Häst som skenar!!

Sv: Häst som skenar!!

haha bukefolk e sånna har dom fått för sig nånting då ska det va så oxå det e bara att gilla läget :p
 
Sv: Häst som skenar!!

Ah men okej!! om alls här har så j*vla mycket emot mig så okej vi säger väl att hon sticker då! så nöjda! Men vad ska jag isåfall gör aom hon sticker?

Om du försöker lugna ner dig och läsa de inlägg som faktiskt ger dig en del hållbara tips så kanske du får lite hjälp. Det är flera som skrivit bra tips.
 
Sv: Häst som skenar!!

Det är ingen här som har något emot dig, för det är ingen här som känner dig. Ta det inte personligt! Folk försöker bara hjälpa dig, ta emot den istället för att bara slå ifrån. Alla kan ha fel ibland, its okay.
 
Sv: Häst som skenar!!

Ah men okej!! om alls här har så j*vla mycket emot mig så okej vi säger väl att hon sticker då! så nöjda! Men vad ska jag isåfall gör aom hon sticker?

Frågar samma sak som i andra tråden..
Är det något som tillfällena då din häst sticker har gemensamt?
När du galopperar? På väg hem?
Om jag vore du skulle jag kolla igenom hästen+utrustning ordentligt och om inget är fel där efter ta hjälp av en duktig tränare.
 
Sv: Häst som skenar!!

Och så finns det ju dom på bukefalos som ber om hjälp men blir sura så fort som inte får svaret dom vill. Vissa tror sig veta allt, och så fort problemet egentligen är något annat så är alla andra dumma i huvudet, haha. :rofl:
 
Sv: Häst som skenar!!

jag hade oxå en sån häst på foder hon stack för typ allt det va jätteläskigt o jobbigt men jag hyrde bara henne i typ 1½ mån så jag hann inte lösa problemet...Sticker din pålle när ni e flera?
 
Sv: Häst som skenar!!

Okej för det första så förlåt om jag har varit lite "svår" nu, men jag bangade ur lite. Oftast är det när jag galopperar. Och alltid blir hon piggare på vägen hem. men när jag rider med andra är hon HOPPLÖS! om jag rider sist ¨och vi travar så då drar hon iväg ganska fort, hon vägrar ligga sist. När jag rider först och hon hör hästarna bakom blir hon också lite galen. Vet inte vad jag ska göra..
 
Sv: Häst som skenar!!

Är det någon som har/haft samma problem? eller vet något som man kan göra ?
 
Sv: Häst som skenar!!

Okej för det första så förlåt om jag har varit lite "svår" nu, men jag bangade ur lite. Oftast är det när jag galopperar. Och alltid blir hon piggare på vägen hem. men när jag rider med andra är hon HOPPLÖS! om jag rider sist ¨och vi travar så då drar hon iväg ganska fort, hon vägrar ligga sist. När jag rider först och hon hör hästarna bakom blir hon också lite galen. Vet inte vad jag ska göra..

Det är okej! Jag vet hur det kan kännas när man känner sig "påhoppad".

Det du beskriver låter som en väldigt pigg och glad häst som pga olydnad springer iväg med dig för att hon har lust att springa helt enkelt. Mitt tips är att träna mycket på lydnad; både från marken och uppsatt. Öva i paddock eller på stallplan. Du bör vara noga med att hon lyssnar väldigt bra på förhållning i samtliga gångarter. När du fått koll på henne hemma kan du prova rida ut, men jag skulle nog välja att bara rida ut med EN annan. Den personen bör ha en lugn, trygg häst som hon/han har FULL kontroll på och som stannar även om din får sina "ryck". Gärna också en häst som kan agera "bromskloss" framför din. Sen är det bara att träna. Börja med skritten; skritta om varandra; den andra ryttaren gör halt; du skrittar förbi; du gör halt - hon skrittar förbi osv. Din häst ska stå stilla kvar även fast den andra går förbi! Öva tills det sitter. Sen gör ni likadant i trav. Om din häst börjar "dra iväg" så får ni gå tillbaka till ett lägre tempo; dvs skritt igen tills hon lyssnar där. Så småningom kan ni träna samma sak i galopp. Mitt tips är att galoppera på en relativt smal väg/stig. Så att din häst inte får utrymme att smita förbi den andra. Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa. Om hon inte lyssnar ber du den andra att stanna så att ni får stopp. Händer detta får ni återgå till travarbete igen inan ni är redo för galopp. När du kan välja att göra halt även fast den andra hästen galopperar vidare: ja, först DÅ kan ni kanske vara mogna att rida ut med fler ekipage.

Det här kräver konsekvens och att du alltid kräver lydnad. Det kräver säkerligen många veckors träning också.
 
Sv: Häst som skenar!!

Tack "björk" Jag ska prova ditt tips :D Oftast så rider jag bara ut med en person, har blivit en gång att jag red ut med två till , men de säger jag aldrig mer! en häst kom springade bakom min häst, jag ramlade av och bröt två revben. Dom som jag red med hade absolut ingen kontroll. men men, jag ska träna på.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag red en ridskolehäst ett tag och han var lite speciell, han drog ibland så jag fick mig ett par 'resor'. Jag satt alltid kvar, var skötare på honom och red hon på helgerna i något år. Han drog med mig kanske 6 ggr, men han drog en långsida ungefär när han blev 'rädd' för något och sedan stannade han upp.


Red en häst förra veckan med som också blev 'rädd' och drog med mig 3 ggr på ett pass. Det var inte min häst och jag hade aldrig ridit honom förut, tror han var så 'på tårna' och reagerade på små saker eftersom han hade stått rätt länge och inte blivit riden eller gått ute i hage på ett tag.
 
Sv: Häst som skenar!!

Det är okej! Jag vet hur det kan kännas när man känner sig "påhoppad".

Det du beskriver låter som en väldigt pigg och glad häst som pga olydnad springer iväg med dig för att hon har lust att springa helt enkelt. Mitt tips är att träna mycket på lydnad; både från marken och uppsatt. Öva i paddock eller på stallplan. Du bör vara noga med att hon lyssnar väldigt bra på förhållning i samtliga gångarter. När du fått koll på henne hemma kan du prova rida ut, men jag skulle nog välja att bara rida ut med EN annan. Den personen bör ha en lugn, trygg häst som hon/han har FULL kontroll på och som stannar även om din får sina "ryck". Gärna också en häst som kan agera "bromskloss" framför din. Sen är det bara att träna. Börja med skritten; skritta om varandra; den andra ryttaren gör halt; du skrittar förbi; du gör halt - hon skrittar förbi osv. Din häst ska stå stilla kvar även fast den andra går förbi! Öva tills det sitter. Sen gör ni likadant i trav. Om din häst börjar "dra iväg" så får ni gå tillbaka till ett lägre tempo; dvs skritt igen tills hon lyssnar där. Så småningom kan ni träna samma sak i galopp. Mitt tips är att galoppera på en relativt smal väg/stig. Så att din häst inte får utrymme att smita förbi den andra. Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa. Om hon inte lyssnar ber du den andra att stanna så att ni får stopp. Händer detta får ni återgå till travarbete igen inan ni är redo för galopp. När du kan välja att göra halt även fast den andra hästen galopperar vidare: ja, först DÅ kan ni kanske vara mogna att rida ut med fler ekipage.

Det här kräver konsekvens och att du alltid kräver lydnad. Det kräver säkerligen många veckors träning också.
Väldigt bra svar,tycker absolut att du ska försöka med detta! Jag tycker att du ska ha martingal på ponnyn ! Lycka till och var rädd om dig!
 
Sv: Häst som skenar!!

En fråga Sofiia. I all välmening. Är du väldigt osäker pga detta när du rider din häst? Vad jag vet så förvärras sådana här olydiga hästars beteende ifall den har en osäker/rädd ryttare. Jag har många gånger ridit hästar som i andras ögon varit helt livsfarliga men när jag sitter upp som är rätt så orädd för springande hästar så sköter dom sig nästintill perfekt. Däremot när jag hade en period efter en ridolycka då jag faktiskt var osäker och lite räddare.. då stack vartenda häst jag satt upp på i stort sett.

Detta avhjälpte jag med att rida en hel del på en lugn och trygg häst, först när jag vart säker på denna hästen så red jag "värre" hästar inne på ridbana. Sen nu är jag totalt orädd igen och nu så har inte en häst stuckit med mig på flera år.

Min teori när det gäller detta är att man gärna agerar med Full Nödbroms som är ihållande så fort hästen börjar galoppa lite för fort. DET har jag märkt triggar hästarna enormt att springa ännu mer så ta istället förhållningar. Ta och lätta, Ta och lätta.. hela tiden, så brukar dessa hästar lugna ner sig.
 
Sv: Häst som skenar!!

Capable Case : Jag har varit lite mer osäker på min ponny sedan hon stack iväg och jag ramlade av. Sen har hon börjat med ett till satyg, det är att hon backar om hon inte vill gå, backar tills hon nästan kommer i diket. Det är inte heller speciellt roligt. Men hon är duktigare med de nu, för de gäller bara för mig att jag aldrig får ge mig. Men jag ska se om jag kan få låna ridhuset här och kanske träna lite med henne inne.
 
Sv: Häst som skenar!!

Det där med nöd broms är något jag märkt av själv. Hästen jag red innan var betydligt lugnare i galloppen de gånger jag gav efter på tygeln också och inte bara höll igen. Då fick hon liksom en belöning, Bra tjejen nu gjorde du rätt som lugnade dig.

Men det är inte lätt när man tycker det går lite för fort att våga slappna av lite.


Mitt förslag till TS är att inte galloppera innan hon har full kontroll i trav.
 
Sv: Häst som skenar!!

tack Smulu, men ibland när jag galopperar uppför hon sig gudomligt! Jag vet inte hur jag ska förklara, men det är som hon har sina dagar. Ibland jätte snäll, ibland förj*vlig att rida.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp