Häst som slänger sig vid sadling

S

Sonita

Vi har hyrt en ponny till ridskolan. Hon är runt sju år, och funger TOPPEN på lektionerna. När hon kom efter sommaren var hon ursnäll, och är fortfarande.
Det började med att hon fastnade med halsringen som ett pannband, och sedan dess har allt bara blivit värre och värre.
Det går inte att binda upp henne, för hon slänger sig. Och nu, när hon ska göras iordning kastar hon sig bara när som helst. Det behöver inte vara någon anledning alls.
Som jag uppfattar det är hon inte rädd, utan kanske gör det för att komma undan.
Jag har gjort så att när hon börjar antyda till att kasta sig, snurrar jag runt med henne tre varv. För att hon ska tänka på nått annat. Är det fel att göra så?

vill ha tips på hur man kan motverka det här och om nån har någon teori på varför hon gör det.:confused:

Sv: Häst som slänger sig vid sadling

kan du kolla om hon har ont någonstans?
annars, funkar du om du har grimma på henne? Om inte gå in till henne i spiltan/boxen, med grimma låt henne nosa på den,när hon accepterar det klia henne med den och forstätt så tills hon accepterar den.Låt det ta sin tid.Med sadeln kan det bli knepigare när hon låter sej ha på den också.. så kan du lägga den på marken och låta henne gå fram och nosa på den så att hon ser att den inte är farlig.klappa henne sedan med vojlocken så att hon ser att den inte är farlig.Om du har henne i ett utrymme där hon kan vara lös (t ex; rundcorall) kan du släppa henne och sätta dej vid sadeln.Klappa och holl på med den, så att du är ledaren och visar "kom nu den här är inte farlig".

mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dej:( har tappat bort boken som det står om sadling i....
jag kan ju i och för sej skriva vad jag tror men det är en stor risk att det inte funkar och jag vill inte skriva något som är fel..

vill skriva till ett par saker:

gör samma sak med tränset som du gjorde med grimman/halsringen.
och sen så menade jag håll inte holl..

tack för tipset! ska prova det imorgon! :bow:
Det går ju att sätta på henne grimma och träns och sadel. Men ibland slänger hon sig. men jag ska prova som sagt!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama