Häst som springer snett?

Ilona

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp igen... Suck :crazy:

Har fått in en ny häst i träning, en sexårig valack. Han är i full kondition och på så sätt startklar, men han springer snett med huvudet och hänger på en töm.
I kurvorna springer han med huvudet ganska rejält åt höger och bryter ner i banan. Han vill inte heller ta högertömmen utan man sitter med all kraft i vänster.

När jag pratar med förra ägaren om detta får jag svaret att "så har han alltid gjort"... :grin:
Dom har kört honom med huvudstång och murphy och på så sätt undvikit problemet så gott det går istället för att försöka rätta till det.

Hästen är genomgången av veterinär, kiropraktor och massör.
Massören konstaterade att han är spänd i vänster sida av halsen och bogen (vilket inte är så svårt att förstå). I övrigt var han utan anmärkning.

Vad jag undrar är nu om någon här kan ge mig ett tips om hur jag kommer till rätta med det här problemet?

Vill helst inte tvinga hästen att springa rakt med hjälp av utrustning, utan hellre hitta träningsmetoder som hjälper honom stärka sin svaga sida.

Tack på förhand! :)

Sv: Häst som springer snett?

Kollat tänderna ? Jag har börjat köra bettlöst och har insett hur mycket skit ett bett kan tillfoga en häst..t om så att dom kan trava dåligt/hänga på tömmar...

Vill bara säga att jag kan absolut inget om trav.

Men kanske dålig balans?
Man löper väl i vänster varv eller? Då borde hästen lägga halsen åt höger för att balansera upp sig?

Han kan ha haft ont någonstans o det tog tid innan dom hittade felet, då kan dom fortsätta att springa så. det har vi 2st som gör.

Jag hade fortsatt med felsökning, som martha säger kolla tänderna tex. Ju längre jag håller på med hästar desto mer inser jag att de där "naturliga snedheterna" som jag fått lära mig från början att hästar har, (nästan?) alltid beror på smärta/obehag. En smärtfri häst rör sig tämligen rakt, det är min fasta övertygelse.

min ena häst sprang snett i vagnen, jag tog ut en equiterapeut, kommer inte riktigt vad han sa, men han rättade iaf till honom, lät hästen vila dagen efter och sen dess har han alltid sprungit rakt.

Många som säger, ja men hästen har alltid gjort så, det är nog hans "stil", jag köper aldrig det utan kollar upp varför den gör det.

Håller med föregående talare, "gör så, har alltid gjort så" är inte en hållbar historia.

En häst jag hade var en märklig historia - hon gick med huvudet kraftigt böjt utåt i löpen hon gick innan hon kom till mig. När hon kom till mig slutade hon med det, men efter ett tiotal starter kröp det fram en kronisk carpalhälta på henne. :confused:

Ja hon slutade inte utan hjälp så klart. :D

Min gjorde lika dant. Och det visade sig att han va spänd i musklerna bak. När vi fick loss det i bak, kom det i ryggen, när det var släppt hittade vi i bogen. När vi fått loss det sista blev han rak. Ofta kan det vara så att där det akuta felet sitter inte är orsaken från början.

Jag skulle helt klart kolla upp hästen mer. En frisk häst springer inte snett.

När du sedan fått lös allt och vet att hästen inte har ont så är skritt en väldigt bra gångart att träna i. På med tung vagn och ut och skritta länge. Skritten är lösgörande. Traven är ensidigt och dom blir lätt stela av den.

Hoppas det löser sig för din häst:laugh:

MVH Russin8

*KL*

har en ny häst i stallet som springer lite snett med huvuvdet åt vänster, inte mycket man egentligen reagerar på, han har gått ett provlopp och kusken reagera inte på det, så lite var det, tycker inte han funkat helt hundra, se´nast jag körde han la han svansen litelite åt vänster, tog ut vetrinär och equiterapwut, visade sig att han hade känning i vänster bakknä. Så¨ofta är det ju något när de springer och bryter, bättre kolla upp öven om man inte tror att det är något, så man inte tränar på dem något värre.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 131
Senast: Liten
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 584
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar