Häst ofog ute, sticker utan att ta bettet

J

Jeanette

Hejsan!

Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med.

Han har haft lite ofog för sig som vi har lsöt i nuläget som tex att han vägrade rida ut ensam. Han vände ostack hem. Detta ahr vi som sagt lsöt nu och han har slutat med detta och änder inte hemåt längre utan går på framåt som han ska. Jätte lätt och mjuk i munnen är han normalt så man får rida honom på väldigt fina och små hjälper i munnen och behöver itne ta i honom mycket alls.

Problemet vi har är nu att när vi är ute och rider och sedan vänder hemåt... han formligen sticker av alla kraft han har (oftast i galopp)
I detta läge spänner han sig och blir nervig... har provat dt mesta som jag kommit på. Ta och lätta, rida in på en volt och att vända honom åt andra hållet för att vända hemåt igen. detta läget är han så pass nervig och på så jag har intene chans och få stopp på honom men styrning och allt fungerar fortfarande (därav kan jag alltid styra vart vi ska tex volt och annat endast broms som itne fungerar.

All utrustning är kollad och poassar honom. Rider på tredelat metallbett vilket han fungerar bra på tills han sticker. Något jag även upptäckt är att han nte biter tag i bettet utan han bara skiter i vilket när han gör såhär. Han har gått på bana och tränats (även vunnit lopp) fått för mig att han på något vis föknippar när man vänder emd något i travet.... har visat sig att han är mycket mindr riden än vad jag trodde. Med andra ord är han itne ubildad i ridning ute utan där e d travet som gäller....

Känns så hemskt tråkigt eftersom vi kommit långt mot vart vi var från början.. Halt och liknande gör vi idag vilkt han itne kunde först och han lyssnar jätte fint. Han är även sån att han galopperar på hemåt och sen till sist lyssnar han och saktar in, med andra ord så är detta ofog att han vill itne stanna. Han har itne ont i kroppen någonstans.. det är kollat.

Rider med vanligt träns med nosgrimma. Funderar ärligt på om jag ska prova pulalr ute då det är många här som tycker det är bra på hästar som gör som travraen jag har..

Alla tips och ideeer mottages tacksamt..

Tack på för hand

Sv: Häst ofog ute, sticker utan att ta bettet

Provat byta bett?
Hur länge har han hållt på så här? I vilka situationer händer det?
Hur länge har du haft honom?
Vad säger ägaren?
Är det bara du som rider?
Vad händer om någon annan, duktig, rider honom? (alltså, jag menar inte att du är dålig - utan någon utöver dig som kan ta hans "fasoner" utan att bli rädd)
Vad är vanlig nosgrimma?

Finns mycket att fundera på, han gör det ju inte för att jävlas :)

Provat byta bett?
Nopp det skrev jag i tråden att jag rider på ett o helst inte vill byta till skarpare pga att han är så pass mjuk o känslig för övrigt.... vad skulle du isf använda för bett? istälelt för mitt tredelade

Hur länge har han hållt på så här?
Jadu svårt att få reda på men med förra fodervärden så måste han gjortm likadant ensam men med sällskap gör han inte såhär. Man kan iaf räkna emd att han gjort såhär sen han blev ridhäst alltså kanske ca 2 år iaf.

I vilka situationer händer det?
När vi ska gå hem

Hur länge har du haft honom?
jadu... runt halvåret är det i´alla fall (alltså inte så länge)

Är det bara du som rider?
Japp eftersom ja är hans fodervärd står jag för ridning skötsel och allt anant som tillhör en häst :)

Vad händer om någon annan, duktig, rider honom? (alltså, jag menar inte att du är dålig - utan någon utöver dig som kan ta hans "fasoner" utan att bli rädd)

Vet ingen som kan rida honom, förra fodervärden kanske kan men ser itgen vits emd det hela... anser man ska lösa problem skjälv med. och nej jag blir itne rädd men klart man blir besviken.. ir? :S

Vad är vanlig nosgrimma?
aachen nosgrimma.

Finns mycket att fundera på, han gör det ju inte för att jävlas

Ja dt gör ju det.. därför ja hopaps kunna få mera tips då jag fastnat lite i mitt tänkt.

Kliver du alltid av när ni kommer tillbaka till stallet -- av med sadel och träns, lite ompyssling, ger honom foder, låter honom komma in i box/ut i hage? I så fall kanske du skulle pröva låta honom arbeta en god stund på ridvolten (om sådan finns, och annars på någon annan yta i närheten av stallet) när ni kommer tillbaka så att han inte förknippar hemgång med mat och/eller andra trevliga saker?

Vart har jag skrivit att du ska ha ett skarpare bett?
Det kan ju vara så att han inte trivs på det du har nu och då finns det ju en mängd andra man kan prova som inte nödvändigtvis behöver vara "skarpa" (hoppa över pessoa dock...)

Med annan ryttare tänkte jag mest om han gör så med andra, eller bara med dig för att han "vet att det funkar" eller testar dig.
Det skadar ju inte att prova.

Kliver du alltid av när ni kommer tillbaka till stallet -- av med sadel och träns, lite ompyssling, ger honom foder, låter honom komma in i box/ut i hage? I så fall kanske du skulle pröva låta honom arbeta en god stund på ridvolten (om sådan finns, och annars på någon annan yta i närheten av stallet) när ni kommer tillbaka så att han inte förknippar hemgång med mat och/eller andra trevliga saker?

Hej!
Detta ska jag prova. Har ganska mycket plats som man kan rida på framför stallet så där skulle det gå att jobba honom =)

Ska testa får vi se om det blir bättre.
Tack för tispet :)

Mvh Jeanette

Vart har jag skrivit att du ska ha ett skarpare bett?
Det kan ju vara så att han inte trivs på det du har nu och då finns det ju en mängd andra man kan prova som inte nödvändigtvis behöver vara "skarpa" (hoppa över pessoa dock...)

Ja så kan det absoslut vara, jag förstod det dock som att du menade att man skulle betsla upp... ledsen för msåte ha missförstått. Jag är emot att betsla upp hästar ordentligt då jag upplevt att de bara blir mera stressigt och inte alls bra...
Nej Pessoa slopar jag... gillar inte det bettet. Kanske ska prova ett vanligt tvådelat iof... får se vad ja kmr fram till i bettväg om ja ska byta.

Med annan ryttare tänkte jag mest om han gör så med andra, eller bara med dig för att han "vet att det funkar" eller testar dig.
Det skadar ju inte att prova.

nopp alla tips är bra så länge dom fungerar. Känns dock inte som detta är testing utan nå annat :S jaja vi får se om ja kmr på nå som ja kan fråga om d kan rida honom och se vad som händer och fötter men tvivlar starkt att d är just bara emd mig han gör såghär som sagt, men blir kansk upp till bevs helt enkelt

// Jeanette

Har du provat att rida på sidepull eller hackamore? Repgrimma? En del travare blir lugnare av det, de kan nämligen ha fått lära sig att ju hårdare man drar i tömmen/tygeln desto fortare ska de springa. Känns det läskigt att rida ut utan bett så kan du kanske testa att rida med två huvudlag, typ regrimma under tränset eller ringar i nosgrimman som ett sidepull, och rida med två tyglar... Använd det bettlösa huvudlaget i den mån det går, funkar det inte alls så kan du bara växla till bett-tyglarna istället.

Lite grundläggande om hur vi kör våra travhästar kanske kan hjälpa dig :)

Ge och ta, betyder GE- Öka, Ta upp- Lagom fart håll den, "dra" alltså inte slita, utan sakta dra bakåt- Bromsa.
När du ger och tar, betyder det för din häst gasa,bromsa,gasa,bromsa vilket kan stressa upp vilken häst som helst.

När du börjar volta (alltså gör en volt) det är vad vi gör innan vi sätter fart inför ett snabbjobb (springa fort) vilket inte riktigt är vad du tänkt, men eftersom hästen inte förstår vad du vill, gör han förmodligen det han lärt sig.

Vända bort och sen vända hem är lite samma som att volta.

När jag börjar rida våra travare så lär jag dem skritt och skritt på lång tygel betyder alltid skritt, sen lär jag dem skritt på kort tygel och är väldigt konsekvent med att jag alltid bestämmer när vi börjar trava.

Ett tips för lugnare häst är bomull i öronen, inget den lider av, men har en lugnade effekt och en travare är van vid att ha det och vissa kan bli väldigt pigga utan.

Kommer den från träning, så har den förmodligen ganska bra kondis, testa att trava honom, låt honom trava på i hyffsat tempo och låt honom trava av sig överskottet innan du börjar jobba honom på lydnaden.

För att ge en liten inblick så värmer vi upp i trav 4-5 kilometer innan vi börjar köra riktiga jobb, de är alltså ganska vältränade ;)

Innan någon hetsar upp sig så jo, vi skrittar våra hästar, jag försöker bara förklara lite kortfattat skillnaden mellan rid och travhästar och hur de är lärda.
Det är ganska vanligt att travare blir stressade ridhästar hos folk som inte vet hur de är lärda.

Har du fler frågor, fråga på :)

Har du provat att rida på sidepull eller hackamore? Repgrimma? En del travare blir lugnare av det, de kan nämligen ha fått lära sig att ju hårdare man drar i tömmen/tygeln desto fortare ska de springa. Känns det läskigt att rida ut utan bett så kan du kanske testa att rida med två huvudlag, typ regrimma under tränset eller ringar i nosgrimman som ett sidepull, och rida med två tyglar... Använd det bettlösa huvudlaget i den mån det går, funkar det inte alls så kan du bara växla till bett-tyglarna istället.

Nej det har de absolut inte fått läras sig, vi vill att de ska ta lagom stöd i bettet ja absolut, men ingen vill ha en skentravade dåre som man får ligga raklång bakom och dra i.

Något som jag tycker funkar bra när jag rider in är att rida mycket med vikter och lära hästen att bakåt betyder bromsa, då behöver jag inte använda tygel så mycket och det blir ingen dragkamp i början.

Rider ni inte en runda, utan vänder tillbaka samma väg hem? Går det inte att rida en sväng som gör att du slipper "voltstarten" ;).

Tror inte den tramsar - han vet inte riktigt vad som krävs, vad som ska hända och tar det säkra före det osäkra, fullt ös framåt. Särskilt om han "alltid" gjort detta, har någon alls lärt honom att man kan skritta lugnt och stilla hem?

Om du är avsutten - leder/tömkör - går det då att vända hem lugnt och stilla?
Om du gör halt, hoppar av och vänder honom, klappar, hoppar ombord - sticker han även då?

Försök bryta rutinen för honom. Hur spelar mindre roll. Nytt bett/hack kan vara en metod, bara för att en ny känsla, en som han inte är van att reagera på. Tänk "nyinlärning" istället för "korrigering".

Lite grundläggande om hur vi kör våra travhästar kanske kan hjälpa dig :)

Ge och ta, betyder GE- Öka, Ta upp- Lagom fart håll den, "dra" alltså inte slita, utan sakta dra bakåt- Bromsa.
När du ger och tar, betyder det för din häst gasa,bromsa,gasa,bromsa vilket kan stressa upp vilken häst som helst.

Hej!
Ja detta har jag märkt men eftersom jag velat prova vad som fungerar så har jag gjort detta vilket itne fungerar. Precis som du skriver hände... kruxet är det att även fast du håller i tygeln jämt så saktar han itne av utan d går fortare.... drasr jag sakta bakåt händer samma sak.. har aldrig slitit i honom då han trots allt inte förstår mig men på något vis måste vi ju komma runt så han förastrå hur man gör ute på väg hemåt med....

När du börjar volta (alltså gör en volt) det är vad vi gör innan vi sätter fart inför ett snabbjobb (springa fort) vilket inte riktigt är vad du tänkt, men eftersom hästen inte förstår vad du vill, gör han förmodligen det han lärt sig.

Ja på volt har han lugnat sig så länge som han är på volten och har saktat in efter ett tag... efter detta blir han stissig för han tror det är voltstart eller liknande och sen blir det samma resa.

Vända bort och sen vända hem är lite samma som att volta.

När jag börjar rida våra travare så lär jag dem skritt och skritt på lång tygel betyder alltid skritt, sen lär jag dem skritt på kort tygel och är väldigt konsekvent med att jag alltid bestämmer när vi börjar trava.

Detta har vi jobbat med vilket han klarar galant ända tills vi ska hem... det är endast på hemvägen han är såhär alltså och han kan skritta på lång tygel, kort tygel och även trava på lite längre och lite kortare. På dit vägen funakr alla förhållningar och ävn att göra halt ifrån både skritt och trav, på hemvägen låser det sig... och ja ajg tror förmodligen han har lärt sig detta men inte lätt att lösa :S

Ett tips för lugnare häst är bomull i öronen, inget den lider av, men har en lugnade effekt och en travare är van vid att ha det och vissa kan bli väldigt pigga utan.

Bomull gilalr han inte och huva ser kansk lite snyggt ut men ingen skillnad på honom så länge som det itne blåser, blåser det blir han lite mindre tittig.. det är det som händer.

Kommer den från träning, så har den förmodligen ganska bra kondis, testa att trava honom, låt honom trava på i hyffsat tempo och låt honom trava av sig överskottet innan du börjar jobba honom på lydnaden.

För att ge en liten inblick så värmer vi upp i trav 4-5 kilometer innan vi börjar köra riktiga jobb, de är alltså ganska vältränade ;)

Ja han har bra kondis, verkligen bra kondis kan ja säga :P
Jag har varit ute och travat honom så han ska få göra det men det blir för mkt trav så det fungerar itne för oss... vi travar och sen skrittar vi, travar igen och låter honom sträcka ut... sen galopperar vi ibland med... sen varva med halter och förhållningar. Jag gör på detta vis pga att han kommer in i travtänket och när han börjar få upp pulsen mera ordentligt så är det bara trav sen... han gör det han är lärd med andra ord. Däröfr har jag brytit mönstret med hjälp av detta vilket fungerar bra på honom. ( med andra ord har vi kommit en bit på vägen iaf) =)

Innan någon hetsar upp sig så jo, vi skrittar våra hästar, jag försöker bara förklara lite kortfattat skillnaden mellan rid och travhästar och hur de är lärda.
Det är ganska vanligt att travare blir stressade ridhästar hos folk som inte vet hur de är lärda.

Har du fler frågor, fråga på :)

Jag har haft travare förut men är inte as insatt i travet och träningen för att vara ärlig men vltstarter osv har ja haft lite koll på.

Tack för att du förökt hjälpa =)

Mvh

Något som jag tycker funkar bra när jag rider in är att rida mycket med vikter och lära hästen att bakåt betyder bromsa, då behöver jag inte använda tygel så mycket och det blir ingen dragkamp i början.

Hejsan!
Detta med vikter osv håller vi på med men detta är inte riktgit inlärt och sitter itne riktigt så mycket som jag vill .. men förhoppningsvis kommer det sätta sig mer och mer. som jag skrivit till andra andra men som sagt... tyckr det är viktigt att poängtera är att på ditvägen så har han itne detta problem utan det är bara hem. En liten förhållning elelr tygeltag lyssnar han direkt på. Han är så mjuk och fin i munnen men hemåt så släpper det liksom helt och han stcker....

Måste ha med travet att göra tror jag men ortfarande msåte det lösas... ska träna vidare med vikten.

Mvh

Rider ni inte en runda, utan vänder tillbaka samma väg hem? Går det inte att rida en sväng som gör att du slipper "voltstarten" ;).

Hej!
tycvärr finns det inte en väg som går runt utan det är just samma väg dit som hem :/ Detta tror jag är en bidragande faktor till problemet då han vet att nu ska vi hemåt!
Men eftersom det itne finns vägar at rida så har jag inte så stort val :(

Tror inte den tramsar - han vet inte riktigt vad som krävs, vad som ska hända och tar det säkra före det osäkra, fullt ös framåt. Särskilt om han "alltid" gjort detta, har någon alls lärt honom att man kan skritta lugnt och stilla hem?

Han kan göra det om någon häst är framför, då hålelr han sig efter men annars ensam är det såhär :/
Finns ingen inriden häst i stalelt just nu jag kan rida ut med heller.

Om du är avsutten - leder/tömkör - går det då att vända hem lugnt och stilla?

Nej, jag har tränat masor av Nh samt att lea honom ute till en början och dtta har gjort honom bätre mot hur han var innan men hemåt så taktar han, kikar bakåt och är allmänt virrig. Gör halt och pratar lungt med honom. Lite bättre hem är han att leda men som sagt så taktar han och har sig även när jag är brevis. Känns ändå som han litar på mig för han går förbi saker som han anser är lite skrämmande och så och han följer mig fint. Nh har gjort mkt med honom då han följer mig på ett bra vis och förösker göra det jag vill.. han har blvivit väligt lyhörd tycker jag ändå när jag leder.

Om du gör halt, hoppar av och vänder honom, klappar, hoppar ombord - sticker han även då?

Sannorlikheten är stor då han kan flyga till och börjar takta när ajg vänder honom för hand...

Försök bryta rutinen för honom. Hur spelar mindre roll. Nytt bett/hack kan vara en metod, bara för att en ny känsla, en som han inte är van att reagera på. Tänk "nyinlärning" istället för "korrigering".

Ska ha det i minnet =)

tack för alla tips och råd!

Mvh

Hej igen!

Kom på lite ideer och tog åt mig av det ni sa, blev en blandning av lite allt möjligt. från en början funka d inge vidare men efter ett tag tyckte ja jag märkte förbättring.. problemet är inte löst men nu har jag en plan :)

Blir att jobba efter planen nu .

Tack för alla ideer och tips

Mvh Jeanette

Du har köpt en kapplöpningshäst om så i trav.

du måste lära om den precis som man gör med galoppörer. att aldrig komma upp i ett högt tempo på ett bra tag framöver. Tänk om vägen tar slut:eek:

träna på lite långsammare igångsättning o lära den att trava bättre i ridtempo.
det görs oftast på ridbana eller med en häst före som ryttaren har full koll på.
Trava inte hemåt o oftast ha de en bra kondis som gör att de är vana vid hårt arbete.

du måste träna lite "dressyr" eller mer lydnad o inte komma upp i tempotrav.

Beröm den mkt nu när det inte är speed som den ska prestera- lugna den- andas ut smek den....Prata lugnt med den.sjung lite.

humelibumlan kanske kan hjälpa dig bättre....

Ett sätt som jag använder mig av är att "gör om och gör rätt". Om min häst sticker med mig så tja... då går vi tillbaks till det ställe där han for iväg och så gör vi om. Och om. Och om. Och om. Inget skäll, bara gör om.

Detta funkar bra på många hästar, en del blir dock stressade av det. Min blir bara "arg" och vill inte men han har fattat på bara några gånger att pinnar han iväg trots att matte bromsar så blir det så där tråkigt att han får gå tillbaks (ensam om vi har ridsällskap, sällskapet får vänta längre bort) och göra om tills han gjort rätt.

Tråkigt och tidsödande men effektivt!

Dock som sagt var, vissa hästar kan bli stressade av det och då kan det ju vara ett mindre lyckat koncept. Stress var ju inte det man ville uppnå direkt...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 652
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 854
Senast: Bonica
·
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·
Ridning Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter? Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka