Hästar och get tillsammans?

bigganl

Trådstartare
Konstig fråga kanske men är det någon som vet hur det går att ha en get ihop med hästar?

Sv: Hästar och get tillsammans?

Min häst jagade getterna så de hoppade staket för glatta livet. En get stod på balen och hoppade ner på en unghästs rygg, inget jag direkt rekommenderar. Det kan säkert fungera i vissa flockar men var inget alternativ för oss.

Mina stallägare har haft getter med hästar och det har funkat bra. Nyligen försökte dom ta getterna till det nya stallet, men de ville inte stanna i sin hage utan rymde till en annan häst som accepterade dem rätt av. Men när de skulle gå in i stoflocken tog det stopp, där blev de utjagade.

Jag vet hästar och getter som accepterat varann men däremot tycker jag inte en get kan ersätta hästsällskapet.

Nej Geten är inte tänkt som ersättare för hästsällskap. Har två hästar för närvarande i stallet. Tänkte att en get kunde vara bra för att rensa allt som växer där man inte vill att det ska växa. De äter ju i stort sett vad som helst.
Troligtvis är det ingen bra ide för jag tror inte hästarna skulle uppskatta det sällskapet. (2 egensinniga ston)
Antar att en get skulle äta upp mer än vad jag vill ha uppätet också. Nej, jag lägger nog ner det projektet.
Tack för era svar.:)

Getabockarna luktar också MYCKET illa......Vi har sagt åt vår stallägare att vi absolut inte vill ha getter i box i stallet igen-precis allt tog åt sig lukten. Annars är getter trevliga djur!

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Ytterligare en anledning till att lägga den här iden åt sidan.

hej vet att du lagt ner men måste skriva ändå! vi hade två getter i hagen och det funkade toppen, med alla hästarna bara hagen är stor nog så går det bra. ialla fall för oss. men när jag var liten så hade vi våran ponny ihop med fåren och det gick bra det också, men det beror säkert på hur hästarna är också dessa pollar gillade sina små kompisar. nu har vi inte getterna kvar för gammel geten fick vi ta bort förra våren hon var väldigt gammal/sjuk och den andra fick då flytta till en annan familj som hade getter för hon kunde inte vara kvar själv. men jag kan säja att det var väldigt tomt utan de bräkande kompisarna iallafall tyckte jag det men vet inte om hästarna saknade dom. tack för ordet.

Jag har getter med mina hästar. De kan slinka ut under eltråden när hästarna blir för våldsamma, men stannar alltid på mina ägor (de är väldigt hemkära). Honorna är väldigt rara, hannarna måste man kastrera annars stångas de och luktar illa. Jag tycker inte man ska ha en ensam get, de har behov av sina artfränder. Mina hästar gillar getterna, de gnäggar åt dem och puffar på dem med mulen så de inte ska trampa på dem. Getterna gillar hästarna också. Dock man inte skaffa getter om man är trädgårdsfantast.

Jag skaffade en get kompis till min häst pga att hon inte gillar andra hästar :o (ja, det finns sådana hästar) och han luktade illa och stångades, men sen kastrerade jag geten och efter det blev han hennes fölunge, och han har alltid gått lös, och han går aldrig längre än mellan hagen där hon finns och in i stallet där han kan ligga på storbalarna och sova :-)
men sen mitt sto fick föl så får han inte vara med för henne, så nu är han "avvand" och kommer och tigger sällskap hos oss människor istället.
Men jag ångrar aldrig att jag skaffade en get kompis, det har även funkat bra med andra hästar som jag haft hemma, då han läser snabbt av om det funkar att "leka" med hästen eller inte, är det en sur häst, så går han ut ur hagen och in till nån annan.
getter är ganska smart djur.
kastrera geten så luktar den inte.

Getabockarna luktar också MYCKET illa......Vi har sagt åt vår stallägare att vi absolut inte vill ha getter i box i stallet igen-precis allt tog åt sig lukten. Annars är getter trevliga djur!

Om man inte kastrerar dom ja ;)

Min häst har gått med både getter och får utan problem!!
Dom var tama och jätt mysiga i hop

Vi har en gris i vårt stall! En minigris. Visst blir han jagad ibland men för det mesta bryr sig hästarna inte om honom alls eller tittar bara lite nyfiket. Han är faktiskt ganska charmig...

Glöm inte att krabaterna är duktiga på att ta sig ut hagar..iallafall var våra det..annars är dom bar sällskap även om de som tidigare nämts, inte kan ersätta sällskap från rasfrände.:smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka