Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening
Med tanke på att hon själv är medlem i klubben så stämmer hon sig själv, teoretiskt sätt kan dessutom vara hästen i fråga som sömen kommer ifrån. Vad säger deras uppstallningsavtal, många anläggningar friskriver sig från ansvar vid olyckor.
Det är en tragisk olycka, men frågan är om klubben kan göras ansvarig, och så undrar jag lite över värderingen av hästen. Frågan är också om vilket samhälle vi går emot om man kan stämma och få rätt i i stort sett vas som helst. Rutinerna kring hovslagning kan även fungera perfekt, det händer faktiskt att söm åker av genom normalt slitage. Hästen kunde lika gärna trampat på en spik ute på en väg eller som hände mig vid ett tillfälle, hästen trampade på sömmen från skon som trampades av sekunderna innan, skulle man stämma hästägaren, hästens ryttare eller hovslagaren då?
Jag förstår familjen frustration, men det är en risk man tar när hästen inte är fullförsäkrad, man försäkrar ju den för att täcka upp när något går snett. En fundering, vad kostar en A1 försäkring på beloppet i fråga, och hur pass oberoende var värderingen?