Häst som nafsar på allt!!

P

Precious

Har en vallack som nafsar på totalt allting! :crazy: Vet inte vad jag ska göra snart. Var precis ute i hagen hos honom och det räcker jag går i närheten så ska han på och nafsa i kläder, byxor, vantar, ja allt! Han nafsar på tyglarna, grimskaft osv. Ska kolla tänderna på honom på tisdag, när hovis kommer för att se så att det inte är något fel där.

Någon som har samma problem eller vet vad detta kan bero på? Jag har läst o hört att det kan förekomma hos vallacker som är kastrerade för sent, beteendestörning, olat mm. Har ingen aning om han är kastrerad sent eller ej.

Vill till sist bara tillägga att han gör INTE detta i aggresivitet, han bits inte utan nafsar vilket är en stor skillnad!

Tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som nafsar på allt!!

Äger en likadan valack och han är inte kastrerad sent. Av någon anledning måste han på och bita i allt. Sägas bör dock att han är mycket försiktig. Han vet precis när kläderna är tunna och inte bör dras i, verkar det. Det har bara varit att acceptera och skratta åt clownen. Han blir nio år i år och har aldrig gjort någon det allra minsta illa, tack och lov.

Ok. Min häst är allt annat än försiktig, får han väl tag på luvan på jackan eller liknande så flyger jag som en vante! Han gör det inte för att han på någotvis är arg, mer som en sysselsättning som matte tyvärr inte uppskattar jämt. Tar han mina vantar och springer runt som en galning och slänger med dem i luften och beter sig som en bäbis så kan jag stå och skratta åt det. Men inte när man går in för att kela/klappa honom. Han är snabb som attan också, han lägger först upp huvudet på axlen och vill att jag ska klia han på halsen, sen säger det bara switch så har han greppat tag och vägrar släppa...får tom köra in fingrarna i munnen på han för att han ska släppa taget:crazy: Så jag ser det här mer som ett problem än som ett nöje!

Min valack gillar också att smaka på ALLT. Han vet så väl att det inte är okey att bita på allt som rör sig/inte rör sig, så antingen smyger han eller så gör han ett snabbt tjuvnyp och rycker sedan undan huvudet innan man ens har hunnit att säga åt honom.:angel: Han måste promt smaka iallafall!
Vet dock inte om han är sent kastrerad...

Har tyvärr inte något tips på vad man kan göra åt det heller, då ingenting tycks bita på min nafsglada kille. Har någon annan något tips så skulle jag också bli glad:rofl:

Skönt att veta att jag inte är ensam iaf ;) Någon som har tips/vet vad det kan bero på så skriv! :) Vi behöver hjälp med våra nafsande kusar!

hej,
köp en antibit sprayflaska på hööks och spraya den på kläder och sådant som hästen brukar naffsa på, (när jag säger antibit menar jag sånt här krubb bitar medel, inte flugmedel :p) annars har jag inget annat tips :(

lycka till :D

Har också en likadan, valack även han. Inget ont i honom alls, utan verkar bara som att han bar måste bita på allt; kläder, grimskaft, tyglar, täcken, grimmor, grepar, skottkärror, brevlådor osv osv.. med eller utan matte i närheten. Ingen aning om vad detta beror på :crazy:

Verkar som om detta var ett vanligare problem än vad jag hade trott :P Det är väl bara att leva med och acceptera då helt enkelt, får väl fortsätta vifta med armarna så fort han försöker ;)

Var bara tvungen att slänga in en härlig bild på han, just för att visa hur gott det är att nafsa i mattes jacka :)

25936895.jpg

Jag brukar rida ett sto som också nafsar på allt ;) Men det roliga är att jag sa till henne engång när hon började bli lite hårdhänt med att nypa till henne lite i underläppen alltså inte så det gjorde ont! :grin: Och då slutade hon på en gång och nu slikar hon bara på mej och mina kläder mm. Men om någon annan går fram till henne så nafsar hon i dom och allt ;):angel:

Låter som om han leker med dig. Så som han leker med sina vänner.

Vad gör du exakt när han gör sånt?

Många reagerar med att försöka slå till eller rycka loss det "stulna" vilket liksom blir en kul och utmanande lek för honom, kan han hinna "bita" dig innan du biter honom tillbaka?

Jag skulle nog jobba med att han inte får komma in i ditt personliga utrymme på egen hand, du ska antingen bjuda in honom eller gå fram själv. När han är nära dig får han inte tugga eller leka med dig, gör han det måste han backa ut ur ditt område igen. Tar han något så peta i munnen utan att dra eller "anfalla", då blir det inte som en lek längre...

Vet inte om jag lyckas förklara bra..

Förstår precis hur du menar, jag brukar försöka backa han från mitt utrymme(funkar en stund) Men precis som du säger, han leker med mig! Det syns i hans ögon. Han brukar rycka tag i jackan, särskilt i luvan eller kragen. Yummy! Han vill liksom slänga runt med mig verkar det som, först slickar han lite oskyldigt, sen står jag där med en häst på över 500 kg greppande i jackan som gärna vill slänga runt mig som en vante, inte så trevligt alla gånger. Jag försöker hålla mig lugn och släpper han inte när jag "visar" att han ska släppa brukar jag köra in fingrarna i munnen så han släpper. Det gör ju inte ont eller så, men det är bara störande med en häst som ska nafsa på allt! Och nu gäller det ju inte bara mig utan ALLT som kommer i hans väg.

Funderar på att köpa en sån där aktivitetsboll som han kan bita och slänga runt med, han gillar att leka med fotbollar mm, men dom kan han ju liksom inte bita i.

Köpte en hundtuggleksak åt min oralt ladga gosse i går, han HUGGER i den med njutning eftersom han vet att han FÅR göra det. Han är som en hundvalp, möter hela världen med munnen....

Ser man sedan på honom i hagen med sin kompis treåringen så GÖR de ingenting annat än står och nafsar på eller efter varandra. HELA dagarna..... de ÄLSKAR varandra.

Ett problem är väl att såna här pajasar får positivt gensvar ibland när de biter. Snor mössan och springer iväg t ex vem kan hålla masken? När han sedan gnager mej i huvudet när jag sitter utanför boxen och rör i hans mat, så ser HAN inte skillnaden riktigt och tycker han var riktigt rolig medan jag då upplever det som ett problem.... så man får noga tänka igenom hur man vill ha det, kan man bjussa på att man får se upp lite och låta hästen fortsätta vara en glad skit som hittar på tok eller så får man deklarera bestämt stt du får bita på nåt annat grabben och STÅ FAST VID DET och INTE skratta nästa gång han rycker tag i skosnöret på maken så att han slår på arslet i leran:rofl:

Min donna är likadan, förutom att hon kan dela ut tjuvnyp, eftersom hon även måste smaka på allt, och inte bara naffsa.. Men det är sån hon är :)

*KL*

Kul att du nämnde just skosnören. Min är en riktig hejare på att dra upp skosnören, tyvärr är han inte lika bra på att knyta skorna på en igen. :cool: Får jobba på det:D

Ja, skosnören verkar vara populärt även här! Min lilla gosse har lärt sig att öppna mina jackfickor, med tanke på att det alltid ligger något gott i dom. Är väl något jag får acceptera och fortsätta skratta åt antar jag, så länge han inte gör det i syfte om att vara elak så är det ok. Att han tar min mössa är en sak, men när han även får tag i håret samtidigt, vilket gör j*vligt ont (vilket han inte fattar utan fortsätter att dra) så är det inte okej längre, men hur ska han kunna veta det? Får väl skylla mig själv ;)

På sommaren har jag en hage som går precis intill mitt rumsfönster, så om jag öppnar det stå kan jag kela med han den vägen :P Brukar dock bli så att blommorna i mitt fönster stryker med. Han tror nog att det är en kiosk på nåt vis, brukar öppna fönstret och ge han godis, så ibland kan man vakna av att han står och kikar in genom fönstret och är jag inte där så går han vidare till köksfönstret! Där pappa står och skämmer bort honom, man kan ju inte göra annat än att le :D

Jag har en kille som är likadan, suck! Har provat allt tycker jag, men det enda som hjälper är att se till att han aldrig får läge, då gör han det iallafall utan engagemang. Lyckas han några gånger så blir detta det mest intressanta i hans liv och han blir som en målsökande robot. Shetlandsponny...

Haha jag blir så himla GLAD av alla som låter sina hästar vara lite som dom är istället för att sätta principerna först;-) :love:

Min pålle tycker om att ta saker i munnen, speciellt dragkedjorsmycken eller vad man ska säga, han har förstört ett visst antal dragkedjor, drar upp och ner, upp och ner !
Även glasögon och jackärmar är kul att stoppa i munnen :D
Mig gör det ingenting, ber jag honom sluta så gör han det, men varför förbjuda någonting han är så uppenbart road av?
:love:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 597
Hundträning Då ekonomin inte tillåter besök hos tränare just nu, tänkte jag börja med att vända mig till hund här på buke då jag vet att det finns...
Svar
9
· Visningar
2 206
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama