Sv: Häst som gnisslar tänder?
Min nya medryttarhäst som jag red andra gången idag på volten hade nå konstig ljud för sig. Det lät precis som han "gnisslade tänder" detta hände enbart när vi red i galopp och trav och då han gick på tygeln i dessa gångarter. Han får offta mycke "fraddga" runt munnen så jag antar att han tuggar mycket på bettet elr likn. men detta som hände idag va väldigt underligt. Något jag aldrig hört förut på någon häst? vad kan detta bero på? han är kännslig i munnen så man måste va jätte försiktig och mjuk men väldigt lättriden annars. går lätt ner på tygeln och i form. Men vad betyder detta gnisslande? Ska kanske tillägga att han va ganska pigg och "tittig idag" om det kan ha och göra med någon slags stress? saken va ju den att han börja hålla på ett tag in på själva passet då han va uppvärmd och lugnare. Så min fråga är vad detta beror på? har sagt till hans ägare att kolla han i munnen nästa gång om tänder behöver raspas. Annars så tjeckade jag igenom honom efter ridningen. rygg,ben etc allt va felfritt och även hans senaste veterinärundersökning. ge mig tips!!
När de är missnöjda med något. Och när de då alltså inte slappnar av och arbetar avspänt och accepterar bettet.
Fullblodshästar kan ofta göra det när det är missnöjda och därför inte går fram utan står emot. Det är alltså ofta ryttarrelaterat.
Försök att ha en mjuk men stadig kontakt med munnen, dvs en lätt hand men inget glapp. En tygel som glappar kan var skäl till missnöje. Liksom en för hård hand.
Det kan också vara att ryttaren inte är avspänd. Kniper med över och underskänklar vilket vissa hästar blir fruktansvärt irriterade på.
Det gäller då att försöka andas lugnt och slappna av och inte spänna sig. OM hästen är tittig och spänd smittas ryttaren lätt och blir spänd också. Det kan vara en orsak.
Försök att slappna och rid med sätet, fram mot handen. När hästen arbetar avspänt fram mot handen kommmer den inte att gnissla.
Det kan ju vara så också att hästen inte är så välriden och rfeagerar om den får krav på sej.
Ett skäl kan också vara irritation över ny ryttare som den inte känner helt enkelt. Många hästar är noga med att de vill veta vem som sitter på ryggen och accepterar inte en ny hur som helst.
Så fortsätt rida lungt och utan att vara spänd själv så går det nog över.