Häst utan någon respekt för människor

Mli

Trådstartare
Jag har för ett halvår sedan köpt ett sto som jag visste var mycket dominant. Det största problemet är att hon drar iväg med en när man leder henne. Väl på ryggen så är hon för det mesta snäll. Förutom när hon skickade av min stackars mor efter sen serie av 10 bocksprång och direkt efter travade tillbaka till mig. Inga glädjesprång där inte, ville bara inte ha henne på ryggen..

Efter ihärdig ledarskapsträning så blev hon direkt bättre, men jag har inte ridit så mycket då hon är triangelmärkt efter en skada.

Hon är dock supersnäll att hantera när hon väl står på plats, lätt att sko, klippa osv.

De sista veckorna så har hon tagit över helt, går iväg när hon känner för det, och man har inte en chans. Hon puttar ut en med bogen och går förbi, och håller man då i så siktar hon och sparkar mot en. Lyckas man hålla henne så att hon inte går förbi slår hon med fram istället. Om jag går framför henne och ber henne stanna, går hon rätt över.

Vid träning häromdagen skulle hon lägga sig ner och rulla med tömkörningsgjorden på ryggen, när hon inte fick det för mig så hoppade hon förbi mig och lade ut en spark där jag såg båda bakhovarna en decimeter till höger från mitt ansikte.

Jag har försökt att ta till en lite hårdare metoder, men då slår hon tillbaka. Jag har även testat att jobba henne i en provisorisk rundcorall, men då går hon till anfall.

Jag har satt ut en annons på henne, och är det ingen som köper henne funderar jag på att avliva henne.

Är det någon som har tips hur jag kan ge henne en chans utan att riskera mitt eget liv?

Jag har lagt denna tråd på NH också.

Sv: Häst utan någon respekt för människor

usch....mardrömms senario...jag tycker att antingen får man ta till spöet och pryla halvt ihjäl hästen..men hur kul e d?eller får man bara bli vän med hästen..ni har ju kommit en bit på vägen eftersom att hion sprang till dig när hon fick av din mamma...då är hon ju trygg hos dig...ett bra tecken...kanske har hon blivit illa behandlad innnan i livet och har svårt att lita på människor..??jag har hört att vissa hästar kan bli knäppa av viss typ av foder också men detta är ju extremt! hör av dig om hur det gick med henne...öndskar att jag hade bättre tips...LYCKA TILL!

en stark signal från hästen att något är fel är när de beter sig som din gör.
Varför inte bara låta henne vara några dagar, alternativt låta veterinären kolla upp henne.

Jag känner tidigare ägaren/uppfödaren och vet att hon alltid har blivit bra behandlad.
Att använda våld på henne går inte, hon slår tillbaka.
Hon är genomgången av veterinär så jag vet att det är i det mentala det sitter.
Jag jobbar inte med henne varje dag heller, hon har stått nu nästan 2 månader men det största problemet är alltid in/ut från hagen. Och kraftfoder får hon nästan inget alls, bara en "näve" betfor vid varje mål.

Det lutar starkt åt att avliva henne, men det känns trist med en häst som bara är 7 år..

Ge henne till mig istället :D

Skämtåsido. Varför ska du avliva en häst som bara är understimulerad..? Och kanske har ont, för veterinärer är inte alltid världsbäst på att hitta fel som är lokaliserat ovanför armbågen/bakknäet på en häst.

Ta ut en equiterapeut och börja jobba med hästen. HUR är svårt för mig att säga då jag aldrig ens sett hästen, men du bor ju i ett hyggligt hästtätt landsskap så en bra tränare ska inte vara så svårt att hitta.

Dessutom säger du själv att hästen varit bra att hantera förr; vad gjorde du då som du inte gör nu?

Jag jobbar inte med henne varje dag heller, hon har stått nu nästan 2 månader

Svaret har du ju i din egen mening.

Hon är uttråkad och behöver sysselsättning/träning.

Att hon har fått stå innebär inte att hon inte har blivit mentalt aktiverad, utan enbart att jag inte har ridit henne. Visst tror jag att det till en viss del beror på att hon är undersysselsatt då jag vet att denna hästen mår bäst av att tränas hårt varje dag. Men det går ju inte eftersom hon är triangelmärkt för en skada i ett ben.

Tycker du att det är OK för en häst att bete sig på detta sättet bara för att hon är understimulerad?

Du får henne om du vill ha henne :D

Jag är själv Equiatriker och vet att det inte är något fel på henne, annat än mentalt. Har använt en del homeopatiska medeciner, men utan vidare effekt.
Jag tycker att det känns trist att avväga att avliva henne, men jag riskerar inte livet för att träna en häst. Och att sälja en häst med dessa problem känns inte bra heller, vill inte att jag ska få skulden som säljare när hon tillslut slår ihäl nån.

Jag vet inte varför hon var bättre innan, det har gått i vågor sedan jag köpte henne. Hon har mer eller mindre bott på samma ställe sedan hon föddes så när hon kom till mig i det nya stallet så kanske hon inte kände sig tillräckligt säker för att börja "härja". Jag har inte ändrat någonting. Hon hade gått på bete minst 4 månader innan jag köpte henne så hon borde vara mer understimulerad då.

Om hon kom till ett ägare som bara hade henne att ta hand om, som bara gav henne all uppmärksamhet så kanske hon skulle bli bättre. Men jag kan inte sälja mina andra 5 hästar för hennes skull. :smirk:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
Träning Jag skulle behöva goda råd från erfarna människor om hur jag ska jobba med min "det där lövet kommer döda mig"-häst, som just nu bara är...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 767
Senast: Caterpillargirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar