häst rädd för vatten diken

J

jojjogalopp

Min dotters häst avskyr vatten pölar diken med vatten mm
men snäll att dusha
I dag red jag han,som min dotter är hos sin pappa,
Och vi red skogstigen vi har och där måsste man över ett lite dike med vatten och han e ju livrädd för det sa förra ägaren och det stämmer,
När vi kom fram till diket började han frusta och baka och ha sig,jag lät han lukta mm som han vill,men i stället för bråka med han för någott som han är rädd vid så hoppade jag av och ledde han och då hoppade han över,
sedan va det bara hoppa upp i gen.
Frågan är hur vi ska börja träna han med detta har ni någott förslag?
min dotter tyckte vi skulle börja träna med en presenning med lite vatten på och träna lugnt att han ska gå över kan man göra det tror ni?
jag vill inte göra saken värre
Har ni några förslag??;)

Sv: häst rädd för vatten diken

Jo det låter nog bra iom att hästen redan bestämt sig för att vara rädd för det. Annars kan jag tycka att det är bra att leta upp väldigt små lätta diken med lite vatten i som man lätt kan kliva över och gå före med en annan häst som inte bryr sig ett smack. Och så gör man så ett par ggr per ridtur och successivt tar sig över lite större diken så är det tillslut inget konstigt. :)Med tiden akn den rädda hästen få gå före och känna sig modig. Bäst att hålla lite manen och sitta lite lätt så man inte rycker hästen i munnen just när den är modig och kanske tar ett stort skutt över. ;)

Jo det låter nog bra iom att hästen redan bestämt sig för att vara rädd för det. Annars kan jag tycka att det är bra att leta upp väldigt små lätta diken med lite vatten i som man lätt kan kliva över och gå före med en annan häst som inte bryr sig ett smack. Och så gör man så ett par ggr per ridtur och successivt tar sig över lite större diken så är det tillslut inget konstigt. :)Med tiden akn den rädda hästen få gå före och känna sig modig. Bäst att hålla lite manen och sitta lite lätt så man inte rycker hästen i munnen just när den är modig och kanske tar ett stort skutt över. ;)

Ja nog tror jag att han tar ett stort skutt över i alla fall,
vi skulle över ett annat dike med fasst utan vatten och då visste han inte heller hur han skulle bete sig:rofl:så jag han tänka för mig själv att det blir ett skutt rakt upp i lufften och över och mkt sant så blev det så.han är 12år och har alltid varitt så med vatten enligt anndra ägaren

Medryttarpållen är lite fånig med vatten och lera. De första gångerna jag red honom hade jag stora problem med detta då flera av ridstigarna finns på andra sidan en liten bäck som han totalvägrade att gå i närheten av. Pressa honom funkade inte, då började han bara backa och jaga upp sig.

Mitt bästa vapen var tålamod. Jag väntade ut honom helt enkelt. Stressade honom inte utan gjorde klart för honom att han hade två valmöjligheter; framåt eller stå stilla. Stå stilla blir väldigt tråkigt efter ett tag, så till slut kom vi över och han fick beröm. Upprepade det under de följande ridturerna och det tog kortare och kortare tid att få honom att närma sig vattnet.

Han gillar fortfarande inte att gå i vatten, men han gör det utan knot när jag ber honom. I och med att jag inte gjorde nån stor grej av det förstod han att det inte är farligt. Han tycker att det är obehagligt, men vi har inga problem med det längre.

Bra jobbat:bow: Det där tror jag också på. Sedan red jag en kallblodstravare förut som av sig själv tvärnitade och kunde skutta fram och tillbaka framför diket som en hund som leker ungefär, fast på ett nervöst sätt som om han visste att han måste över men blev jättenervös av att se diket framför framhovarna. Sedan när man minst anade det så kastade han sig rakt upp i luften i ett jättesprång över diket, inte lätt att hänga med där alla gånger. :D Men det gick det också.

Föredrar om man kan gå över på ett lugnt sätt, antingen så som du gjorde eller genom att ha en trygg häst framför som avdramatiserar det hela lite.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
L
Hästhantering Hej! Jag har stött på ett problem med min foderhäst som jag nu har haft i 3 månader. Han går på lösdrift med två andra hästar och när...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: Love_Maya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama