häst som börja bråka och bli sur när man rider...

zazza girl

Trådstartare
ha en fyrårig korsningshäst som jag ha börjat rida in .. allt ha gått jätte fint.. han kan alla grunderna...
men sen fick han vila i typ tre veckor för all snö... så det gick inte att rida ...
och nu ha jag börjat igen att rida lite.. men han ha börjat sura redigt.. han bara stanna och baka helatiden .. och skiter helt och hållet i skänklarna .. och lägger jag till söpt på bogen så bocka han och lägger jag till det på baken så sparka han ... det gå inte att få han att gå framåt....
vad ska jag göra?????
hjälp mig......:confused:

Sv: häst som börja bråka och bli sur när man rider...

Kan vara att något i utrustningen inte passar längre.

Kan vara för att det har blivit vår å att han blivit håröm, vet en häst som är go jämt i alla avseenden men på våren visd losningstider så är han ett monster.

Du kan även ha bett om för mycket kanske, kasnke börja från marken igen i några veckors tid å sedan börja rida igen.

Om han fortsätter ändå efter uppkollad så skulle jag nog bara stå å vänta ut å beröma eftersom att han tydligen inte tål spöet för tillfället. Fast just nu så visar han att han reagerar på det vilket är bra för då vet han att han gör något du inte vill att han ska göra. Men det räcker kasnke för tillfället att klämma nån gång ibland just nu å vänta ut honom emellan dom för då vissar du vad du vill och att du inte ger dig å att det bara är jobbigt att bara stå där + drygt.
Hade liknande problem med min c-ponny när jag köpte henne när vi red ut. När jag började rida själv så stannade hon på ett för henne lägligt ställe där hon kunnde backa in röven å inte gå framåt det var bara att vänta ut å skänkla å ge henne en pik med spöet ibland för hon visste vad jag ville men vägrade, envis som hon är. Som längst höll vi på så i cirka 40 minuter några gånger. Hon har även vägrat gå över en låg björpinne som låg en liten bit ovanför markhöjd å stog där å jäklades ett bra tag (hon skulle enligt förra ägaren vara kannon på fält"hinder").

Skulle kunna vara så att han växer, hästen din. Om tillväxtzonerna inte är slutna så kan jag bara tänka mig hur ont det gör att träna när man växer!

Några förslag på anledningar till beteendet:

Hästen har ont (pga att den växer eller annan orsak)

Utrustningen passar inte längre och skapar obehag

Du kräver för mycket av honom för snabbt, det kanske behövs backa i utbildningen

Du har nått läget i inridningen när hästen har greppat vad som förväntas av honom, och börjar undra VARFÖR i hela friden hans ka göra som du vill, dvs trotsperiod. I så fall får du fundera på hur du kan lägga fram din önskan som ett trevligare alternativ än det är nu.

Ni har hamnat i en ond cirkel där han förknippar ridning med bråk och lag (jag anser inte att spö ska användas korrigerande på en såpass grön häst!)

Sen kan vissa hästar få en rejäl humörsdipp och bli ganska vrånga och tjuriga under pälsfällning.

Jag skulle kolla upp hästens hos veterinär, inkl tandkoll. Samt låta en equiatriker eller liknande kika på honom. Kolla att sadeln verkligen passar (hos sadelmakare/sadelutprovare) och om allt är UA och det inte finns någon anledning till beteendet helt sonika backa till ruta ett i utbildningen och ta det därif¨ån. Låtsas att han bara är insutten och ta det därifrån, med tålamod och tålamod, och kasta spöet! Gör det gärna i samråd med tränare och under tränarinseende.

Lycka till.

Hästen kanske har blivit kall..
Det och lite växtvärk kanske kan vara nåt..

*Lisa* skrev:
Hästen kanske har blivit kall..
Det och lite växtvärk kanske kan vara nåt..

Kall????? Förklara dig för jag förstår inte vad du menar med det.

växtverk kan det inte vara för han ha vuxit färdigt... (blir 5 detta året)
sadelen passa perfekt och jag rider med hackamore för han ha två vargtänder... som ska dras ut nästa månad...
det kan inte vara bara så att han ha fått vila och tror att han slipper undan om han sura..???
för det gå bra ett tag ju sen börja han .. och nu ta vi det ju lugnt.. skritta bara i padocken i 40 minuter och gör lite volter och sånt...

Nja vuxit färdigt har han nog inte gjort, kanske på höjden. Men han ändras ju fortfarande i fomen å så där, vissa hästar tar flera år innan dom grovar upp sig tillexempel. Så han förändras nog fortfarande i kroppen.
Han kanske bara surar men man vet aldrig, bättre att ta det säkra förre det osäkra å kolla upp om utrustning fortfarande passar, kan vara trotsålder oxå å då är det bara att sitta kvar å envisas. Min höll på med trots på ny ägarare i flera månader å då var hon endå över 10 år när jag köpte henne å hon ändrade sig i ryggen hon oxå, inte så att sadeln blev fel märke å fel model utan att hon bredade sig å behövde vidare bom på sadeln.
Försök skritta ut i stället, annars undviker du nog problemet och problemet blir större. Hur roligt är det att vara i en padock, sedan kan du ju ta promenader med honom oxå å tömköra för varioationens skull (finns massa mer man kan göra oxå).

Han behöver inte ha växt färdigt för att han är 5.

kanske han inte ha...
och rida ut e inget att tala om det gå inte alls nu längre... då bråka han bara mera... han e osäker då.. men gå min sambo med så e det inga problem...

Kan du inte övertala din sambo att gå med dig några gånger i veckan då?

Säg att han mår bra av motionen :)
å luften :angel:

jo jag ska prata med han .. men han vill hellre att vi köpe en till häst så han kan rida med.... men vi ha inte plats för flera....

zazza girl skrev:
växtverk kan det inte vara för han ha vuxit färdigt... (blir 5 detta året)
sadelen passa perfekt och jag rider med hackamore för han ha två vargtänder... som ska dras ut nästa månad...
det kan inte vara bara så att han ha fått vila och tror att han slipper undan om han sura..???
för det gå bra ett tag ju sen börja han .. och nu ta vi det ju lugnt.. skritta bara i padocken i 40 minuter och gör lite volter och sånt...

Fast skritta i paddocken i 40 minuter, det tycker de flesta unga hästar är tråkigt. Kanske du skulle göra ridningen lite roligare? (Bommar etc).

För, om han så tjurar för att slippa undan jobb, så är ju frågan VARFÖR han tycker det är så tråkigt att jobba att han övht vägrar gå framåt?

Jag står kvar vid att kolla både häst och utrustning igen. Men fundera också på VARFÖR det i hans ögon är så trist och drygt att bli riden övht att han ens vägrar gå framåt.

Du skriver det går bättre när sambon går med, är det för hästen blir tryggare då eller du blir tryggare? Hur fungerar hästen om han får en annan häst med som sällskap på uteritterna?

jo han bli trygg när min sambo e med men han måste gå först då... ha inte provat rida ut med något för tjejen jag dela stall med , hon och jag gå inte så bra ihop....
och bommar gå inte att lägga ut nu i padocken för det är fullt med snö där ...

sadlen ska jag kolla upp ..
men han e klippt så det kan ju vara något med det.. för det ha typ inte vuxit ut alls på 5 månader....

Finns det ingen som är villig att löåna ut sin häst en eller två dagar i veckan till en skrittur i utbyte mot mockat den dagen? Brukar folk oftast tycka att det är skönt att veta att hästen blir bra omhänderdagen även fast dom får lite kvalitetstid att göra något dom tycker om på.

Det går att lägga bomma i snö med, ska du skritta i 40 minuter kommer du ju ha trampat upp ett fyrkantsspår i alla fall?

Annars får du helt sonika försöka muta ut sambon mer ;) Vad händer om sambon går bakom eller vid sidan? hur mycket tror du hänger i att DU känner dig tryggare när sambon är med och hästen känner det?

Unga hästar brukar redan i tidig ålder känna på sig när ryttaren är rädd/försiktig och när ryttaren är orädd och bestämd, och spegla det. Kanske sitter problemet inte i tjurig häst, utan en häst som känner att du är osäker och utnyttjar det?

*funderar*

jo det hade gått om det fanns flera hästar där vi bor men det e bara vi som ha det...
jag e inte rädd eller osäker på han när jag rider... ha nog aldrig varit det på någon häst....
och när min sambo gå efter eller brevid så stannar han ... det e precis som han vill ha en ledare som vissa vad han ska göra ...
han kunde ju ta min andra unghäst och gå med me han men min sambo e inte så häst van .. så jag vill inte reskera det.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama