Häst som stegrar vid uteritter.

Kajsa

Trådstartare
Jag har en nybliven 4åring som nästan alltid stegrar när vi rider ut ensamma.
Ibland stegrar hon även när vi har sällskap, det började en dag när vi skulle rida förbi en annan hästgård med flera islandshästar. Hon började då med att stanna en gång, jag drev på och hon gick fram. Men sen fortsatte hon att bygga på det så nu står hon rätt upp, går jag på henne med skänklar eller spö blir hon bara värre. Det är heller inte bara där hon stegrar, utan hon kan komma på lite när som att ställa sig på bakbenen.
Jag rider nu med graman när jag rider ut så jag ska kunna "blockera" stegringarna på ett annat sätt, hon rids med tredelat tränsbett, aachengrimma med snokrem och har kollats så hon inte har ont någonstans. Ändå stegrar hon relativt högt, rider jag utan gramanen tar hon tillfället i akt och blir ännu värre..
Hon är snäll på ridplanen och i ridhus, det är alltså bara när jag ska rida ut, främst ensam, som hon envisas. Hon är även snäll när jag hoppar av och leder henne en bit och sen hoppar upp igen..

Några förslag på vad jag kan göra? jag funderar på att ta en stor kille med långa ben som kan komma åt henne på ett annat sätt än vad jag kan..

Sv: Häst som stegrar vid uteritter.

Jag hade, om den är veterinärkollad och ua, skickat iväg den till ett proffs på sådant uppförande. Sedan dit och träna själv och kanske att den personen kan hjälpa dig på hemmaplan sedan så att ni kommer rätt på det. Det kan bli väldigt farligt både för dig och hästen om det går överstyr.

Håller med. Håll dig i ridhuset eller på banan tills du kan lämna över henne till nån som är mycket erfaren av den typen av problem. Annars befäster du bara ett farligt beteende.

Håller med föregående två som har skrivit lämna över hästen till någon mycket kunnig som har jobbat mycket med såna här typer av problem. Ni är inne på en verkligt farlig väg nu och det kan bli livsfarligt för både dig och hästen och i värsta fall eventuella utomstående. Lämna över till någon och gör det nu innan problemet är för befäst för att situationen ska gå att reda upp.

Hej!

Nummer ett är såklart att kolla att hästen är frisk. Vissa problem som inte syns jämt kommer fram när de spänner sig och detta kan komma fram som bockning/stegring och andra beteenden.

Jag har en uppfödning som reds in som 3-åring och sedan pga omständig sårskada på en has blev stående tills hon var 4 år gammal. När jag började rida igen så fick jag samma problem som du, hon började stegra. I hennes fall var det när hon tänkte stanna/stannade och man behövde driva. Både spö och skänkel reste hon för.

Det största problemet med att hästen stegrar i protest är att man som ryttare klamrar sig fast och blir mer passiv. Nummer ett är att avbryta stegringen. Så fort mitt sto's framhovar lämnade marken och jag visste att nu kommer det tog jag kraftigt tygeltag i ena tygeln så hon tvingades vända, då kom frambenen ned på marken igen, och så fort hon började vända gick jag på henne och drev framåt. Det är svårare för dem att både bocka och stegra när det vänder i en liten cirkel, så på så vis kan man få igenom drivningen, och när de slappnar av igen fortsätter man framåt som om ingenting hänt. De använder helt enkelt stegring/bockningar för att avväpna ryttaren istället för att svara på hjälpen.

Jag hoppas du kan lösa problemet. Ta hjälp om det blir för svårt eller om du börjar tappa modet.

Jag hade samma problem med min 4-åring som du har.

Jag gjorde i huvudsak som Wine-tee skriver. Men jag skickade även iväg min på tillridning 1 månad och huvudproblemet var att hon inte lyssnade på framåtdrivande skänkel och ställde sig när man drev på efter tillridningen så funkade det mycket bättre.

Så är du rädd för hästen så är det bättre att du skickar iväg henne och får henne genomriden.

Jag var livrädd för min häst men nu är hon nybliven 6-åringen och nu känner jag mig trygg när jag rider henne.

Det största problemet med att hästen stegrar i protest är att man som ryttare klamrar sig fast och blir mer passiv. Nummer ett är att avbryta stegringen. Så fort mitt sto's framhovar lämnade marken och jag visste att nu kommer det tog jag kraftigt tygeltag i ena tygeln så hon tvingades vända, då kom frambenen ned på marken igen, och så fort hon började vända gick jag på henne och drev framåt. Det är svårare för dem att både bocka och stegra när det vänder i en liten cirkel, så på så vis kan man få igenom drivningen, och när de slappnar av igen fortsätter man framåt som om ingenting hänt. De använder helt enkelt stegring/bockningar för att avväpna ryttaren istället för att svara på hjälpen.

Detta är det enda som verkligen fungerar!
Jag hade med mig ett riktigt långt dressyrspö så att jag kunde klappa till honom på rumpan utan att släppa tyglarna för min tog gärna chansen att bocka iväg när jag fick ner honom på marken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 079
Senast: Bison
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat