Häst som är rädd att lyfta bakben...

S

Stopek

har någon haft erfarenhet av detta, där det visat sig vara just rädsla och inte andra problem? Smärta och liknande.

Har på en del hästar jag tittat på - unghästar - fått höra om detta problem och förvånas över det. I mina öron låter det konstigt och som att hästen har ont på något vis.

Hälsning Maja

Sv: Häst som är rädd att lyfta bakben...

Min ponny tycker inte om att lyfta på bakbenen, och hon kollas på klinik var 4-5 månad.
Hon tycker alltid att det är lika pestigt att lyfta på bakbenen :p

Men med mig har hon slutat, hon gjorde dock fin fina kosparkar i början när jag köpte henne.
Men när hovslagare eller veterinär ska lyfta på baktassarna så är det lite jobbigt fortfarande
tycker hon och kan slå en gång, dock ganska halvhjärtat.

Kan tillägga att hon är röntgad i rygg, framben, bakben, haser och knän utan anmärkningar.

Jag har haft en del unghästar som varit så vid köpet. Inget konstigt alls, mycket rykt o pyssel gör att unghästen litar mer på den nya människan och sen är benlyft ofta inget problem längre. Det är ju onaturligt för en häst att lyfta på ett ben och därmed vara i underläge för någon person den inte litar på.

Jag har haft en del unghästar som varit så vid köpet. Inget konstigt alls, mycket rykt o pyssel gör att unghästen litar mer på den nya människan och sen är benlyft ofta inget problem längre. Det är ju onaturligt för en häst att lyfta på ett ben och därmed vara i underläge för någon person den inte litar på.
Precis, min är snäll när jag lyfter men krånglar alltid för andra. Har mkt med förtroende att göra tror jag.

Ohanterade unghästar kan ju vara ganska stingsliga och "rädda" om sina bakben. Det har med hanteringen att göra.

En häst, ung eller gammal, som brukar lyfta bakbenen snällt och plötsligt beter sig som om den är rädd om bakebenen kan däremot ha ont. T ex infl i bakknä eller has som gör att det smärtar när lederna böjs samman.

Min har haft väldiga problem med att lyfta bakbenen.
Ryckt åt sig dem, sparkat och flyttat sig.
Hon har fått stryk, och det är flera hästar som kommer från samma ställe som jag vet har varit struliga med sina bakben.
Nu lyfter hon dock normalt när jag ber henne. Och hovis går också bra. :D

Absolut. Det finns många hästar som inte litar så mycket på människor, och då är de förståss obenägna att låta människor lyfta bakbenen.
Särskilt på en unghäst skulle jag inte gissa på smärta i första hand, utan just osäkerhet.

Vissa hästar har svårt att hålla balansen på tre ben i början (framför allt unghästar). Blir de dessutom spända blir det ännu svårare och så blir det en ond cirkel. Då krävs det en människa med tålamod och förstånd som kan visa hästen att det går alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka