Häst som studsar när man tar i honom.

nexxa

Trådstartare
Hästen är en fd.travare.Jag har precis lyckats vänja honom av vid kickandet och bockningar.
Dock har han under en lång tid fått för sig att så fort jag ska svänga/stanna/använda tyglarna på något sätt så studsar han på bakbenen och liksom kastar sig upp/hoppar framåt.
Vad ska jag göra åt det ? :confused:

Han är helt o hållet frisk.Nyligen fått tänder kollade, inga skador/problem med sadel etc.

Han testar antagligen.Men hur ska jag säga i från?
Så fort jag tar i honom studsar han och sen drar han i väg.
Har blivit såpass farligt att jag fått hoppa av i farten o haft stora blåmärken på magen efteråt :crazy:

Har fått hjälp med in/tillridning o lektioner.Inget har hjälpt.. :(

Sv: Häst som studsar när man tar i honom.

Min var likadan (kallblodstravare) prova sidepull gjorde underverk med min stolla.

Kan det vara så att han helt enkelt är pigg?

Testa att trava en rejäl stund innan du arbetar honom ordentligt..

Är du säker på att han vet vad som förväntas av honom när du tar i honom? Min travare böjer in huvudet och småbockar, stutsar och ryggar och slänger sig när han inte vet vad jag begär. Blandannat just när jag tar i honom eller kortar tygeln vid en tidpunkt när andra hjälper inte hinner med.

Fröken_Skåne skrev:
Hästen är en fd.travare.Jag har precis lyckats vänja honom av vid kickandet och bockningar.
Dock har han under en lång tid fått för sig att så fort jag ska svänga/stanna/använda tyglarna på något sätt så studsar han på bakbenen och liksom kastar sig upp/hoppar framåt.
Vad ska jag göra åt det ? :confused:

Han är helt o hållet frisk.Nyligen fått tänder kollade, inga skador/problem med sadel etc.

Han testar antagligen.Men hur ska jag säga i från?
Så fort jag tar i honom studsar han och sen drar han i väg.
Har blivit såpass farligt att jag fått hoppa av i farten o haft stora blåmärken på magen efteråt :crazy:

Har fått hjälp med in/tillridning o lektioner.Inget har hjälpt.. :(

Du måste göra klart för hästen var gränsen går på lek och arbete. Jag har två sånna monster, ett som jag har låtit tas bort från ridträning för att undvuka olycka och en som jag kämpar med då han är super-laddad... Men att var konsekvent, och säga ifrån är jätte viktigt!

Har oxå sett samma fenomen... trodde först att hästen hade träningsvärk men när det försatte förstod vi den bara testade för att slippa jobba...

många halvhalter och var bestämd o du

Lycka till....

Han är en väldigt pigg häst.Jag skulle mycket väl kunna trava av honom en stund först men han har bråttom och jag vill gärna inte ligga ner i hörnen :cool:
Därför tänkte jag att vi skulle arbeta på skritten först o främst..

Jo han vet vad som krävs, han bara "känner inte för det" allt ska vara på hans sätt, och det går ju inte i längden..

Säger i från gör jag gång på gång, men han tål inte att man ifrågasätter då blir han minst lika knäpp.. :crazy:

ett lycka till kan verkligen behövas.
Har longerat och tömkört honom en hel del.
Han lyssnar väldigt bra när vi sysslar med saker på "marken".
Jag har övat länge på att vänja honom in vid avsaktnings/halt "ljud" och när det är okej att gå fram, allt är som bortblåst när han rids..

Fröken_Skåne skrev:
Säger i från gör jag gång på gång, men han tål inte att man ifrågasätter då blir han minst lika knäpp.. :crazy:

Det är jobbigt, själv råkade jag vara för mesig på en häst som tog komandot helt.. så nu är det bara att psyk-jobba.. jag bestämmer, jag bestämmer, jag bestämmer :D Hoppas att ni kan lösa ert problem!

Trava en halvmil i skogen först. Lättare att komma åt hjärnmusklerna om benmusklerna fått springa av sig :D

Jag tror inte du löser några problem genom att springa han trött för det kommer ta evigheter!

Jag tycker du ska ta hjälp av någon för det verkar som om denna hästen ganska lätt ta över komandot och struntar i dig.

En sak du kan testa som nästan alltid funkar är handbromsen om han sticker!
Du barar drar i en tygel så du får runt han på en volt! Sen ligger du i den till han saktar av, detta lär han sig ganska fort och inser att det bästa för han är att ta det lugnt.
Här måste du också vara väldigt konsekvent och så fort han ökar så går du in i volten.

Lycka till!

Problemet är ju om man tar i honom, har försökt volta o man får vara himla snabb så han inte hinner ställa sig :cool:

Ojoj, vad jag känner igen min häst på den beskrivningen. Han gör så när man rider tillsammans med nån och ska galoppera för han VILL va först och snabbast. Han kan göra så vid enstaka tillfällen när jag rider själv oxå men ej så vanligt. Dock gör han sällan så när han är i bra kondis, oavsett om jag rider själv eller med andra. Så jag har egentligen inget tips mer än att vara envis och låta honom springa av sig ordentligt emellanåt :D ! Jag tyckte det var jätte obehagligt i början men nu bryr jag mig inte längre eftersom det ej händer så ofta o man har vant sig vid det. Har ej behövt hoppa av i farten nån gång trots att det varit väldigt ryckigt och studsigt så din är kanske ngt värre än min :crazy:

Har du ridit travare förut så du vet hur de fungerar?

Klarar du inte av att lösa det här får du helt enkelt inse att du inte klarar av hästen. :crazy:

Tja, alltså jag är inte rätt person att svara, men fungerar det tror du om du böjer hästen ordentligt? Då brukar det vara jobbigare att protestera hejvilt.

Egentligen tror jag att DU är den bästa personen att svara på din fråga eftersom DU känner hästen bäst. Eller borde göra det iallafall.

Är den lättstressad? Tjurig? Osäker? Dominant? Har dåliga minnen? Respektlös? Reagerar starkt eller inte alls på tillsägelser?- Positivt eller negativt? Osv. För det finns 100 olika lösningar för samma problem, men bara ett fåtal passar just DIN häst.

:idea: du åker på träningen i Laholm??!!! (är ju på väg att ställas in pga för få anmälda... :cry: )
är pållen tänad för trav tidigare? Låter som om han bara testar... Vill du ha en orädd stuntryttare med travarvana så kan du pm:a... har ridit in många galningar på jobbet... :D

Trava av går inte riktigt..
Ett rätt så vanligt exempel som ex. sker i skogen kan vara att vi rider på en grusväg, den delar sig en går upp, en går ner.Vi ska uppåt.Han vill neråt..och så sätter det igång. Han vill göra som han vill, annars blir han sur :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 748
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar