Häst som plötsligt slutat äta - inomhus

Pancakes

Trådstartare
Har stött på ett väldigt märkligt problem. Ena hästen i stallet har slutat äta hö inomhus. Nu på vintern är hästarna inne ca 12 h per dygn, de får grovfoder och kraft när de kommer in. Kraften äter han alltid, men höt har varit nästintill orört i tre dagar. Natten till idag hade han dessutom inte druckit någonting, och det brukar gå åt ca 20 liter per natt.

Vad kan det vara för fel? Han både äter och dricker som vanligt i hagen. Vi misstänkte att det kanske var nåt med just det höet han fick. Igår hade hans kvarlämnade hö delats upp på de andra hästarna (som inte är lika kräsna) och de åt. Idag lade jag ut det lämnade höt i hagen, samtliga hästar åt.

Det är samma hö som vi haft sen i höstas, samma hästar sen i somras, samma boxar, samma rutiner. Allt jag kan komma på är samma. Vi har provat att diska ur murarbaljan han äter ur, och jag diskade ur vattenhoarna idag.

Känner att jag är lite orolig att han ska bli dålig eller magra av (svårfödd) om han inte äter på halva dygnet (han brukar inte peta i sig halm heller även om det finns tillgängligt hela natten).

What to do? :confused:

Sv: Häst som plötsligt slutat äta - inomhus

står hästarna i samma hage? Isåfall vet du ju inte om din häst äter så mycket ute heller?
Kolla tänderna känns som första grejen att kolla när de slutar äta :) Ålder på hästen? Har den tappat alla tänder? När kollades den senast i munnen? Hur tycker du den tuggar kraftfodret?

Hästarna står i samma hage, men jag tittade på dem i närmare en timme och han verkade äta ungefär så som han brukar. Tänderna diskuterade vi också, som du säger känns det som en rätt grundläggande grej. Men han är kollad för tre månader sedan, ordinerad återbesök om 10-12 månader. Han är sju i år. Kraftfodret har jag inte heller direkt kunnat märka någon skillnad på hur han tuggar.

Men natten till idag har han i alla fall petat i sig tre kg hö och kanske 5-6 liter vatten.

Jag har ett liknande problem med min islänning, fast han äter, men lämnar. Han har alltid vart ett matvrak och dammsugit varje smula han kommer åt, men nu är han inte jätteintresserad av hö, kraftfoder äter han med glädje dock. Men höet äter han, men verkar bli "mätt" fortare, är inte heller lika "på" när man höar dem. Han är i övrigt samma häst som han brukar.
Min teori ang min är att han just nu näst intill bara står pga min graviditet och han gör därför av med mindre energi och kanske helt enkelt går på näst intill max vad han anser sig behöva? Han får 7kg av ett kanonbra hö och han är 145hög och lätt överviktig.

Jag tror jag ska be veterinären kolla tänderna när det är dags för vaccinering om en månad, bara för att.

Intressant om fler vill svara.

Om han inte äter så mycket hö under natten dricker han nog inte så mkt därför. Om den fortsätter äta lite och han börjar falla ur skulle jag komplettera med lucern hackad strå.

Annars varför dom inte äter så bra kan bero på sjukdom, kollar du tempen på honom? De tappar ju matlusten om de har feber. Fortsätter detta måste du nog ta och kolla tänderna.

Man skulle ju kunna ta och skicka in en hygienanalys på höet eller prova byta hö och se om han finner det godare.

Han kanske trivs bättre ute.
Många hästar lessnar på att vara inlåsta halva dygnen utan att ha något att göra och blir deprimerade.
Prova att låta han gå ute dygnet om .

KL
Vår dressyrloppa var likadan i förra stallet, hon åt bara ute och bara ngt enstaka kilo inne,oavsett vilket stråfoder vi gav henne.

Ute åt hon med god aptit. Tyvärr var inte stallägaren då pigg på fri tillgång i hagen. Vi fick kompensera med mängder av lucern o krafftfoder för att hålla henne i hull + flera täcken.

Nu står hon på lösdrift med fri tillgång på ensilage, 1 täcke + 1/4 del av förra vinterns kraftfoder och är numera lite för rund om magen.

Kan ni inte ha hästarna ute längre om dagarna och ge ytterliggare ett mål till i hagen? Hästarna dör inte av mörker o dåligt väder, det är bara den som tar in dem som gör :p

Finns inga möjligheter att ha honom ute dygnet runt, vi har ingen ligghall till dem.

Welsh: Problemet med att ha dem ute längre är att de går ur hagen... Vi försöker ha dem ute så länge som möjligt, men de har flera gånger gått ur hagen när de fått vara ute senare på kvällen. Även med mat.

Kan du inte testa att aktivera hästen på något sätt mer när den är inne?
Vet en sådan häst som ibland blir uttråkad och lätt stressad när hon är inne, och slutar därmed att äta. Ägaren slängde in lite slickstenar, nån boll, kvistar osv, och då äter hon även sitt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 915
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård OBS! Det är INTE min häst det handlar om. En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: LindaLång
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur