Häst svårt riven i Aspås

Sv: Häst svårt riven i Aspås

Känns osannolikt att ett litet lodjur skulle ge sig på en stor häst, eller?

Håller med, det är nog hemskt svårt att som lekman veta vad det är som gjort skadan, när man inte såg själva attacken.

Hoppas hästen klarar sig bra.

Kram, Maya

Hjälp vad läskigt, jag bor ganska nära Aspås. :crazy:
Tycker också att det verkar konstigt att lodjur ger sig på hästar, men sökte på det och det kom upp flera träffar om lodjur som rivit häst. :crazy:

Är det konstaterade fall eller såna där någon lekman misstänker att det är lodjur?

*Halvt knapplån

Jag har också svårt att se ett lodjur gå på en stor häst, även om det är rätt dåligt med mat i övrigt. Och 20 rivsår? Det är ju mer än bara en viftning med tassen, hästkraken måste väl vara snabbare än ett lodjur? (Rent generellt alltså, jag vet inget särskilt om just den hästen artikeln avser).

Vi har nyligen också haft en häst med en rejäl rivskada- hittat spår i hagen som liknar lospår...tyvärr slutade inte den historian lika bra, den hästen betar på de gröna ängarna nu...:(
Tror att många djur blir desperata i jakten på mat i denna stränga vinter vi haft nu...

Hmmm, blev lite nyfiken på detta eftersom jag och en kompis nyligen diskuterade saken. Kollade upp lite ang lodjur.
Födan betår av rådjur, hjort och ren samt mindre vilt.
De smyger på sitt byte och attrackerar snabbt (hästen hann inte fly?), större byten dödas med ett bett i stupen (detta talar emot lodjuret i det här fallet), mindre byten med ett bett i nacken.
Eftersom hästen hade rivsår på bakdelen så är den ju anfallen bakifrån, hästen är ett stort djur och borde bli anfallen från sidan om den ska dödas med ett strupbett. O andra sidan en misslyckad attack och hästen blir riven med ett 20 tal sår på bakdelen, ja, hur många klor har lodjuret på varje tass, det räcker med kanske 2 attacker så har man ett 20 tal rivsår.....
Bara spekulerar lite, kan inte säga om ett lo är den skyldiga eller inte, men det är fullt möjligt, och det har hänt förr.....

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 536
Senast: skuggi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Länstidningen i Östersund) Hästen Calle attackerades inte av ett lodjur. Det slår länsstyrelsen fast efter granskning. Nu riktas...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Mulle
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Länstidningen i Östersund) En häst i Aspås blev svårt riven i måndags. Nu pekas ett av de fyra stora rovdjuren ut som förövare. - Allt...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama