningslucka för att komma förbi ett hästekipage men det får man ta om det inte finns något annat sätt för hästekipaget att ta sig fram..
man måste respektera lagarna och visa hänsyn även om man inte gillar dom.. precis som att det finns hastighetsbegränsningar..

jo man kan trava på is, eller rider du helt obroddat? är du inte rädd för fläkskador? :eek:

visst det är drygt att behöva sakta in och vänta på omkörningslucka för att komma förbi ett hästekipage men det får man ta om det inte finns något annat sätt för hästekipaget att ta sig fram..
man måste respektera lagarna och visa hänsyn även om man inte gillar dom.. precis som att det finns hastighetsbegränsningar..

:bow: :bow: :bow:

ibland är du så klok!

ja, man får se till att ha sina ljusa stunder emellanåt, bygga upp imagen lite :p

jag har många gånger vart på båda sidorna, dvs både på den lite stirriga ponnyn som var rädd för allting större än vanliga sedanbilar (kombisar var farliga dom med) och så har jag suttit i bilen många gånger..

sist så såg jag en vacker fux på cykelvägen 8 m från bilvägen som blev hejdlöst rädd för trafiken och började skena, jag släppte på gasen och blev skitorolig jag.. ryttaren hade lite problem men löste dem som tur var..

Men hästar är ett fordon. Vi har precis lika mkt rätt att rida på vägen. Jag har precis gjort teorin och där står det klart och tydligt att hästen är ett fordon !

Alltså jag menade itne att vi itne hade på vägen att göra, för jag måste rida några hundra meter på vägen för att komma till skogen. Däremot finns det grannar till mig som rider på vägarna, istället för att rida i skogen. Samma tur varje dag året runt, vilket jag vet kan irritera. Vilket gör att många tappar respekten.. Jag har broddar, men hästar kan faktiskt halka även ifall dom har broddar, vilket han gjorde på vägen över bron.. Därför valde jag att inte trava.

Brodd hjälper inte så mycket om det är ett tunt istäcke på asfalt. Det funkar att skrittandes ta sig fram men inte i högre hastigheter.

Alla kan inte trava på is trots att dom har broddar. Vissa hästar kan ha knäskador som inte klarar av hårdunderlag osv.

Jag själv travar INTE på is, pga det hårda underlaget, för mig är det samma sak som att trava/galoppera på asfalt. Träffar jag en bil på en liten väg så ser jag till att ta mig sålångt ut det bara går och det är ju rätt svårt att göra på en bro. Eftersom hästen räknas som ett fordon på vägen så måste ju bilen vänta till en bra lucka på att ta sig förbi.

Det handlar inte om vem som har rätt och fel, det handlar om att handla med förstånd och visa hänsyn till sina medmänniskor.

Igår när jag red mötte jag en bil med hästsläp, även om vägen var stor så gick jag så mycket jag kunde ut till väggrenen och stod stilla så hon i lugn och ro kunde passera, detta för att inte stressa bilföraren. Alla hästar är kanske inte så trafiksäkra, nu är min det men jag undviker att fortsätta gå när jag likagärna kan stå still när en bil kommer, speciellt om den kommer bakifrån.

Håller med dej :mad: Även om hästar e djur så räknas de ju som fordon på vägen men det verkar ju alla billister totalt skita i :mad:

Jag brukar va o rida hos min tränare O när vi rider ut så ist för att vi går ner i diket o visar alla respekt o bilföraren brukar vi gå ut mot mitten av vägen så att de visar respekt för oss. Narturligtvis gör vi bara det med trafiksäkra hästar. Men bilförarna brukar bli rätt paffa :devil:

Håller med dej :mad: Även om hästar e djur så räknas de ju som fordon på vägen men det verkar ju alla billister totalt skita i :mad:

Jag brukar va o rida hos min tränare O när vi rider ut så ist för att vi går ner i diket o visar alla respekt o bilföraren brukar vi gå ut mot mitten av vägen så att de visar respekt för oss. Narturligtvis gör vi bara det med trafiksäkra hästar. Men bilförarna brukar bli rätt paffa :devil:

Det brukar jag göra ibland med min häst också, som inte vrider på ett öra för trafiken. Ibland måste man bara lära de andra trafikanterna att vi också har rätt att vara på vägarna.

T.ex. En gång var vi några stycken som red på en smal väg utan möjlighet att ta ut på sidorna. Då kom det en moped/cross helt utan ljuddämpare och bara blåste förbi. De andra hästarna blev vettskrämda o killen bara flinade roat.

Och en stund senare kom han tillbaka igen med samma fart. Då ställde jag ut min häst mitt över vägen när han kom. Men tror ni att den idioten saktade in? Nej! Han körde på förfullt! jag ryggade min höst ett steg precis när moppen rusade förbi, annars sku han f-n ha kört på oss, eller i diket. Och jag ville ju inte orsaka någon olycka.
Men han tog nog åt sig iaf, för han skrek en massa svordomar, men sen har vi inte haft problem med honom mer.

Man kan rida utan skor med, Det funkar alldeles utmärkt så länge det inte är is. Somliga delar av landet har bara fläclvis is, såsom på broar där det ofta bildas is då vägen snabbare blir varmare.

Hästen ÄR, oavsett hur gärna bilisterna vill säga att de inte är det, ett fordon och får inte egentligen "framföras" på trottoarer eller icke Häst-skyltade gångvägar.
Det är något de får respektera, inte fasen svär de över att deras ungar går över gatan till och från hockey eller fotbollsträningen...
Och de ungarna går ofta i stora flockar så att bilisterna får stanna och vänta.

Nej tacka vet jag stockholm vid Skuggan, de har (hade) både militärerna och polisens hästar, de bilisterna visste att hästarna var ett fordon, och visste det itne de, fick de snart veta det...

Ja han lär ju ha respekt för er nu iaf :devil: haha

Vill de inte visa respekt från början får man lära dem att göra det :p

Så egentligen vet jag inte varför vi har fått för oss att backa så långt ner i kanten som möjligt :confused:
Vi har all rätt att rida mitt på vägen :devil:

Visst man kanske ska ha respekt för bilisterna men visar de inte oss någon
respekt varför ska då vi visa respekt för dem :mad:

undrar vilka ryttare det var??:s har stått med min häst på brk tidigare, "bönderna" där är verkligen usla. samma med lastbils/ buss förare, man var orolig så fort man lämnade området i princip.. vilken idiot

Alla kan inte trava på is trots att dom har broddar. Vissa hästar kan ha knäskador som inte klarar av hårdunderlag osv.

Is sviktar rätt bra, faktum är att det är bättre än ridhus underlag enligt vissa experter...

is kan du inte säga, men däremot tunn is på asfalt eller annat hårt underlag.

Is sviktar rätt bra, faktum är att det är bättre än ridhus underlag enligt vissa experter...

Ja, vi brukade träna travhästarna på en isen på vintrarna. Det gick jättebra! Sviktade ju mycket bättre än den hårda travbanan iaf. Och med ordentligt med broddar så var fästet bra också.

Måste tillägga att den här traktorföraren hade mord i blicken, han har heller inte bett om ursäkt för sitt vådliga beteende. Vi pratar inte om någon som råkade komma för nära utan han jagade dem med avsikt för att skrämma dem!!! Blir så f####d bara jag tänker på det.

Tror inte att alla förstår att de utsätter andra för livsfara det är bara tur att det inte gick mer illa, de klarade sig men mådde dåligt ett bra tag efter händelsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en kvinna var ute och red blev hennes häst skrämd av en lastbil som körde upp nära ekipaget i hög fart. Kvinnan har anmält händelsen...
Svar
0
· Visningar
452
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att två Jas-plan framkallade ljudbangar i en övning över Gotland så kräver nu en kvinna skadestånd av Försvarsmakten. Det efter...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Angel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I lördags råkade hästen Poker i panik efter att ha blivit skrämd av två mountainbikecyklister som kom farande i hög fart.
Svar
0
· Visningar
248
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama