häst som stannar i lopp...

Emmahpemma

Trådstartare
jag har ett 8årigt sto, som är mycket sparsamt startad..
frisk, fräsch.
pigg som en spigg hemma i träning.
samma i värmning o provstart.
och i loppen. men bara första varvet. sen lägger hon av. Helt. hon rör sej inte snabbare än friskt joggingtempo.
Kusken bara skrattar o säjer, "det spelar ingen roll VAD jag gör, hon rör sej inte snabbare än joggingtempo".

Trött är hon inte, vad jag kan märka av.. 5min efter loppet flåsar hon ingenting, dagen efter är hon inte märkbart påverkad.
hon är som sagt både frisk och fräsch, ser ut som en rund miljon i travet.

Vad gör ni med en sådan häst? :confused:

det som gjorts är; miljöombyte(detta beteende är inte något som kommit efter miljöombytet)
hon har vilat ett år ca från starter och har tränats igång igen.
Nu efter senaste starten har träningen lagts om, har helt slutat köra intervaller, och kör i rejält motionstempo långa sträckor istället.

Sv: häst som stannar i lopp...

Det kan ju vara så enkelt att en del hästar helt enkelt inte tycker det här med tävling är så jädra skoj och har tröttnat, jag har en likadan lite äldre märr (nu är hon visserligen väldigt mycket startad).

Är hon inte sjuk eller så så är det förmodligen skallen på henne... När det börjar ta emot så bromsar hon helt enkelt. Kanske du ska lägga om träningen så hon blir så pass väl tränad att det inte tar emot? Prova ett annat värmningsupplägg och gå ut i princip direkt innan loppet?

Jag har läst någonstans att för mycket protein i fodret gör att de stannar, kan det ha något med något sådant att göra?

Annars får man kanske inse (det finns fler hästar som gör likadant:angel:) att hon inte vill starta längre...

Min häst är precis likadan, älskar att träna, pigg i värmning o.s.v men stannar några hundra meter kvar. Hon har tröttnat helt enkelt och går nu till avel i stället. Det kan säkert ta en start och det kan ta 100 starter, tror det är individuellt.

Det kan vara precis vad som helst:

Virus i kroppen
Hjärtmuskelinflamation
Ont någonstans
Inte tillräckligt tränad
Stänkrädd
Behöver draghjälp för att gå framåt
osv

Anledningen till att man sällan märker av ovanstående är för att det är väldigt sällan som hästar går så hårt som i löp. Sen kan det också vara så att det är en helt annan stress i samband med lopp som gör att vissa problem inte märks förren då.

Men vad du absolut skall börja med är en ordentlig veterinär undersökning.

Mvh

Tora

Vi har en likadan Dam, 5 år. Har testat foderbyte, miljöombyte, akupunktur, massage, träningsbyte.....

Har kollat
Virus i kroppen - Nej
Hjärtmuskelinflamation- Nej
Ont någonstans- Nej
Inte tillräckligt tränad- tränad i 7 månader 5 ggr/vecka
Stänkrädd- Nej
Behöver draghjälp för att gå framåt- Nej
Givetvis kollad av ET och vet

En nordis jag red var precis likadan.. Inge fel alls.
Men han visste alltid vart mållinjen var, så då saktade han in ca 700 m före mål. Över mållinjen var det nästan skritt oavsett vad kusk/ryttare gjorde.

Jag gissar på att han helt enkelt är så smart att han vet när slutet närmar sig. Alla andra börjar driva på sina hästar, ja då saktar han av. För det är ju ändå snart slut lixom.. :angel:
Tränaren hade slarvat med att köra genom hela kurvan efter målgång i träning, alltså hade hästen fått stanna direkt efter mål. Antar att hästen därför ville sakta ner i god tid för att kunna stanna. För han var inte trött och inget fel på.

Jag har en passhäst som är exakt likadan.. och denna hästen har kapacitet, det har han redan visat. Men det spelar ingen roll hur dåliga hästar han än möter, så vinner han aldrig. Han vinner inte från ledningen, han vinner inte från dödens, han vinner inte från rygg, han vinner inte bakifrån... även om han möter hästar som inte springer fortare än 18-19tempo.. och det spelar heller ingen roll om han har rycktussar, fast dövning, ryckhuva, norsk, stängt osv osv.

förrförra starten kom han trea, skulle vart tvåa men han böjde på huvudet :smirk:

dessutom så känns han så otroligt fräsch och fin i träningen!
han är som en dröm att köra just nu, man bara känner hur bra han är :love:

men jag antar att han helt enkelt inte vill tillräckligt.
och jag tror tyvärr att det är svårt att ändra en sådan häst..

dock har denna fungerat bättre i monté.

JAg är så tråkig så jag säger sluta med denna häst.
Hon(?) verkar ju markera klart och tydligt att hon inte vill. JAg har själv haft några sådana, känns som en rund miljon tills 100 kvar sedan drar de i handbromsen. Kommer till stallet med 60-70 i puls.
Har du tur kan det bli en slant nån gång men det lär kosta mer än det smakar för både dig och hästen att fortsätta med en travkarriär. Då är det bättre att lägga energin på en häst som vill tävla.
Stannar hon redan efter ett varv så tycker iaf jag att det inte är så mycket att fundera på....
Hästar som är friska, vältränade osv som gör på detta sätt har troligen fått "för mycket" tidigare. De vet mycket väl var mållinjen ligger och det går inte heller lura dem med att starta på andra distanser, de vet när det ska till att "köras".

Vissa hästar kan man få att tända till t ex genom att köra massor med provlopp, bara ligga med invändigt och aldrig lyfta ut. Till sist kan hästen bli så pigg att den vill klättra över konkurrenterna. Följer den inte ens med i fältet, då lär inte heller detta fungera.

Tyvärr, men byt häst är mitt råd om du vill ha roligt på travbanan.

tar min egen knapp, då jag svarar till alla på en gång.

hästen är givetvis genomgången av veterinär.

är tämligen säker på att det sitter i huvudet på henne, i kvalet här nyss, så gick hon i ledning, hur pigg som helst, tills hon blir omkörd, då bara spottar hon ut bettet o lägger av.. :crazy:
Hon blev SUR!
det är ett STO, jag är bara förvånad att hon dessutom inte är fux, temperamentet är som på en fuxmärr :smirk::D

Monté har jag tänkt prova, men hon kanske ska vara lite mer riden först? är sutten på och riden rakt fram ca 10ggr..

Har precis lagt om träningen, och nu kör vi långt, i högt motionstempo (typ 2-2.15 tempo), i Januari ska vi vara uppe i 4mil.. Då kan hon ju inte börja bli trött efter ett varv iallafall :D

Jag ska prova en gång till i år, med "rätt" kusk, vi har hittat EN kusk som hon tillochmed spurtar med, men han är ofta upptagen. Går det bra den gången, så är det väl bara att acceptera att hon inte tänker springa med någon annan i sulkyn.. :crazy:

Less på lopp, ptja, då har hon nog varit det hela livet, det är som sagt inget nytt beteende..hon har mer eller mindre alltid betett sej såhär i lopp. Förutom med en kusk då... :confused:

För mycket protein, ptjaa...det kan kanske vara något... ska prova lägga om foderstaten lite!

"Hennes kusk", ledning från start till mål och utan någon häst utvändigt, det är väl egentligen det perfekta loppet för henne.
men hästen måste ju kunna springa även om den inte går i ledning?

du får starta i sånna där typ 100 meterslopp men ett lopp om året är kanske trist ;)

-ja tyvärr finns det för många av denna sort som stannar..-men ett helt varv innan mål verkar väldigt hopplöst! -vanligast är på upploppen handbromsen sätts i- den sk löparskallen är inte alla helt enkelt begåvade med! -men att träna brukar vara kul,när allvarets stund är jobbig..-sluta med denna häst,om du anser att hon är helt frisk!

min valack stannade förr 1000 kvar... och han var ashet de meter han travade. Halt fri ,tränade bra & var "fräsch" men sprang & "bremsade" fram. Efter ET & vet. behandling springer han numera hela distansen & har på årets 4 starter varit placerad & gått 2 personliga rekord.
Men det är ju som sagt min historia.

Har säkert flera goda råd att ge dej. För utan att skryta för mycket så har jag lyckats att göra underverk med "konstiga" hästar tidigare.

Men jag behöver veta mer:
Vem har kört hästen i lopp?
Vem har haft hästen tidigare?
Hur går den med för utrustning i loppen?
Va är det för stam på hästen?

Vill du ha hjälp så adda gärna på msn.

Vem har haft hästen tidigare? en amatörtränare, även uppfödare till hästen..
Hur går den med för utrustning i loppen? helstängt, käk med bara kindstropp, pullburk, gamascher, bandage o boots fram. barfota bak om möjligt annars greppskor.
Va är det för stam på hästen? e: smasher ue Desert Night

jag hade en gång en häst efter Desert Night som oxå stannade på upploppet.

Vad heter din häst?

jag tror att det är någon med hästar efter Desert Night för det finns inte för många som går hela vägen.

alltså morfar till min häst är Desert Night.
varken mamman till min häst, eller min hästs bror stannade/stannar.
bara denna..

jag börjar tro på min 12åriga lillasysters teori: klart hästen vet att brorsan springer in tillräckligt med pengar för att föda henne också, så hon behöööver ju faktist inte anstränga sej! hon kan bara gå hemma och bli ompysslad o äta en massa mat :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka