Häst som tappat det skyddande "fettet" i sin päls

Kastrullhaxan

Trådstartare
Jag har försökt söka lite i gamla trådar men vet inte riktigt vad jag ska söka efter (visste knappt hur jag skulle formulera rubriken)

Hur som helst så har jag bekantat mig en del med en häst som har hosta. Pga denna hosta har hästens dammsugits istället för att ryktats och nu torkar han inte efter att det regnat.
Misstanken är att "hinnan" i hans päls dammsugits bort.

Någon som varit med om något liknande eller har något råd?

Tills vidare får denna häst gå med regntäcke så att han slipper bli genomblöt.
Tacksam för råd!

Sv: Häst som tappat det skyddande "fettet" i sin päls

Är hästen tvättad mkt? Har svårt att tror att man skulle kunna dammsuga bort hinnan. Men om man t.ex. duschar den ofta med schampoo tar man helt klart bort hinnan.

Han är inte duschad alls, mer än någon enstaka uttvättning av svansen/bakben efter en resa i transport. Så det borde inte vara det.

Det man gör vid dushning/schamponering och kanske även via dammsugning, är ju att man torkar ut/drar ur, fettet ur pälsstråna på hästen och därmed minskar dess förmåga att isolera sig. Jag kan som sagt tänka mig att detta kan ske via frekvent dammsugning av pälsen.
när du borstar din häst så sker ju motsatsen - pälsen eller rättare sagt hårsäckarna, stimuleras till att producera fett, borstningen är en del av denna stimuli, precis som när vi borstar vårt eget hår.

om hästen förlorat isoleringen i pälsen så tar det tid att återställa denna. ett täcke i sig bidrar inte till detta, snarare tvärtom. smuts och stimuli tex via rullning i hagen, är sånt som hjälper pälsen återuppbygga sitt försvar. nu har ni ju inte mycket val när faktum redan skett än att som ni gör, skydda hästen.

när vädret blir gynnsammare och hästen kan gå otäckad, kommer pälsen att få hjälp att återställas. Under tiden: låt bli att dammsuga mera så att hårremmen får en chans att återhämta sig och få tillbaka funktion.....

Tack för ditt svar.

Tanken är ju att han ska gå otäckad (han är därför inte heller rakad) men, precis som du skriver, så kan vi inte ha honom utan just nu (vi har haft ganska tråkigt väder) då han blir totalt genomblöt och tydligen inte själv har förmågan att torka just nu.
Dock verkar det vara kallare, och därmed torrare, väder på väg in, så förhoppningsvis kan han få gå utan sitt täcke och stimulera tillbaka sin skyddande hinna.

Vid motionering används ingen typ av täcke på honom så förhoppningsvis kan det i alla fall ge lite stimulation.

Trist att det blivit så här, men vi lär oss av misstagen.

Hur menar du att han inte torkar? Skulle vattnet i pälsen vara hårdare bundet?

Min häst verkar inte ha något fett i sin päls alls, han är mer som en luden liten ullboll. Han blir statisk skitlätt året runt, då har jag på lite olja på en borste. Kanske är det en häst som "naturligt" inte är så fet i pälsen menar jag?

Går han ute en dag med nederbörd så blir han genomblöt, det stannar liksom inte på ytan och rinner av.
När han går in i sin box om natten så torkar han heller inte utan är fortfarande genomblöt när man kommer på morgonen.

Men det där med lite olja på en borste kanske inte är så tokigt att prova!? :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 034
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka