Hästar och får

wrangler

Trådstartare
Hur är det bästa sättet att hålla hästar och får på samma gård?
Mindre gård, 10-15 ha - 4-5 hästar och 5-10 får.

Växelbete? Hur funkar det bäst, hästar på ett bete en säsong och fåren nästa, eller byter man under säsongen? -tänker om det blir för mycket bete för fåren för en säsong? Jag har ingen aning...
Eller kan man rent av ha dom på samma bete samtidigt?
Vilket är bäst helt enkelt?

När släpper man lämpligast får på ett bete, direkt på våren eller senare när betet är överväxt eller när det är "lagom" som till hästar?

Ni med hästar och får i denna omfattning, hur gör ni?

Sv: Hästar och får

Vi har hästar och får på vår gård: 8 ha egen mark och ca 2 ha lånad mark från grannar.
2 hästar förra sommaren och i år är de 3. Får 2010 var 10 tackor, 1 bagge och 25 lamm. I år har vi 13 tackor, 3 baggar och får förmodligen uppåt 35 lamm...

Våra djur växelbetar under säsong. Att fåren skulle få för mycket bete anser jag inte rimligt öht - snarare får hästarna för mycket... vi låter i princip alltid fåren gå först och sedan får hästarna det som blir kvar, men vi har så pass många hagar att vi kan låta hagen vila ett tag mellan djuren, så att säga. (men vi växelbetar under säsong, alltså).

Baggarna ska i sommar gå tillsammans i en egen hage och de får byta mellan två hagar. Efter dem kommer inte hästarna att beta.

Lammen släpps på våren ut på ett bete som har vilat alternativ som betades av hästar året innan - detta pga att de är extra känsliga för parasiter som lamm.

fåren ska INTE gå på överväxt bete - de äter inte av det. "Fårproffsen", som bara har får, brukar till och med få putsa sina hagar så att de håller "fårnivå" på gräset innan de släpper ut fåren. Därtill är det bäst om fåren, och speciellt då lammen, går på mycket färskt bete - det vill säga det där riktigt späda gräset som växer på våren. Tackorna behöver massor energi för att ge bra med mjölk och lammen behöver också bra gräs för att växa till sig (inför slakten).

Vi har eltrådar runt alla hagar, tre nivåer 25,50 och 90 cm höjder. Har inga bekymmer med att varken hästar eller får går ut, men får har en tendens att rymma från hagar om de inte anser att det finns tillräckligt med bete. Det är en hel del arbete med att flytta får mellan hagarna, men har man en vallhund (eller som vi - en röd hink med havre - de följer hinken hundraprocentigt!) så är det ju ingen match.

Vi har inte haft får och hästar ihop mer än tillfälligtvis... mest för att vi inte har behövt det. Däremot går de ofta i angränsande hagar med bara eltråd mellan.

Får är jättemysiga djur att ha, men de bräker en hel del... :angel: Ska ni dessutom ha lamm på våren så är det ju ännu mer underbart! ...fast lammningen består av MYCKET arbete dygnet runt. Vi bevakar/övervakar varje lammning för att kunna hjälpa till vid behov - blir mycket spring ut till fårstallet nattetid under de ca 2-3 veckorna som vi har lammning. Men kul är det!! :D Vi köpte får för att hålla hagarna öppna - det var på tok för mycket mark för 2 hästar (och då tar vi ändå hö på ca 3 ha - där betar fåren återväxten sedan).

lycka till!
(ska du ha någon speciell fårras? Vi har finullsfår (som är kända för att de är enkla att hålla inom stängsel, för sin mildhet och sin fruktsamhet).

Tack för det informativa svaret!

Fåren är shorpshire/texel korsning, övervägande shorpshire. Dom ska vara vana vid elstängsel.

Vi har ju haft får innan men då tre stycken som gått för sig själva en säsong och sedan slaktats. Men nu måste jag försöka få in någon "rutin" istället och om man nu ändå kan utnyttja dom till lite betesvård kanske, vore det ju bra.

Ok, inga övervuxna beten då. Det har vi inga som tur är, dock några som blivit lite för kraftigt nedbetade och som jag inte tänkt släppa några hästar på förrän senare på säsongen. Vi har både fd hövallar och naturbeten.

Jag jobbade ett år på ett ställe som hade får och hästar ihop på sommarbete. De var tvungna att ha en del av hagen avdelad med bara en hög tråd för rätt som det var fick hästarna tokspel och jagade fåren. Fåren kunde då smita under den höga tråden och komma undan. Ur den aspekten hade det ju varit bättre med växelbete, men du kanske inte har ligisthästar :D

Mja, det är förvisso quarters med vallinstinkt och dessutom föl vid sidan så jag tror nog jag kommer ha dom i olika hagar :D

För fårens skull.... :angel:

I ett stall jag stod inackorderad i förut hade "vi" får och hästar. Stora relativt öppna skogs/ängshagar som var avdelade i flera delar. Fåren gick i en del och hästarna i en annan första delen av sommaren då betestillväxten var god. Men sen på slutet av sommaren så hade vi alltid hästarna gåendes med fåren. Jag vet inte om det var mest för att skydda lammen, eller om det var någon annan tanke bakom det hela.

Det var i alla fall inga problem för oss att ha hästarna (halvblod, shettis och två quarters) tillsammans med tackorna och de halvstora lammen.

Hagarna var stängslade med fem? trådar eller fyra......(enligt någon rovdjurs"metod") i alla fall tre trådar rätt så tätt nere mot marken och någon enstaka gång hade ett litet lamm kommit över på fel sida, de större höll sig så gott som alltid på plats.

Pratade då också med en parasitolog och han sa att så länge man har samma vikt häst som får som betar på samma mark (samtidigt eller växelvis hade ingen betydelse) så kunde man räkna betet som parasitfritt i alla fall vad det gällde hästen. (jag har ingen aning hur det är ang fåren).
Fast fem hästar kräver mer än 10 får om det ska bli parasitfritt

Vi har 4 hästar (2 av dem går på begränsat bete) och 6 vuxna får plus ett antal lamm på 4 ha mark. Hästarna går uppdelade i olika hagar pga min fånghäst. Fåren kan gå mellan hagarna. Vi har inga problem med att få betet att räcka, snarare tvärtom. Men då står alltså ponnyerna inne på nätterna och får hö och halm så de kan nog bara räknas som max en häst (en halv kanske).

Våra hästar är vana vid får. Men om hästarna inte är det och man vill ha dem tillsammans så bör man vara mkt försiktig med de små lammen speciellt om man nyligen har släppt ihop dem. Vi släpper inte tackor med små lamm i stor hage längre efter att ha mist ett lamm som bara försvann (antagligen pga räven eller inte vet jag egentligen).

Tack för att du tog upp att det är MYCKET jobb med får. Folk verkar tro att det är skitenkelt att ha får (menar inte ts nu) och sedan blir det därefter. Lamningsförlamningar, kraftigt avmagrade djur, vilda oahterbara djur, oklippta och dåligt verkade djur. Fy fasen vad många det är som har får som inte har en aning om hur får ska skötas! Bara lite OT:crazy:

Det är mycket jobb med de flesta djur. Vi kommer dock inte ha några mängder utan för eget bruk, dvs några få slaktlamm per år.
För mig är det en förutsättning att man tar reda på hur djuren ska skötas oavsett vilken ras/art/typ av djur man skaffar.

Sambon har haft får, kalvar och grisar innan (för eget bruk), men jag vill ta reda på lite runt just betesgången och hur man smartast utnyttjar får, hästar och beten.

Vi har 6 hästar och 15 får. Vi växelbetar under säsong: först går hästarna och betar, sedan tar fåren sly och det som blivit över. Utöver detta har vi ett gäng beten där endast fåren går. Tyvärr lyckas vi inte hålla något bete fårfritt under året, vilket hade varit bra med tanke på lammens ökade känslighet för parasiter.

Vi har också haft fåren och hästarna tillsammans, och det funkar rätt bra tills jag köpte en ettåring som älskar att jaga fårstackarna... :(

*kl*

Vad är det som avgör om man ska släppa fåren eller hästarna först på ett bete, om man växelbetar samma säsong?

Ser att det är olika hur man har gjort.

Vad rekommenderar ni på ett bete som förra säsongen blev (lite för) hårt nedbetat respektive ett naturbete med all möjlig växtlighet som inte blivit hårt nedbetat.

Vi tycker betena blir fint betade om hästarna går först och gör grovjobbet, de äter mycket mer gräs än vad fåren gör. Sedan kommer det upp nytt, spätt gräs som passar fåren, plus att de kan äta blad från buskar och sly.

På våra naturbeten låter vi bara fåren gå, eftersom det passar dem med mycket sly. För hästarna finns inte så mycket att äta där.

Ja, även om får kan tyckas enkla och lättskötta ganska stor del av året, så är det ändå massor jobb i samband med lammning (precis som du säger a1agnlju), mycket jobb med hagar och att bevaka betes tillgång och längd osv. På sommaren ska de ha vatten, saltsten och mineraler (mycket viktigt om man vill ha ut något av skinnen och slaktkroppen!).

Inte heller pappersarbetet är att förakta! Ska man vara seriös så ska det finnas ett PP-nummer (produktionsplatsnummer), stalljournal ska föras och ska man, som vi med finullsfår, även få EU-bidrag måste djuren vara MV-fria och registrerade i fårkontrollen. Köp ALDRIG djur utan känd MV-status! (De flesta vill definitivt inte köpa livdjur om du har okänd, eller lägre MV-status än 3 (3 står för fri MV). Sedan finns det fler saker man inte vill få in i sin besättning - ofr, klövröta osv...

Angående turordning på betet så gillar jag att släppa fåren först och det framför allt för att tackor och lamm ska kunna komma åt det fina späda nya gräset på våren. Hästarna får gå i sin vinterhage ganska länge, så att de sedan kan introduceras på fårbetade hagar och därmed inte få för kraftigt gräs på vårkanten. Våra får släpps ut alldeles precis när man kan börja ana att gräset har växt, när det ännu är alldeles ljusgrönt. Sedan brukar man säga, och det är även vår erfarenhet, att de betar varandras rator och det gör ju att betena blir väl avbetade (men sedan också behöver vila ett tag).

Lamm blir könsmogna från ca 4 månaders ålder, så tänker man sig att ha lamm bör man också ha möjligheten att dela på tack- och bagglamm när de är ca 4 månader för att inte riskera inavel genom tjuvbetäckning.

jo, så "lite" pyssel är det allt med får, men det är absolut värt det för de är vansinnigt mysiga djur när man får dem sociala och orädda :D Smarta djur är det också - uttrycket "fårskalle" är taget ur luften. :grin:

På våra naturbeten låter vi bara fåren gå, eftersom det passar dem med mycket sly. För hästarna finns inte så mycket att äta där.

Fast det beror ju på syftet med fåren. Naturbeten är inte mycket mat för får heller - iaf inte om man är ute efter att få något slaktvärde på lamm... Tackor som ska sina efter avvänjning kan klara sig på naturbete, men inte lamm som föds upp för slakt.
(och ska tackor sedan betäckas igen måste man se till att de "betar på sig" igen, så att de kan bära fram fina och kraftiga lamm.... och ge gott om mjölk till dem... osv) :-)

Men ska man "bara" ha fåren som betesröjare så går såklart naturbete alldeles utmärkt! Inte ett sly får stå i fred och snart behöver man inte röja på träd, för den sly man vill bevara för att låta växa till sig som träd måste man hägna in till skydd från fåren... :rofl:

Jag sambetar med får och hästar parallellt. De fungerar utmärkt tillsammans och är en enda stor flock.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 852
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar