Häst som vixlar

D

dezzi

Har en sjuårig valack som ganska nyligen börjat tölta rent. Han gick i passtaktig tölt innan. Har fin takt i kort tempo men nu när jag ska försöka mej på lite tempoväxlingar börjar han vixla. Han gör de just när jag driver frammåt,efter några steg kommer tölten.
Har ni några tips att komma med?
Rider regelbundet för instruktör men de e en vecka kvar tills jag ska rida för honom.

Sv: Häst som vixlar

Min andra häst gjorde det i tölten typ hela tiden. Men sen red Michis honom och då slutade han. Det är bara att låta dem vara. När de vixlar tappar det balansen, låt honom vara och driv sedan på igen :)
Och fråga gärna din instruktör!

Min vikslar också när jag ökar tempot lite, hon gör det för att hon inte orkar och det blir för svårt. Samma här, hon har också nyss börjat tölta, passtaktig innan. Jag har det sista (när hon vikslat i långsam tölt) börjat med att sakta ner henne till nästan skritt innan hon hinner viksla och sen öka igen lite försiktigt, det har funkat jättebra för oss.
Men det är ju olika, vissa gånger får man bara rida på och låtsas som ingenting, är olika från häst till häst.

Har också kortat tempot när jag kännt att de snart kommer en vixling,men min häst e lite lat av naturen och skulle behöva tänka mer frammåt.
Tur de bara är en vecka tills jag får hjälp.

Detta är inget som tränas bort över en helg, man får vara beredd at jobba på det.
har ridit massor av unghästar som varit likadana men efter ett tag när man tränat upp dem ordentligt så de får mer bärighet så slutar det, i ökningarna kan det vara så att hästen inte är kapabel till just ökningen än & därför spänner till.
Jobba med halvhalter i ökningarna så att den inte tappar där & lägger in vixlingar.

Nej de har ja förstått. De lär ta tid innan han har balans och styrka i ökningarna.
De e bara att träna på.
Kommer ihåg att han gjorde lika just när dom första töltstegen kom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 198
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka