Häst Som Hostar?

K

Kokos

Jag brukar rida min kompis New Forest på 19 år. Ända sedan hon fick hö i börjar av oktober har hon hostat, men för några veckor sedan fick hon silage och hon har fått det nu, vad jag vet (har inte ridit den hästen på någon vecka). Hon började hosta när hon fick höet, och vad jag vet har hon fortsatt att hosta. När hon fick hö började jag spreja vatten på det med en blomspruta innan jag "fluffade upp" det. Vad kan felet vara? Hon hostar redan när man ska trava.

Min gamla medryttarhäst på 29 år hade samma problem, men hon hade slemhosta. Kan det vara samma problem?

Sv: Häst Som Hostar?

Hej höt har förmodligen innehållit något som inte borde vara där.. Hästen har troligen kvickdrag men andra ord har hästen blivigt host häst det går att minska det och nästan ta bort hostan men jag tycker verkligen inte att ni borde trava hästen eller annat övenansträngande om den hostar då det tar på krafterna och den kan behöva det exstra hullet för att bli frisk.
Löshö med högt kvalite och lösdrift för att ta bort det som troligen startade problemet sedan finns det medisin och pillrer kan man aldrig sluta emd och kostar massor jag gav min häst alger från algbörje + massor av örter som brännässla, nypon, probiotika och msn svavel.
För att snabba upp saker så det går lite snabbare kan ni ta in hästen och ha en hink med kokande vatten och eteriska oljor (bara lite) och låt hästen andas in och rena luftvägarna. Hinken behöver bara vara i stallet så det blir inte bättre om nu her den under nosen (;

Fotografera gärna varie dag för att hålla kolla på kvickdragsranden om den har någon och ha koll på vikten! Börjar hästen förlora vikt måste ni genast börja stödfodra mer..

hoppas jag var till hjälp och hästen blir bättre

Det kanske är dålig kvalite på höt?
Är hästen snorig, hänging eller har feber?

Hästen kan ju vara dammkänslig. Sen kan ju saker sätta sig lite fel, som på oss människor och man har rethosta i flera dagar efteråt. Det hände mig när jag skulle testa att äta hästfoder, det satte sig konstigt och jag gick runt och hostade i en vecka efteråt. Fruktansvärt! Men jag tycker det är fel att rida om det är såpass och absolut då inte trava om hostan kommer då.

Har du ingen i stallet att fråga?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar