Häst som suger tag i bettet

Serena

Trådstartare
Jag har en häst som suger tag i bettet och liksom blir stum i munnen när man rider. Hon hänger även lite på bettet och blir framtung. När hon suger tag i bettet är det även svårt att jobba med henne klokt tycker jag då hon inte lyssnar på bettet..Några tips till att få henne lättare i munnen om ni förstår vad jag menar? :confused:

Sv: Häst som suger tag i bettet

Aktivera hästen mera, mycket övergångar och lösgörande så hästen kommer igång. Ta inte nåt i munnen på hästen utan rid på bakifrån och fram. Låt hästen gå lite som den känner för med huvet och koncentrera dig på att få hästen vaken och lyhörd och uppmärksam på dig och vad som ska hända. Ha bara en stabil och mjuk hand och rid med sätet så släpper det tillslut.

Tack :) Brukar köra mycket övergångar och låta den gå med huvudet som den känner och vara mjuk i handen men det släpper inte... :/

Det ska vara övergångar med lite tryck i. Samtidigt så måste man ju ändå erbjuda ett mjukt stöd till hästen och låta hästen forma sig runt skänkel osv. Man ska inte släppa bettet helt utan bara inte joxa med det så mycket. Flytta undan för skänkeln och få loss hästen i sidorna, den måste vara loss för att kunna mera sätta under sig.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 377
Senast: mily
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka