Sv: Häst med sulky prejades av väg
Var med om en trafikolycka. Vi var tre som var ute och red längs en promenadväg där det är förbjudet för motorfordon att vara, har för mej att man fick rida där men framför allt var det för fotgängare.
Vi skrittar lugnt och stilla på led med avstånd och allt sånt.
När vi kommer alldeles innan en krök i uppförsbacke, där sikten var skymd av träden, då kommer helt plötsligt en moped (eller dylikt) i full fart mot oss. Hästarna hinner knappt reagera men jag och hästen jag red var sist så hon hann reagera genom att försöka fly åt sidan, men kanterna var alldeles för höga så vi kunde inte komma upp och därför stod vi lite snett när mopeden träffade henne. Har inget minne av att jag hörde kollissionen men när hästen sjönk ner på knäna hoppade jag snabbt som satan av och då såg jag att benet var av vid hasen, hon försökte ställa sig upp och benet bara dinglade, då såg jag även att det hade suttit 3 (!!!!!!!!!!!) killar (utan hjälm) på den där jävla mopeden. Ledaren för vår lilla ridgrupp fick hästen att lägga sig ner, samtidigt som jag försökte hindra killarna från att sticka vilket de gjorde... Vi ringde polisen och veterinären.
I slutändan åkte killarna fast, de hade tappat en mobil vid platsen... Hästen fick nödslaktas eftersom det inte hade gått att läka benet tydligen. Det blev rättegång och vi fick skit eftersom killarna påstod att vi hade ridit i bredd! De fick lite dagsböter för smitningen å sånt småtjafs. Hade velat att de skulle ha åkt dit för vållande till död men eftersom det "bara" var en häst som strök med så var det tydligen inte så farligt!!!
P.S.
Vi i familjen hade planerat en utlandsresa till en grekisk ö några dagar senare, morsan undrade om jag ville ställa in men jag orkade inte vara kvar hemma så vi åkte ändå. Gissa vad folk tog sej fram på på ön...mopeder!! Var vettskrämd hela tiden och jag hatar varje mopedist jag ser.