Hästapotek

M

maadddeeee

Hej! Vet att det finns lite trådar om hästapotek men hittar ej någon som svarar på mina frågor så därför startar jag här en ny.
Jag har nu köpt en hink där jag ska ha min hästs egna apotek, innan så har vi delat i stallet men vill nu ha ett eget till min lilla flicka.

Det som finns i hinken just nu är:
*Fyra Ess Hästsalva
*Fyra Ess Sårspray
*2st gaslindor
*2st flexbandage
*Bandage-tejp
*Helosan
*Klorhexidin
*ACO sårtvätt (i 8st sterila miniflaskor)
*Kompresser (att rengöra så med)
*Sterila kompresser (att ha på sår)
*Sorbact
*Fästingborttagare
*Flugmedel (även mot fästingar och andra insekter)
*Hovolja
*Pälsglans
*Svamp (inte sådanna man äter xD)
*Termometer
*plåster (jag kan ju faktiskt också göra illa mig xD)

Så nu undrar jag, vad behöver jag mer?
Tycker det är så otroligt lätt att få mycket produkter som hjälper mot samma sak, dvs att man egentlien inte har ett så brett apotek som man tror, man kanske har jätte mycket produkter men tex 90% av produkterna endast hjälper mot tex myggbett. Jag vill ha ett sånt brettt apotek som möjligt därav min fråga:) (observera att vi har en väldigt stor gemensam "sjuklåda" i stallet där det mesta man kan tänka sig finns, bandage, mediciner, salvor, stetoskop osv finns, så bara för att min hästs apotek just nu är bristande så svävar hon inte direkt i någon större fara xD)

Tacksam för hjälp!:love:

Sv: Hästapotek

Tycker du täckt det mesta. Pincett, kanske kan vara bra.

Det man inte tänker på är att hästen kan skada sig när man är ute och rider också. Därför har jag i en sadelväska : kompress, sårtvätt, självhäftande bandage och plåster, om vi rider i skogen eller längre turer.

Tycker du täckt det mesta. Pincett, kanske kan vara bra.

Det man inte tänker på är att hästen kan skada sig när man är ute och rider också. Därför har jag i en sadelväska : kompress, sårtvätt, självhäftande bandage och plåster, om vi rider i skogen eller längre turer.

Ojusste pincett!:D Kan ju vara bra om hästen text fått ngt i såret osv :)
Det ska jag genast införskaffa :D

Hmm jo det är något man ofta inte tänker på måste jag erkänna, ska frsöka få med mig lite sådanna saker iaf på långturer!:)

liten sax och alsolsprit :d

Ju det är ju bra att ha!:D spec en mer steil sax en stallsaxarna xD men det klorhexidin-liknande saken jag har ska tydligen vara som alsolsprit (mamma är apoteksak) så tror inte jag behöver det, fast det kan ju också vara bra att ha :)

Tycker du har det viktigaste.
Det jag gärna vill ha efter x antal sårskador är bomullsrulle. Det kan man använda både till att rengöra såren med, och att linda om benet med när hästen får djupare sårskador som kräver ett ordentligt skydd.

Jag har även börjat använda salisylsyrevaselin ganska mkt, eller barnolja. Det är bra feta saker om hästen får exv mugg.
Försvinner i ett nafs!

Sen köper jag vanlig matolja istället för hovolja. :p
Kan man ge hästen i fodret också om det skulle behövas. Två flugor i en smäll sas.

Och flexlindor /gasbindor och kompresser osv kan man aldrig få för mkt av, så har du råd så tycker jag du ska bunkra upp lite. 2 st tar slut ganska fort :angel:
Sen behövs såklart även bandageunderlägg och fleecelindor, men det kanske du inte räknar in här.. :)

Några rullar bomull kommer alltid till användning. Vi har också gips (för t ex hovbölder), penicillinsalva, jodopax, kanyler, sprutor, några kuvert Butta (när det ska ges på ordination av veterinär men när man inte kan komma iväg till apotek) och en hel del annat mojs som jag inte på rak arm kan komma ihåg.

Skippa dock hinken, det blir väldigt ohygieniskt om man inte kan stänga. Vi har en riktigt stor verktygslåda (ny) med olika lådor och som går att stänga ordentligt.

Plasthandskar kan jag inte vara utan! Ska iväg och köpa nya imorgon, för jag tog näst sista idag.

Jag ska även köpa en kräm/slava som heter Stocasil (rättstavat?), de andra i stallet hade blivit tillsagda av veterinären att alla hästägare MÅSTE ha sån. Man lägger det på sår, den desinficerar och bildar en skyddande hinna över såret. Jättebra verkligen!

Annars gillar jag bomullsrondeller/pads eller vad man vill kalla dem. Perfekt att ha när man bara ska rengöra nåt litet, mycket smidigare än bomull på rulle.

Edit: Jag glömde ju nästan det viktigaste av allt: Silvertejp!!!

Plasthandskar kan jag inte vara utan! Ska iväg och köpa nya imorgon, för jag tog näst sista idag.

Jag ska även köpa en kräm/slava som heter Stocasil (rättstavat?), de andra i stallet hade blivit tillsagda av veterinären att alla hästägare MÅSTE ha sån. Man lägger det på sår, den desinficerar och bildar en skyddande hinna över såret. Jättebra verkligen!

Annars gillar jag bomullsrondeller/pads eller vad man vill kalla dem. Perfekt att ha när man bara ska rengöra nåt litet, mycket smidigare än bomull på rulle.

Edit: Jag glömde ju nästan det viktigaste av allt: Silvertejp!!!
plasthandskar har jag!:D haha en hel låda till och med me plasthandskar :angel:
Hmm stocasil, den funkar typ som hästsalva va?:P
Mina kompresser (dem som ej är sterila) är till för att tvätta sår med!:D haha det är inte kompresser men kom ej på vad det hette :D

Några rullar bomull kommer alltid till användning. Vi har också gips (för t ex hovbölder), penicillinsalva, jodopax, kanyler, sprutor, några kuvert Butta (när det ska ges på ordination av veterinär men när man inte kan komma iväg till apotek) och en hel del annat mojs som jag inte på rak arm kan komma ihåg.

Skippa dock hinken, det blir väldigt ohygieniskt om man inte kan stänga. Vi har en riktigt stor verktygslåda (ny) med olika lådor och som går att stänga ordentligt.

hinken har lock (y) hmm gips måste inte det läggas av vetrinär?:O elelr kanske inte xD Vet du om jodopax gele funkar lika bra som den man späder ut?:)

Tycker du har det viktigaste.
Det jag gärna vill ha efter x antal sårskador är bomullsrulle. Det kan man använda både till att rengöra såren med, och att linda om benet med när hästen får djupare sårskador som kräver ett ordentligt skydd.

Jag har även börjat använda salisylsyrevaselin ganska mkt, eller barnolja. Det är bra feta saker om hästen får exv mugg.
Försvinner i ett nafs!

Sen köper jag vanlig matolja istället för hovolja. :p
Kan man ge hästen i fodret också om det skulle behövas. Två flugor i en smäll sas.

Och flexlindor /gasbindor och kompresser osv kan man aldrig få för mkt av, så har du råd så tycker jag du ska bunkra upp lite. 2 st tar slut ganska fort :angel:
Sen behövs såklart även bandageunderlägg och fleecelindor, men det kanske du inte räknar in här.. :)

okej!:D jo har tänkt att skaffa bommulsrulle och ska göra det nästa gång jag är på apoteket :D

vad är salisylsyrevaselin?(: har hört talas om det tror jag, fast det lät himla krångligt ;D

jo det ska bli mer med gasbindor och flexlindor!(: Hade inte tillräckligt med pengar bara när jag var på apoteket senast :angel: fick med mig en rosa med hjärtan och en svart med dödskalla iaf! ;)

jo det har jag!:D glömde att skriva hit det bara (:

Tycker det är kul att du anser att pälsglans tillhör medicinlådan. ;)
Låter som att du har det mesta, men tänk på att inte köpa in för mycket grejer som bara ligger och blir dåligt.
Såg inte om någon skrivit det men liniment eller kylgel kan vara bra att ha efter ett hårt ridpass eller på svullnad.

Några fler saker som är bra:

NaCl-lösning till sårtvätt
Tvål till handtvätt
Pappersrulle att torka händerna på
Handsprit
Tändare eller liten "grilltändare" för att kunna bränna av sax,pincett osv.(Doppa i sprit och tänd på så bränner du av bakterier)
Liten ficklampa
Vircon S
Hibiscrubtvål
Hästfebertermometer+vaselin
Brems
Snögg (hästplåster)
Polstervadd
Papper och penna

Massor av små flaskor med natriumklorid har du glömt.
Det enda jag tvättar sår med.
Annars tycker jag att du har täckt in det mesta :)

plasthandskar har jag!:D haha en hel låda till och med me plasthandskar :angel:
Hmm stocasil, den funkar typ som hästsalva va?:P
Mina kompresser (dem som ej är sterila) är till för att tvätta sår med!:D haha det är inte kompresser men kom ej på vad det hette :D

Nej, det är inte som hästsalva. Om du menar typ 4 Ess hästsalva eller liknande. Sån hästsalva är mjukgörande och kan användas på smårispor, inte på sår. Man kan ju ha det för att hålla flugor borta också.
Detta lägger man på sår för att de ska läka och skydda dem från smuts och liknande. Jag hade det tex på ett bett min häst fick i ryggen när vi släppte ihop han med en ny häst. Det var inget djupt sår, men ungefär stort som en 5 krona. Smetade på ett lager salva (den är tjock, som spackel typ) och när det torkat så bildade det en hinna över såret så att det inte kom någon smuts i. Salvan är bakteriedödande och jag tror den är antiinflammatorisk.
Nu blev jag osäker på om den hette så, för jag hittade inget på fass. Ska kolla upp vad den heter så kan jag återkomma sen. Jättebra är den iaf.

Tycker det är kul att du anser att pälsglans tillhör medicinlådan. ;)
Låter som att du har det mesta, men tänk på att inte köpa in för mycket grejer som bara ligger och blir dåligt.
Såg inte om någon skrivit det men liniment eller kylgel kan vara bra att ha efter ett hårt ridpass eller på svullnad.

hahhaa ja men det fick stå med här eftersom jag har det på samma ställe, om det är så bra för sår och skador vet jag inte (antadligen inte) men eftersom jag har den i hinken så fick den stå med :D Okej ngt liniment du kan tipsa om som är bra för svullnader?:)

Nej, det är inte som hästsalva. Om du menar typ 4 Ess hästsalva eller liknande. Sån hästsalva är mjukgörande och kan användas på smårispor, inte på sår. Man kan ju ha det för att hålla flugor borta också.
Detta lägger man på sår för att de ska läka och skydda dem från smuts och liknande. Jag hade det tex på ett bett min häst fick i ryggen när vi släppte ihop han med en ny häst. Det var inget djupt sår, men ungefär stort som en 5 krona. Smetade på ett lager salva (den är tjock, som spackel typ) och när det torkat så bildade det en hinna över såret så att det inte kom någon smuts i. Salvan är bakteriedödande och jag tror den är antiinflammatorisk.
Nu blev jag osäker på om den hette så, för jag hittade inget på fass. Ska kolla upp vad den heter så kan jag återkomma sen. Jättebra är den iaf.
okej! den låter ju väldigt bra:) ja skulle vara jä'tte snällt!:D

Massor av små flaskor med natriumklorid har du glömt.
Det enda jag tvättar sår med.
Annars tycker jag att du har täckt in det mesta :)

det var det jag menade med sårtvätt i små flaskor!:D

Några fler saker som är bra:

NaCl-lösning till sårtvätt
Tvål till handtvätt
Pappersrulle att torka händerna på
Handsprit
Tändare eller liten "grilltändare" för att kunna bränna av sax,pincett osv.(Doppa i sprit och tänd på så bränner du av bakterier)
Liten ficklampa
Vircon S
Hibiscrubtvål
Hästfebertermometer+vaselin
Brems
Snögg (hästplåster)
Polstervadd
Papper och penna

okej tack så jätte mkt!:D tvål är ju lätt att införskaffa, och pappersrulle med :) handsprit har jag massor av hemma jag kan ta med och tändare har vi i stallet (dock så används den till att tända facklorna till släden med xD), ficklampa har vi också i stallet, och även papper , penna och hästfebertermometer :)
Vad är vircon och vad är det emot?:) De andra ka jag nog införskaffa tack för tipsen!:D

Virkon-S är ett desinfektionsmedel. Superbra mot mugg/rasp och även röta (där föredrar jag dock kopparsulfat).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka