- Svar: 70
- Visningar: 6 474
En häst som forcerat stängslet och tagit sig ut i skogen har skjutits av en norsk älgjägare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inga syntester alls, varken när man tar jägarexamen eller senare. Mycket märkligt tycker jag. Det kryllar av gamla halvblinda jägargubbar med kass reaktionsförmåga (ja, det är mest gubbar).Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Anledningen till frågan är att jag flera gånger senaste åren har läst och hört om jägare som har skjutit på saker som man misstagit för något annat. En kollega på jobbet var för några år sedan tex med om att en i jaktlaget fick sin hund skjuten då en person misstaget den för ett annat djur.
Jag jagar inte själv men känner en del som jagar. Och vissa av dom känner jag mig tveksam till att de ska jaga. De är vettiga, bra personer. Men- jag undrar om de verkligen har tillräckligt bra syn. Jag stöter ofta på jägare som kommer från skogen. Och för det mesta är dessa äldre män. Det är väldigt vanligt att man får sämre syn- åldersförsämringar när man kommer upp i åren. Och när det då finns bostadsområden där många jagar så tänker jag att det måste ju finnas ett antal med inte tillräcklig syn?
Borde det inte göras något syntest tex vid att man tar jägarexamen och sen tex regelbundet syntest åtminstone när man kommit upp i åren?
Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Anledningen till frågan är att jag flera gånger senaste åren har läst och hört om jägare som har skjutit på saker som man misstagit för något annat. En kollega på jobbet var för några år sedan tex med om att en i jaktlaget fick sin hund skjuten då en person misstaget den för ett annat djur.
Jag jagar inte själv men känner en del som jagar. Och vissa av dom känner jag mig tveksam till att de ska jaga. De är vettiga, bra personer. Men- jag undrar om de verkligen har tillräckligt bra syn. Jag stöter ofta på jägare som kommer från skogen. Och för det mesta är dessa äldre män. Det är väldigt vanligt att man får sämre syn- åldersförsämringar när man kommer upp i åren. Och när det då finns bostadsområden där många jagar så tänker jag att det måste ju finnas ett antal med inte tillräcklig syn?
Borde det inte göras något syntest tex vid att man tar jägarexamen och sen tex regelbundet syntest åtminstone när man kommit upp i åren?
Nu måste jag ställa en fråga jag funderat på; vad krävs gällande syntest och liknande för att få jaga? Det är inget skämtfråga utan en seriös fråga. Jag har googlat men inte hittat att det krävs något sådant.
Min pappa jagar fortfarande (snart åttio), men han tillhör den allt mer ovanliga skaran av vettiga jägare. Vet inte hur många gånger han beundrat älgar men inte skjutit för att sikten varit sämre eller skottbanan (tror jag det heter) inte tillräckligt säker (tex stenar kulan riskerar att studsa mot).
Däremot har han många historier (nåja, han har jagat sen han var tonåring) på jägare i laget som råkat skjuta nåt annat än älg.
Synen är helt klart sämre på honom nu än som ung, men det görs inga koller. Jag känner mig dock tryggare när han jagar själv än när hela laget är ute, för vissa där är inte lika noga precis…
Kulfång heter det
Enligt lag får du inte släppa iväg ett skott om du inte är säker på vad du skjuter på... men många gästjägare (och speciellt utländska sådana) är för heta på gröten, dvs det är alldeles för lätt hänt att de skjuter utan att vara helt säker.
Det borde såklart göras kontroller.Synen är helt klart sämre på honom nu än som ung, men det görs inga koller. Jag känner mig dock tryggare när han jagar själv än när hela laget är ute, för vissa där är inte lika noga precis…
Det kommer troligen att dömas som skadegörelse och så mycket mer än böter lär väl inte hända.Att skylla på dålig syn är en påhittad usel ursäkt. Det är en idiot, kort och gott. Och så tror jag de flesta jägare resonerar. Hoppas straffet blir hårt. Jag tycker också att det ska bli konsekvenser för den som arrangerade jakten.
Det borde dömas som jaktbrott och samtliga vapen konfiskeras, då hade straffet haft en förebyggande effekt på fler nötter i skogen.Det kommer troligen att dömas som skadegörelse och så mycket mer än böter lär väl inte hända.
Ja, jag tror sällan det har med dålig syn att göra utan att de är för taggade på att skjuta och därför inte tar sig tid att kontrollera ordentligt. Är de ute för att skjuta älg ser de älgar överallt typ.Kulfång heter det
Enligt lag får du inte släppa iväg ett skott om du inte är säker på vad du skjuter på... men många gästjägare (och speciellt utländska sådana) är för heta på gröten, dvs det är alldeles för lätt hänt att de skjuter utan att vara helt säker.
Jag tror detsamma. Där jag bodde förut fick jag ofta höra att "en kula hamnar så lätt fel" vilket betydde att under de månader jakt bedrevs skulle hästar vara bannlysta från skog och vägar. Obehagligt!Ja, jag tror sällan det har med dålig syn att göra utan att de är för taggade på att skjuta och därför inte tar sig tid att kontrollera ordentligt. Är de ute för att skjuta älg ser de älgar överallt typ.
Tack och lov är de väl en minoritet, men ändå alldeles för många.
Att skylla på dålig syn är en påhittad usel ursäkt. Det är en idiot, kort och gott. Och så tror jag de flesta jägare resonerar. Hoppas straffet blir hårt. Jag tycker också att det ska bli konsekvenser för den som arrangerade jakten.
Det här tror jag också, och den sorten är inte riktiga jägare för mig. Jakten är mycket mer än bara själva skjutandet.Ja, jag tror sällan det har med dålig syn att göra utan att de är för taggade på att skjuta och därför inte tar sig tid att kontrollera ordentligt. Är de ute för att skjuta älg ser de älgar överallt typ.
Tack och lov är de väl en minoritet, men ändå alldeles för många.
Ska hela jaktlaget få böter, eller vad menar du nu? Ska jaktledaren bli personligt ansvarig?