Häst som sliter sig

Lucifer

Trådstartare
Hejsan. Nu vänder jag mig till er hästkunniga om tips och råd. Hästen där hemma har kommit på hur man tar sig loss från den som leder. Det spelar ingen roll om man har vanlig grimma, repgrimma och ledrep, kedja eller träns.. vi tränar just nu en hel del från marken vilket har gått bra. Tidigare har hästen tryckt bort människan med bogen och rusat iväg. Ett tag kunde detta korrigeras genom att föra väck bakdelen så hästen hamnar med framdelen mot människan. Men till sist kom han på att man då kan kasta sig bakåt och komma loss istället.. detta kan hända vid rädsla, obehag, men även om en grästuva är mer lockande eller vid ett springsug i benen. Har inte ställts inför detta problem på samma vis förut och vet därför inte vad jag ska göra. Så, tips och råd från den med egna erfarenheter.

Man får vara snabb som attan så man hamnar i rätt position så hästen inte får styrkan att slita sej.
Man vill hamna vid sidan av hästen för att orka hålla i, kastar han sej bakåt, försök flytta åt sidan så att ni inte hamnar rakt framför den.
Ha samma tänk som innan, men utan att hästen blir för rak.(hamnar rakt framför er med nosen mot er och bakdelen rakt bakom, ha hellre hästen lite med sidan mot er. När hästen måste bli lite krokig i halsen blir den lättare att hålla.

Sen är det alltid rätt att ta hjälp av någon som kan visa på plats! :)

Man får vara snabb som attan så man hamnar i rätt position så hästen inte får styrkan att slita sej.
Man vill hamna vid sidan av hästen för att orka hålla i, kastar han sej bakåt, försök flytta åt sidan så att ni inte hamnar rakt framför den.
Ha samma tänk som innan, men utan att hästen blir för rak.(hamnar rakt framför er med nosen mot er och bakdelen rakt bakom, ha hellre hästen lite med sidan mot er. När hästen måste bli lite krokig i halsen blir den lättare att hålla.

Sen är det alltid rätt att ta hjälp av någon som kan visa på plats! :)

Tack för svar. Ska prova. Har haft ute tränare ett par gånger men då har såklart inte problemet visat sig typiskt nog.. :meh:

Hejsan. Nu vänder jag mig till er hästkunniga om tips och råd. Hästen där hemma har kommit på hur man tar sig loss från den som leder. Det spelar ingen roll om man har vanlig grimma, repgrimma och ledrep, kedja eller träns.. vi tränar just nu en hel del från marken vilket har gått bra. Tidigare har hästen tryckt bort människan med bogen och rusat iväg. Ett tag kunde detta korrigeras genom att föra väck bakdelen så hästen hamnar med framdelen mot människan. Men till sist kom han på att man då kan kasta sig bakåt och komma loss istället.. detta kan hända vid rädsla, obehag, men även om en grästuva är mer lockande eller vid ett springsug i benen. Har inte ställts inför detta problem på samma vis förut och vet därför inte vad jag ska göra. Så, tips och råd från den med egna erfarenheter.

Led hästen i repgrimma och longerlina. Då har du några meter lina att släppa ut och hästen blir inte lös. Glöm ite hanskar så du inte får ont i händerna om linsn löper ut fort. Du får bättre tag i linan med hanskar på.
Försök att aktivera hästen för att avleda från att slita sig. Ex prova att gå i sidvärtstörelse o liknande så den får annat att tänka på.

@Lucifer våra hästar uppfostras så att de aldrig ska trycka med bogen eller ens komma i närheten av det - de ska gå snett bakom och minsta tendens att snabba på /trycka korrigeras direkt. Aldrig kedja etc behövs användas till 90 % .

Övriga 10 % kan det nångång behöva tillämpas om hästarna har alltför mycket inlärt sen tidigare när de kommer .
(Vi har alltså inte hästar som hanterats här hela tiden utan nya hästar - äldre och yngre , som kommer hit ).

Hästar är individer och vissa personligheter köper sättet direkt och frågar sen sällan om det. Andra individer lär sig och förstår konceptet i grunden, men fortsätter fråga ändå regelbundet . Då med såna individer hänger det på den som hanterar att samma svar ges hur många gånger de än frågar . Då kommer de ihåg och rättar sig . Även om de sen kan fråga igen och fortsätter göra emellanåt .

Ta repgrimman och ett längre ledrep. Gå på grusväg och varje gång hästen drar/bufflar/stirrar(självklart får den titta bort men med måtta) gör du en cirkel. Ha hästen på vilken sida du vill, bra att byta, ha hästen på utsidan av cirkeln, sen fortsätter du att gå.

Jag hade en dam som gärna sprang framåt, gjorde detta i någon vecka, med lite påminnelser även efter, och efter 2-3 månader var det bara att stoppa grimskaftet i fickan och jogga;)
Lära in stopp/höger/vänster kommando är också gulvärt.

Den andra som jag hade problem med känner jag att jag aldrig blev klar med, sjukdom satte stopp.
Men samma träning där. Honom tog det mycket längre tid för men det funkade.

Tillägg, detta är alltså inget straff. Du ska inte bli sur eller barsk, utan bara göra en cirkel som om det vore det mest naturliga som finns.
Funkar även prima på hästar som tycker vi människor går för sakta och bara vill ösa på.

Leder du i grimma - sätt fast grimskaftet i sidoringen istället för undertill - lättare att få kontroll på hästens huvud/vika det inåt - då kan den inte rakställa halsen, peta bort ledaren med bogen och få kraft att sticka.

Lärt mig den hårda vägen efter att ha åkt kana på magen efter en b-ponny på en grusridbana :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 093
Senast: Ajda
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 689
Senast: Sofiiiia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 853
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka