Häst som luktar illa

A

Aatos

Har någon varit med om att deras häst luktar illa? Jag har ett 15årigt sto som jag haft i 2 månader. På sig har hon ett fodrat regntäcke ute och inget på nätterna när hon är inne. Hon är dessutom dräktig och ska föla i mitten av mars. Det är under täcket det luktar och speciellt det bakre partiet på henne. De andra hästarna verkar inte bry sig, men hon är också högst i rang. Har inte pratat med veterinär ännu, men ska vaccinera hästarna nästa vecka. Hon äter samma foder som vissa andra hästar, ensilage, havre, betfor, breed etc. Om någon har en idé om vad det kan vara som gör att hon luktar illa så svara gärna.

Sv: Häst som luktar illa

Luktar illa på vilket vis? Alltså vilken sorts doft?
Jag hade en fjord innan som luktade pyton och var fet i pälsen.
Det visade sig efter att jag gjort vissa efterforskningar att han stod inne alldeles för mycket med fodrat täcke på ute som inne.
Kan rek torrschampoo att tvätta med nu vinterhalvåret.

Spya! Insidan av täcket, som hon har på dagen luktar också jätteilla.

men TVÄTTA henne och täcket då?? Hon är väl skitig, dom hästarna i stallet som inte tvättas och borstas så mkt luktar lite dåligt..

Vilket regntäcke har hon ?

Min häst började stinka av att ha Hö*ks ljusgröna termo master regntäcke, hon luktade verkligen illa!

Så har du ett sånt kan det vara det !

Pansi skrev:
Vilket regntäcke har hon ?

Min häst började stinka av att ha Hö*ks ljusgröna termo master regntäcke, hon luktade verkligen illa!

Så har du ett sånt kan det vara det !

Det täcket andas ju inte, så kan ju vara att det blivit "instängt"

Inget fel på täcket, det andas alltså. Och hon är inte skitigare än andra hästar. Jag har trott att hennes "problem" har varit hormoner eller något annat, eftersom hon är dräktig. Veterinären kommer i veckan, så vi får se vad han säger. Jag har en vän som jag brukar träffa på sommrana, som håller på med "alternativ" hästhållning som örter, massage och sånt. Han brukar alltid lukta på dem ovanför ljumsken för att känna om dem mår bra. Men det verkar inte som någon annan har hört att man kan känna hur hästen mår på lukten. Låter jättekonstigt, men det är ju därför jag skriver här....

Liknande trådar

Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 784
Senast: muppia
·
Hästvård Vi har en arab som vi ägt i några år nu,hon har sen hon köptes haft halvlös avföring som luktar väldigt illa.... inget foder syns,så...
Svar
5
· Visningar
778
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama