Hästar nödslaktade efter vanvård

Sv: Hästar nödslaktade efter vanvård

Efter att ha läst boken "Vi har avlivat din häst, den ligger under presenningen. Djurskyddslag för vem? så blir man lite fundersam. Om avlivning alltid är rätt lösning eller om det bara är den lättaste lösningen för myndigheten :confused:
Är det en person eller fler som får säga sitt innan dom sker och vilken kompetens har dessa dokumenterat?
Hur dåliga hovar måste det inte vara för att avlivning ska vara enda lösningen.
Säger inte att det är fel i detta fallet men man undrar ju...

Funderar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har nog aldrig läst någon bok som varit mer vinklad. Läs gärna, men granska mycket kritiskt.

Jo det håller jag med om, har bara bra erfarenhet av de djurskyddsinspektörer jag varit i kontakt med. Men fallstudierna har väl ändå skett och det ger en möjlighet att det kan ske missbedömningar även idag?

Rolle
IpL

Jo det håller jag med om, har bara bra erfarenhet av de djurskyddsinspektörer jag varit i kontakt med. Men fallstudierna har väl ändå skett och det ger en möjlighet att det kan ske missbedömningar även idag?

Rolle
IpL
Fallen är sanna, men några närmare studier av ärendena (alltså dokumentation och filmer) kan inte ha gjorts i någon större omfattning. Jag har själv inte varit inblandad i fallet med hästen t ex. men är bekant med fallet från myndigheternas sida. Jag kan bara säga att det visar en helt annan bild av djurhållningen på den gården än den boken visar. Jag håller dock med om att lämna en lapp i brevlådan angående att hästen är avlivad var respektlöst mot djurägaren, men såvitt jag vet så var djurägaren mycket duktig på att hålla sig undan också. Det var heller inte vid första kontrollen som avlivningen skedde. Ärendet hade pågått under ganska lång tid, något som inte tas upp i boken tyvärr.

Är det en person eller fler som får säga sitt innan dom sker och vilken kompetens har dessa dokumenterat?
Hur dåliga hovar måste det inte vara för att avlivning ska vara enda lösningen.
Säger inte att det är fel i detta fallet men man undrar ju...

Funderar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Vanligtvis när det gäller hovar så görs bedömningen av hovslagare och veterinär (inte samma som tar beslutet sedan). Länsveterinär tar beslutet om avlivning och polisen tar hand om djuret när det tas från djurägaren. Jag gissar att den bristande hovvården pågått under så lång tid att den påverkat benställningen. Det är väl inte omöjligt att det handlade i övrigt sjuka och/eller vanvårdade hästar. Välborstade hästar i bra hull, men med kraftigt förvuxna hovar är en kombination som jag inte har sett i alla fall.

Vanligtvis när det gäller hovar så görs bedömningen av hovslagare och veterinär (inte samma som tar beslutet sedan)

Jo, det förutsätter jag, vad jag funderar på är hur man säkerställer kompetensen och inställningen hos de som bedömer. Jag vet av erfarenhet att om man frågar ett antal hovslagare och veterinärer får man inte sällan helt olika åsikter om möjlighet till rehabilitering.
Nu ska man ju inte heller ha för stor tillit till kompetensen hos journalister/skribenter i tidningar, men man undrar ju när man skriver att avlivningen berodde på en starkt eftersatt hovvård.

När det gäller fallstudierna, om bara hälften är rätt om det agerande från AA i fallet stämmer blir man lite mörkrädd :eek: Har det blivit något efterspel med ex stämning för förtal eller annat?

Rolle
IpL

Jo, det är helt sant att man får olika svar från olika håll, men en djurskyddshandläggares bedömning, länsveterinarens bedömning i kombination med övrig veterinär experis och hovslagare samt tidigare händelser i ärendet brukar vara tillräckligt för en korrekt bedömning. Och tror man att det finns en endaste liten möjlighet att hästen ska få ett vettigt liv (och repa sig någorlunda från vanvården) så försöker man ju naturligtvis omplacera hästen i första hand.

Ett bekymmer är att få någon att vilja ta hand om hästens vidare vård efter det att beslutet står fast eftersom det kan bli en dyr historia för den nya ägaren. Få hästägare är villiga att ta hand om en häst med de kostnader det innebär om de inte kan rida eller köra den t ex. Polisen bekostar vården (inklusive veterinärkostnader och hovslagare) under utredningen men kan inte stå för kostnaden för rehabiliteringen. Där finns ett glapp för hästar som inte finns för hundar (hundstallet i Stockholm t ex. tar över hundarna inklusive vårdkostnader efter beslut och omplacerar hundarna efter rehabilitering). För hästar finns i dagsläget ingen (vad jag vet) sådan organisation som anses vara tillförlitlig.

En liten reflektion bara, hur många vanvårdade hästar avlivas på grund av att ingen seriös och trovärdig kan ta hand om dem?

Rolle
IpL

En liten reflektion bara, hur många vanvårdade hästar avlivas på grund av att ingen seriös och trovärdig kan ta hand om dem?

Rolle
IpL
Enda anledningen till avlivning ska vara sjukdom. De få fallen av avlivning av vanvårdade hästar som jag känner till i mitt län har varit på grund av hög ålder (hästen kunde inte längre äta något grovfoder) och sjukdom. Det har inte varit lätt för polisen att hitta nya lämpliga ägare, men efterhand har de lyckats med även de mest "omöjliga" hästar. Hur det varit i andra län kan jag inte svara för.

Om vi tex talar om kraftigt förvuxna hovar eller nonchalerade fånghovar så är det nog oftast glada optimister utan pengar o kunskaper som är beredda att ta över en sån häst.
PL

Nej sjukdom behöver inte vara enda anledningen. Kravet på myndigheten att lägga ner tid o pengar på att till varje pris omplacera är inte särskilt högt.
PL

Om vi tex talar om kraftigt förvuxna hovar eller nonchalerade fånghovar så är det nog oftast glada optimister utan pengar o kunskaper som är beredda att ta över en sån häst.
PL

Då kvarstår problemet att det inte finns någon trovärdig att ta hand om hästen och den avlivas därför :eek:

Rolle
IpL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna lämnade sin häst på klinik för avlivning, men hade bråttom därifrån. När veterinär undersökte hästen visade den tecken på att...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en oanmäld kontroll på en gård i Linköpings kommun upptäckte länsstyrelsen två hästar i mycket dåligt skick, som sedan fick...
Svar
0
· Visningar
176
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama