Häst som stannar

M

Myself

Hej!

Jag har problem med ett sto jag tränar åt en tjej, hon är 16 år och välutbildad och fin så men finns ett problem.

Är man inte 100% säker när man rider fram emot hindret tvärstannar hon 50cm innan och man har inte en chans att sitta kvar.

Jag undrar om det finns några övningar eller om ni har några tips på hur man ska få bort detta beeteende???

Tacksam för svar!

Sv: Häst som stannar

Kan ju vara så att det hänt något nån gång, en osäker ryttare som skadat hästen vid hoppning..

Låt en vetrinär titta på henne, hon kanske har ont?

Sänk hinderna kan vara en idè. Då menar jag riktigt lååga hinder så hon inte kan skylla på att det för högt.

Testa löshoppa, se om hon gör samma sak då.

Troligtvis är hon osäker, så träna på låga hinder.
Lägg upp ett lågt hinder, 30 cm, på en volt.
Gallopera runt volten och hoppa hindret när det kommer. Kör som ström. Stannar hon inte, kan du bygga ännu ett lågt hinder på samma volt.
Går det bra, bygg ett lågt hinder på långsidan. Hoppa, sen kan du nog höja allt eftersom.
Tror hästen är osäker, kanske råkat ut för något. Så nu får du visa henne att hon kan hoppa. (om det är så att hon är osäker).

Är det så att hon stannar, och ni är säkra på att hästen inte har ont, kör på lågt hinder, gör volt, (låt henne inte gå framför hindret) rid fram igen. Gör samma sak igen. Hoppar hon inte nu får du bli arg. Förhoppningsvis ger hon sig snart och låt henne inte behöva hoppa mer när hon väl är över. Utan gör något annat då. Sen nästa gång kan du hoppa mer och mer. :)

Kan det vara så att hon är rädd för att bli ryckt i munnen? Att när ryttaren är osäker, drar man mer i tyglarna och vågar inte ge tillräckligt med eftergift?

Det låter precis som min häst :P Är det så med alla ryttare som hoppar henne eller bara dig? Är hon rädd eller är det bara dumheter? Hur är det med framåtbjudningen? Finns den, är den ärlig? Har hästen hoppat bra förut? Tycker den om att hoppa?

Förutsatt att hästen inte har ont eller något liknande, är det bara att träna, träna och träna. Låga, lätta hinder för att skapa självförtroende och förtroende mellan er. Sluta när det känns bra och maxa inte höjden bara för att det flyter på just den gången. Läs hela tiden av och låt henne inte stanna. "Det finns bara en väg - och det är över" som min och säkert tusen andra tränare alltid säger :idea: Låt hindrena vara så låga att hon kan kliva över även fast hon har stannat.

Hoppas det löser sig för er. =) lycka till

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka