Häst som häääänger

N

nässla

Vad gör man egentligen med en häst som envist hänger sig i handen så fort man kortar tygeln (i trav och galopp på lång tygel blir det dels väldigt okontrollerat, dels går hästen med mulen i backen)?
Hästen ifråga är ganska lågställd och har alltså lätt för att hamna på bogarna.
Håller man upp huvudet åt den ser det riktigt hyfsat ut, men man får kramp i fingrarna. Försöker man ta en liten förhållning eller "ruska om den" varje gång den hänger sig fast blir det ett evigt ryckande i tygeln. Framåtdrivning tycker jag bara resulterar i att den hänger sig fast ännu mer, det som fungerar bäst (minst dåligt...) är att flytta den, helst i en öppna även om det resulterar i en hel del protester så bär den i alla fall huvudet själv i några steg efteråt.
Jag upplever att hästen rids väldigt mycket rakt fram, inte så mycket på böjt spår, skolor etc. är det något man kan tänka skulle kunna få hästen mera självbärig?
Är väldigt ovan vid att rida såna hästar, har själv en som har varit mer av en stjärnkikare...

Sv: Häst som häääänger

Jag har själv ridit (rider) en häst- som hänger sig i tygeln. När han
gör detta visar han för mig att han inte riktigt har de muskler som krävs för att hålla upp huvudet själv. Förhållningar hjälpte inte, då han istället för att hålla upp sitt eget huvud drog upp det - högt (!)
vilket ofta resulterar i toktrav/tokgalopp.

För att han inte ska hänga sig i tygeln, utan lära sig att hålla sig
kvar i rätt form brukar jag driva på lite extra antingen med skänklar
eller med röst för att få hans uppmärksamhet.
Just den hästen jag rider brukar jag ställa mycket inåt, det brukar hjälpa.
Annars skulle jag nog rekommendera backklättring, vilket stärker mååånga muskler hos våra älskade hästar :)

man jobbar med massor av övergångar och korta tempoväxlingar för att stärka hästen, och erbjuder ett lätt stöd i handen när hästen vill ta det på rätt sätt.
när den orkar bära sig kommer den att sluta hänga i handen.

Red själv en häst igår på ridskolan som inte bara hängde grymt mycket i handen utan som oxå är stenhård i munnen.. Inget hjälpte.. =(

Fast jag upplever inte den hästen som särskilt svag, mera bortskämd med att få hänga i handen. Jämför jag med min häst så har "hängisen" minst lika bra ork, både konditionsmässigt och muskelmässigt på så vis att den inte kroknar tidigare vid klättring tex.
Min häst har förvisso en helt annan exteriör men ändå inte bättre fysiska förutsättningar, "hängis" har riktigt bra exteriör förutom att den är något lågställd och har lågt ansatt hals.
Ska rida hästen på lördag igen och försöka ha era tips i bakhuvudet då, så får vi se om ja får nån ordning på det. För som sagt, just den typen av hästar är jag hemskt dålig på att rida, har inte så mycket vana av det och har inte heller så mycket kropp att sätta emot (inte för att det ska behövas egentligen)...

allt de andra har skrivit har ju varit bra tips.

Om en häst hänger sig i tygeln så beror det oftast på att antingen att man rider med för låg tygel och/eller jag man lutar sig framåt..

Båda dessa anledningar gör så att hästen blir framtung.

Så försök tänka på det när du rider nästa gång.. Luta dig bak så mycket du kan (överdriv gärna) så kan inte hästen bli så tung i handen för den måste använda bakdelen mer eftersom den helt plötsligt fått mer vikt att bära med bakdelen.
Om hästen fortfarande då är framtung så försök höja på handen en bit till..
Om hästen då "krullar ihop sig" så får du länga fram dina armar en bit och trycka lite mer med benen en bit bakom sadelgjorden.
Hoppas att detta hjälper dig lite grann och skriv gärna om du inte förstått vad jag menat ( då har jag ju förklarat dåligt).

lånad knapp **
trådskaparen: glöm inte att skriva hur det går med pållen :)

Sitter just och läser igenom tipsen igen, ska ut och rida om nån timme... Dock är underlaget dåligt och hästen har inget ridhusabonnemang (vi betalar för hästen, inte för ryttaren märkligt nog) så det blir nog mest skritt. Men mycket omväxlande böjning och halvhalter/tempoväxlingar blir det! *gruvar mig lite, vet att jag blir trött av att rida den hästen men det är ju nyttigt att rida andra hästar*

hästar som hänger i tyglarna/tömmarna har jag upplevt att dom ofta har ont i bakknäna. Kanske läge att kolla upp?

annars så har du fått bra tips tycker jag, mycket tempoväxlingar och övegångar och allmänn "uppmjukning" av hästen gör nog susen! ;)

MIn häst har vart exakt likadan! nu när hon är starkare så hänger hon inte lika mkt, men det tog ett tag att komma dit.. en övning som funkat bra för mig är:

Rid på en volt med hästen ställd utåt, se till att hela tiden lätta på händerna ganska mkt, så att du inte ger ett stöd som den kan hänga i. Ur detta gör du växlingar mellan skritt-trav. Skritta bara ett par tre steg. Sen gör du tempväxlingar i traven så du inte fastnar i samma tempo hela tiden, trava på friskt ett varv, sen ett varv där du nästan bara taktar fram osv. Sen när hästen är avslappnad och söker sig framåt kan man börja pilla den mot en inåtställning. Se bara till att du verkligen lättar fram med handen så hästen inte hänger sig. Istället för att bromsa på yttertygel, rid mkt med röst och säte. När hästen är i form i inåtställningen kan man ha ett lite stadigare stöd på ytter men hela tiden lätta fram på innerhanden. Det tar ett tag innan hästen kommer ner i formen och börjar jobba, men om man gör det ofta får man verkligen igen allt slit! :) lycka till!

Resultat: Jag är långt ifrån nöjd, men jag har inte ont i axlarna - bara lite trött i fingrarna...
Tyvärr är det inget vidare underlag så det blev mest skritt, jag skrittade mycket på lång tygel (då bär hon faktiskt huvudet själv) och den tid jag red på kort tygel var jag rätt jobbig med henne, böjde, flyttade, halvhalter osv. Faktiskt så kunde jag rida säkert 10 steg vid ett par tillfällen utan att få 100 kg i var hand.
I traven blev hon dock för stark för mig, så efter ett par avbrott och igångsättningar insåg jag att jag var tvungen att sätta mig ner och driva massor (aj, mina ben!) och verkligen aktivera henne på samma sätt som i skritten, fast tyvärr med mycket grövre hjälper :o .
Fy vad hemskt det känns att rida så "fult", men jag antar att man först och främst måste få hästen att lyssna innan man kan börja "finlira".

Testa att använda en grästygel ett tag så vänjer hästen sig vid att inte kunna hänga med huvudet i backen.

Har en liten fråga: tänker du på att släppa efter på tygeln (belöning) när hästen gör rätt, även om det bara är i några sekunder?

Lycka till i fortsättningen!

Men en grästygel lär ju hästen kunna hänga ännu mer i? Visserligen skulle det ju avlasta ryttaren, men då ger man ju bara hästen nåt annat att hänga i (plus att det skulle kännas oerhört fånigt att rida med nåt dylikt :o )

Eftergift, ja, det tror jag att jag är ganska bra på att ge, även om jag ska erkänna att det är mycket svårare när man ägnar 80% av tiden åt att försöka få loss hästen från bettet.

Jag fattar att det är svårt, speciellt med hästar som verkligen inte orkar lyfta sig själva... men om man verkligen tänker på eftergiften så förstår ju hästen att det gör rätt + att den blir mindre stark i munnen...

När hästen börjar hänga i tygeln brukar jag driva på ordentligt med säte och skänkel (utan att tempot får öka). Vi vill ju att hästen ska arbeta bakifrån och fram :idea:

VAD är det för häst du har fått tag i? Känner du för nya utmaningar? ;)

du verkar ha det du gör i alla fall, och ett stort lycka till.. :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar