Häst som inte äter?

M

miss_snoozie

Vet inte om den här tråden skall vara på foder men jag försöker att skriva här.
Någon som har ett bra tips, har en ett åring som inte äter och det är olika gång för gång. Ett tag vägrade han att äta kraft foder överhuvud taget, men det äter han nu. Istället har han gått över till att rata hö totalt, ändå är jag jätte noga med vad jag ger för hö och jag har provat med två olika hö sorter ifall det skulle vara så att den ena sorten inte faller honom i smaken, men inget passade.

Det värsta är ju att han verkligen behöver få i sig mycket grov foder istället för kraft fodret så att han inte tunnar ut ( är på gränsen redan nu).
Han är ju vaccinerad mot botulism så jag över väger om jag ska ev. prova med lite hösilage och se om han gillar det bättre?

Sv: Häst som inte äter?

ja,varför inte prova med hösilaget.
jag har en IC-dam so mså länge det finns grönt i hagarna vägrar att äta upp höt,men hösilaget smakar bra.
Och får hon välja,så väljer hon garanterat hösilaget,under en period,för att sen börja rata det och ger man då hö,så är höt det godaste som finns..

Testa hösilaget men jag skulle nog fundera på om han mår dåligt på något vis. Kolla m veterinär för säkerhets skull.
Har han gräs i hagen som han kan äta av? Annars är det ju risk att han får magsår om han bara äter kraftfoder.

Jag får hålla med ovanstående. Jag skulle definitivt kolla upp min häst noga. Nu är han ju väldigt liten för att få magsår men många hästar har tex magkatarr och det gör då ont när de får ner foder i magen. Han visar ju lite symtom för detta genom att bara äta lite av allting. De kan ju känna att något hjälper för stunden och välja detta lite ( tex kraft ) och sedan gör det ont och då provar han hö.
Kolla också tänderna på honom, de kan ställa till problem på unghästar.
Prova att ge honom någon probiotika för magen och se om det blir bättre.
Många, många av våra hästar har problem med sin mage. Det är inte alltid man kan se det på deras träck. En jag känner hade en häst med magsår och den hade hur fina träckbollar som helst. Kanske lite för hårda men ändå.

Hans magsår upptäcktes inte förrän han började matvägra helt och rasade i vikt.
Så var på din vakt med en så ung häst.
Lycka till

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka