Häst som "anfaller" och sparkar

P

pima

Vi sålde en häst för 10 månader sen. Nuvarande familj har fått problem med honom (de ringde idag och visste inte vad de skulle ta sig till).

Det är en D-ponny på 143cm. Arabkorsning. 18 år gammal. Valack.

Han har alltid varit snäll och hantera och de har inte haft några problem förutom att han skenat med tjejen när hon ridit på en åker.

För någon vecka sen började han springa emot dem och vända upp och sparka när de ska ta in honom från hagen.
Det händer inte varje gång, men tydligen blir det oftare och värre varje gång. :(
Han har dessutom börjat bli ilsken mot lilla ponnyn som han går tillsammans med och de har alltid varit kompisar.

Jag rekommenderade henne att ringa veterinär och rådfråga... tror mer på en sjukdom (tumör?) än att det skulle vara hanteringsfel.
Tycker det verkar konstigt att han skulle bli ilsken mot sin enda kompis i hagen...

Någon som varit med om något liknande eller har några tips på vad det här kan bero på?

Svårt att veta när man inte umgåtts med människorna och sett hur de hanterar hästen men man vill ju gärna hjälpa eftersom det är en 11 årig flicka som äger honom och hon älskar verkligen hästen.

Vi hjälpte dom med skenandet, men det här känns mkt värre och svårare... åker väl ut till dem i helgen och ser om det är ngt vi kan göra.

Sv: Häst som "anfaller" och sparkar

Jag kan inte mycket säga mer än att jag hoppas att det löser sig. Hästen kanske har ont vem vet. Hoppas allt löser sig :D Lycka till!

Tack. :)
Känns så tråkigt för tjejens skull.

om han aldrig har betett sig så hos dig tidigare så kan det ju vara möjligt att han inte trivs och saknar dig och förra stallet? Eftersom normala hästar inte går till attack mot varken annan häst eller människa. =/

Jag tycker att det låter som ett typiskt attitydproblem från en häst som fått ta överhanden och "sticker upp".

Hade en shettis i mitt stall förut som var odrägligt bortskämd och fått styra och ställa hej vilt med okunniga ägare tidigare och som uppförde sig exakt som du beskriver. Rusade fram helt uppkäftigt och vände upp rumpan mot allt och alla- folk som fä.

Nolltolerans mot några som helst tendenser till oönskat beteende och ledarskapsövningar (under kunnig ledning om man är osäker, så att det blir rätt från början och inte gör mer skada) är mitt recept.

Klart att man kan låta en veterinär gå igenom hästen också för säkerhets skull, men jag tycker att det låter som hanteringsproblem.

Lycka till!

usch vad ledsen jag skulle bli om jag hörde något sådant från min gamla ponnys ägare, jag tycker det låter som han inte trivs och sen försöker han väl se hur långt han kan gå med henne tills hon blir rädd och låter han va. hoppas dom kommer underfund med pållen :)

Det kan vara två saker som jag ser det.

1. hanteringsproblem, då måste man veta vad de gör fel för att rätta till beteendet MEN

2. Tumörer kan faktiskt orsaka beteendestörning på hästar precis som på människor. Eftersom hästen också helt plötsligt börjat anfalla även hagkompisen kan detta faktiskt vara ett verkligt scenario.

Att hästen helt plötsligt efter tio månader skulle börja sakna sitt gamla stall och av den orsaken börja anfalla låter mycket långsökt tycker jag. Hästar resonerar inte som människor och man löser inget genom att förmänskliga dem.

Hoppas det löser sig, speciellt som det verkar som om den lilla tjejen avgudar sin lilla häst!

Jag är tyvärr ingen veterinär, men hans beteende låter ju synnerligen knasigt i mina öron. Om han aldrig visat detta beteende innan ni sålde honom så kanske han helt enkelt saknar dig och sitt gamla stall och liv? Jag tror väl inte detta, men de kan ju ha gett honom lite på truten nån gång och detta kanske han då minns. Men på din insändare så verkar det ju som om de är fina människor och att flickan tycker mycket om honom. Låt en veterinär kolla igenom honom så ni, om det nu är så, kan utesluta att han inte har en tumör eller ont någon annanstans. Kanske en så kallad "hästviskare" då kan hjälpa? Han vill ju säga något, men vi människor har ju tyvärr svårt att förstå sånt här.:cry: Lycka till med honom! Mvh Jessie

Jag har inte hört ngt mer sen jag bad dem ringa veterinären, kanske veterinären också misstänker en tumör och ska kolla honom??

Nuvarande ägare (mamman till tjejen som har hästen) skulle ringa veterinären i måndags så hon borde hört av sig om hon fortfarande vill att vi ska komma ut och försöka hjälpa dem...

Hästen är ju ändå 18 år. Visserligen arabkorsning så han kan gott leva och vara ridbar i 10 år till, men långt ifrån alla hästar är friska jämt.

Det första jag tänkte var något så simpelt som att hästen inte vill komma in. Det börjar kanske bli lite grönt i hagen och det är bättre där än att stå inne i boxen?

Det var som sagt min första tanke, men efter att ha läst de andra svaren så blir jag tveksam. Jag tycker du gjorde en bra rekomendation att ringa vet.

Hoppas det löser sig! :)

Föreslog även det du säger, att de ska ta hjälp av en expert och köra ledarskapsträning.

OM de kan utesluta sjukdom så är det träning som gäller.
Har gjort klart för mamman (helt okunning när det gäller hästar, känns om hon anklagar Mig för hur hästen beter sig. :( ) att hästar kan testa lite, lite, lite till, lite till, mkt och sen är problemet ett faktum. Att man måste sätta stopp redan när det är lite och inte har hunnit bli ngt stort problem.
Man kanske inte ens märker till en början att hästen börjar "ta för sig".

Men när vi var där ute och hjälpte dom när hästen börjat skena med henne (har aldrig någonsin gjort så med mig) så tyckte jag att han visade att tjejen var en ledare.
Hon gick emot honom och han flyttade undan osv. Inga problem att leda honom och han gick hur fint som helst när vi höll lektion för henne.

Nu rider de lektion för instruktör en gång i veckan och ridningen går tydligen bra. Han har fallit för frestelsen att skena någon gång på stubbåkern tydligen... (inte bra att de inte sätter helt stopp för det).
Men för en veckan sen fick de ringa ut instruktören för att hämta in hästen från hagen. :eek:
Instruktören gick in i hagen och tog in hästen, INGA problem! Varför?

Är det bara attityd från hästen?!
Det var det första jag tänkte när hon berättade att det gick bra för instruktören att ta in honom. Alternativt att det hänt ngt, att ngn varit dum mot honom.

Men varför är han i så fall avig mot lilla shettisen han går tillsammans med, de har ju alltid varit jätte bra kompisar??
När hon berättade det tänkte jag -"tumör".

Konstigt att de inte hört av sig igen... måste nog ta och ringa dem och fråga om de "löst" problemet på egen hand.

Kan tillägga att jag tror Inte att han saknar oss och så som några skrev.

Då borde han reagerat på att han flyttat tidigare. Han har skött sig bra hos dem i 10 månader (förutom att han skenat på stubbåkern) och det är mest lilla tjejen som hanterar honom. Och han har verkat trivas när vi hälsat på.

Det första jag frågade när mamman ringde var om de ändrat på ngt, men hon trodde inte att de ändrat på ngt alls.

Däremot hade de varit på två veckors semester och haft hästvakt. En vecka med en hästvakt och en vecka med en annan. Båda hästvana personer med egen häst.
Han började bete sig som jag beskrivit den andra veckan som ägarna var borta och sen fortsatt med det även när de kommit hem.
Han var snäll första dagarna efter att de kommit hem men sen börjat bete sig likadant som han gjort mot hästvakten.

Är det någon som vet med säkerhet att hästen får den näringsmängd den behöver?

Vissa hästar kan reagera starkt och protestera ifall dom inte får sitt behov täckt. Reaktioner som du beskriver kan även komma ifall det föreligger en kombinationen mat + hälsa som är i obalans.

Risken är att man genom dominant ledarskap bara korrigerar utan att löser grundprobemet, som kan leda till undertryckt frustration, ökad otrivsel och apati...

En fråga: Vad gjorde hästvakten när hästen visade sitt missnöje? Gjorde hon det ni i dag ser hästen göra mot sin kompis? ;)

Jag tycker det låter som ett ledarskapsproblem, eftersom instruktören fick in hästen. Han verkar ju inte respektera dem som äger honom nu. Att han flyttar undan sig för tjejen, och går bra när ni hade lektion, kanske var att du var där?! Han visste vad som gällde, och uppförde sig där efter.
Hästar behöver inte testa första veckorna de är hos ägaren, hästar testar jämt!
Min häst vill inte heller komma in ibland, men det är för att han tycker det är så kul i hagen. Speciellt nu när vårgräset kommer upp, då är det extra kul att busa runt över vidderna. Men ger man upp så är det väl självklart att han inte vill komma in nästa gång. Då vet han ju att han får stanna ju längre han håller på.
Att han blev sur på hagkompisen kan bara vara att han är trött på honom. Min häst är inte alltid med samma hästar, han ger sig på alla hästar när han vill något annat. det är inte speciellt konstigt att de även testar sina kompisar. Speciellt om de inte känner sig trygga med sin "ledare" kan de mycket väl testa kompisarna också.
Eller så känner han sig helt enkelt stressad, och påträngd, det är ju inte heller helt omöjligt.
Hur mycket hanterar de hästen, och är ute och rider?!

Men be dem ta ut en veterinär för säkerhets skull, och låt dem kolla igenom hästen, och ev. röntga honom för att se om han kanske har en tumör.

Visst, min första tanke var också tummör, men efter att ha läst några av dina senare inlägg började jag tänka om. men man vet ju aldrig.

Hej

Nuvarande ägare har tagit ut en NH tjej som hjälpt dem med hästen. Mamman sa att han är from som ett lamm nu. :smirk:
Skönt att det löste sig (för den här gången!)
Mamman och dottern behöver nog gå lite NH kurser. ;)

Men nu vet de att hästar testar och kan hitta på fanstyg men att det kan lösa sig med väldigt enkla medel, så kanske de slipper tro att jag sålt en dålig häst. :D

Det första som slog mig när jag läste ditt första inlägg var faktiskt, Vad får hästen för foder? En kompis till mig gav sin häst för mycket kraftfoder och det snurrade rejält i huvet på honom, trots daglig utevistelse och motion var han jävlig, när de halverade kraftfodret så blev han lugn igen.

Vet en valack som inte kan äta havre tex, han blir överjävlig mot andra hästar och väldigt svårfångad i hagen, tar man bort havren är han ok.

Men nu så verkade det ju som om det var ett hanteringsproblem och har de tagit tag i problemet så är ju det jätte bra! Generellt så tycker jag att många överfodrar sina hästar med kraftfoder.

Jag har inte tänkt på att fråga vad de ger honom att äta.

Men det är som du säger, vanligt att folk ger för mkt kraftfoder.

Det är ju ett tillskott som man inte ska ge om det inte behövs. Har man ett bra hö är det ofta tillräckligt när man rider lite till "normalt".

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat