Häst som svettas extremt mycket- Varför?

E-llen

Trådstartare
Vi har en tävlingshäst i stallet som är 14 år och som går 1.40. Han är modell holländsk körhäst och är ca 1.73 hög.

Ett problem som dök upp för mindre än 1 år sedan är att han svettas extremt mycket vid arbete, och blir alltid alldeles vit och löddrig på både hals och bringa ganska snabbt. Han får i sig extra salt i maten, och vi har tittat över hans foderstat och lagt till de näringsämnen som fattats. Dock har vi inte upptäckt någon skillnad och undrar nu om han verkligen mår bra.

Om det inte ger med sig med nytt hösilage och mer kondition till hösten får vi åka in med honom och ta blodprov för att se om vi kan hitta svaret bakom problemet.

Är det någon som har erfarenheter av detta? Tacksam för svar då han är stallets stjärna och verkligen har mycket kvar att ge.

Sv: Häst som svettas extremt mycket- Varför?

Hur är hästen vid arbete? jobbar han lugnt och avspänt eller stressar han väldigt mycket? Har du någon film på honom så att man kan se hur han ser ut när han går?

Min häst svettades mycket, han hade dåliga blodvärden.

Hej från Hambo

Jag tycker att ni borde ta blodprov på en gång. Om hästen har en infektion kan den få allvarliga problem med t.ex. hjärtat om den ansträngs. Men ett vanligt infektionsprov kan vet göra hemma. Har ni koll på hästens normala pulsvärden?

Mvh JV

Får han mkt protein i foderstaten ? Har en häst som är jättekänslig för detta även om det kommer från höet och han svettas mängder så fort han ens ligger högt i protein.
Samma häst svettas också mkt mer än normalt om han har någon muskelspänning, låsning eller dylikt.

Min kallblodstravare svettas extremt mycket, har aldrig haft en häst som är som honom: när vi är iväg på träning så rinner det längst benen på honom, och han är även väldigt svettig redan när han kommer ut ur transporten :grin:
Det har dock blivit bättre ju längre jag har haft honom, så i hans fall beror det på att han är väldigt alert/lättstressad/het eller vad man nu ska kalla det... "Står högt i blod" har jag hört det kallas också.

Men det är klart, svettas din häst mer nu än förut, då kanske det är nått annat...

http://www.youtube.com/watch?v=ngnV6wGGxmY där är en film på honom. Aningen stressad blir han, men ibland är han avspänd och lugn men svettas ändå. Så värst mkt protein har inte hösilaget haft de senaste halvåret, men kanske kan vara värt att kolla upp. Blodprov ska vi åka in och göra snart...

Jag tycker att ni borde ta blodprov på en gång. Om hästen har en infektion kan den få allvarliga problem med t.ex. hjärtat om den ansträngs. Men ett vanligt infektionsprov kan vet göra hemma. Har ni koll på hästens normala pulsvärden?

Mvh JV

Nej det har vi inte gjort. Ska kolla det

Tillägger att olika hästar svettas olika mkt av naturen och det kan skilja ganska mkt, precis som på oss människor. Men om man misstänker att ngt är onormalt är det klokt att kolla upp det ordentligt. Puls och andning säger ganska mkt så kolla det några dagar i rad. Under vila, i direktanslutning till arbete samt återhämtningspuls och andning. Det underlättar att veta normaltillståndet men värdena kan ändå hinta om ifall ngt är galet. Blodprov är att rekommendera. Det kan mkt väl vara så att inget är fel på din häst eller att den svettas av stress eller någon annan fullt naturlig anledning. Men OM något är fel kan det vara angeläget att få veta det innan det sker en olycka.

Hoppas att din häst är frisk och lycka till!

Tog du blodprov eller några andra tester? Vad gav det för svar? Har ett hoppsto som är lika stor som den du beskrev och hon är också från Holland, tävlat upp till 140 cm, men nu bara till 120 cm. 15 år. Tycker hon svettas ganska mycket (mer än de flesta andra), men vet ej om de beror på dåliga värden eller pga att hennes päls är ganska tjock även sommartid. Tacksam för svar! :)

Om den har tjock päls sommartid skulle jag misstänka något hormonfel eller annat. Har den en korrekt uträknad foderstat? Att de inte fäller pälsen i tid är en indikator man bör kolla upp

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur