Häst med "scenskräck"?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
S

SessCa

Häst med \"scenskräck\"?

Jag har kliat mig i huvudet måånga gånger över ett sto som jag ridtränade förut. En väldigt speciell ung dam som gärna satta sitt eget intresse före alla andras. :D
Hon var aldrig elak, bara j*vligt envis. och det tog ca 6 månader för mig att kunna rida henne ett helt pass utan bråk. hemligheten ligger i att ge henne vad hon vill, så gav hon oss vad vi ville, man fick alltså mötas på halva vägen.

Det finns massor man kan fundera över hos den hästen, men just det jag är nyfiken över är om det är möjligt att hästen kan ha "scenskräck" eller prestationsångest. (eller vad man vill kalla det)
Hon har en otrolig tävlingsinstingt, och trotts sin lilla kropp så hävdar hon sig OTROLIGT bra på provlopp och träning mot andra hästar.
Men när det väl kommer till kritan och hon skulle upp i ett löp, så sa det tvärstopp. Dom få tävlingar hon var med i innan hon "plockades" bort från banan, kom hon ALLTID in i stallet "osprungen" . Hon var alltså inte trött, utan hade hur mycket som helst kvar att ge. men hon lyckades aldrig placera sig. Ett lopp har jag i minnet och det irriterar mig så gud vet vart jag tar vägen om jag inte får veta vad det är som pressar hästen så.

Just detta lopp var i K-stad på färjestad. Hon gjorde ett underbart lopp, och på upploppet såg det iaf ut som om hon skulle komme 2:a. Hon låg i döden på ledaren (kallas det så?) När kusken bestämmer sig för att ge henne ett rapp i rumpen för att få henne att gå om. (Min fosterpappa, ägaren, hade sagt att inte använda spöt, bara ha det med sig)
Det resulterar i ett min älskling slutar springa. Från andraplatsen till sista på bara några meter. Hon tvärstrejkade mot att han hade gått på henne med spöt. (som sagt, ge och ta med denna häst)
När hon kommer tillbaka in i stallet säger kusken bara "hon blev trött" och smet sin väg.

Hästen var INTE trött. Hon sparkade i väggar, skrek och bråkade för hon tyckte det var orättvist att behöva sluta springa NU! hon ville ge mera. Hon älskade att springa och det blev en jobbig resa hem igen med henne bråkandes därbak i släpet. Efter denna händelse så gav hon inget alls på banan, Hon löpte fortfarande lika glatt på provlopp och "placerade" sig där utan problem. Men när det kom till det riktiga så gav hon inte ens en procent av det hon hade i sin lilla kropp.
Kan hästar ha scenskräck?
Eller är det någon som har lust att hjälpa mig att fundera kring varför min dam inte ville springa på tävling?

// Sessan

Re: Häst med \"scenskräck\"?

Hade ni samma kusk i provloppen som vid riktiga starter?

Den här kusken som körde i K-stad körde bara ett lopp men flera provlopp. och på provloppen gick det jätte bra.
Efter det loppet i karlstad så fick min fosterpappa sin körlicens och började löra själv. vilkt funkade lite bättre eftersom att dom känner varandra och han vet vad hästen vill/orkar.

Tyvärr har jag inget svar. Men jag kommer att följa tråden med intresse. Jag har en kallblodstravare som har precis samma typ av beteende. Jag köpte honom efter den "oblivna" travkarriären. Och jag har ägnat en hel del tid att få honom att svara på ökningar. Han har gjort precis likadant. Han bromsar upp och stannar. Och det är inte för att han inte vill springa. Och det har inte spelat nån roll om jag driver med spö eller med röst och fötter. Jo förresten, med spö har det blivit tvärstopp. Tack och lov har det vänt nu. Så nu funkar han "normalt". Men jag har funderat en hel del på det.

Det är rart med djur :D

Celavie (stoet i fråga) tvärstannar för spöt OM hon inte känner ryttaren/kusken i fråga och vet hur hon får/inte får uppföra sig.
För mig tog det ett halvår att begripa hur satan jag skulle gå tillväga för att hästen skulle Göra vad jag bad henne om.
Det slutade faktiskt med att jag tröttnade på hennes bök och lät henne busa bäst hon ville. Och som om den goda fen kom och förvandlade hästen så började hon lyssna på mig.

Celavie ÄR en mycket speciell häst. Djävulensjälv om jag skulle gissa. Hon är inte rädd för någonting och lyckades nästan följa med en sån där som lassar upp hö på logen en gång. :rofl:

Min grabb är också "one of a kind". Han är fruktansvärt nyfiken och sanslöst orädd. Och väldigt go och mysig. Men man ska inte komma och tro att man kan säga åt honom vad han ska göra. Man får vackert be och hoppas att han vill det jag vill. :crazy:

Han uppfostrar mig varje dag :D.

Vilken tur att vi har så goa hästar som ser till att vi blir skötta och uppfostrade så bra. :rofl:

Förmodligen är hon en sån häst som inte tål att drivas om hon tycker att hon gör s¨å gott hon kan ändå, eller så har hon blivit rappad i nån annan situation och blir helt enkelt vrång när hon känner av spöet...jag har haft en sån nordis, det enda som hjälpte vara att rycka spöet ur nävarna på kusken, och vad man än säger så ÄR det otrolig skillnad på lopp o provlopp..rent pskykiskt, främst för kuskarna...prova fram kuskar du tror kan stötta henne så ska du få se på fan :rofl: :rofl:

Det är svårt att hitta en riktigt bra kusk som skulle passa henne, det är flera som har "provkört" henne men INGEN lyckas fatta att man måste smeka henne med silkesvantar och vara lugn och sansad.

Endel tränare påstår att hon inte har en chans på banan pga av sin storlek. 149,50 cm manke på pricken. :D
Det är något som jag iaf VÄGRAR att tro på, eftersom att jag setat själv båda bakom och på henne och känt vilka otroliga krafter som gömmer sig hos henne.

Problemet är att man skulle behöva en kusk som orkar träffa henne och köra henne ett par gånger innan lopp för att lära känna henne, Allt som krävs för att hon skall göra sitt bästa är hennes förtoende.

Ägarna (min förra fosterföräldrar) har börjat ge upp nu. och det känns väldigt tråkigt, Hon har iaf något år kvar på banan att ge.

Synd är ju bara att man inte har ekonomin att köpa loss henne själv. Då skulle hon iaf kunna få några försök till.

Jag har iaf lyckas smila in mig hos mina fosterföräldrar så jag får köpa första fölet efter henne.. :rofl: :rofl:

Jag har kollat upp vad det är för en häst, och jag måste säga att det verkar nog lite svårt att få henne på andra tankar :o hon är väl 9 år nu :confused:(om det är rätt häst jag kollat) ..eller varför inte prova nån tjej att köra henne?? en del hästar gillar tjejer då de oftast har lite mjukare körstil/händer...men tyvärr är det så att har det inte hänt nåt på 9 år så brukar det inte hända nåt sen heller....tyvärr :(

herrejissanes, ja du har ju rätt. :(
Jag blandar alltid ihop åldersgränserna på hur länge sto / valck får tävla. Tänkte på att hon fick springa tills hoon var 12 :o

Hade det vart så hade hon ju iaf haft något mer år på sig att visa vad hon går för.
Det är väl förmodligen därför mina fosterföräldrar gett upp hoppet på henne. det hade inte jag tänkt på. :(

Som sagt är det synd att jag inte har råd att köpa loss henne nu. Hon är en underbart ridhäst och som jag sagt tidigare så vill jag ha föl på henne.

Med mina få erfarenheter av travvärlden så kan jag fortfarande skylla på kärlek till hästen varför jag vill ge henne så många chanser. Kan tänka mig att en mer rutinerad travmänniska hade kasserat henne för många år sen. :crazy:

Va skönt att du inte blev arg :)

Ja, jag hade ju gett upp för ganska många år sen, men man kan ju tycka om hästarna ändå, men inte fortsätta försöka tävla med dom...jag har min 11 åriga hingst hemma och honom älskar jag som han är...han sprang in 5000 förra året och det är ju inte mycket att hänga i julgranen direkt :crazy: fast han HAR sprungit in dryga 500 000 och vunnit 14 lopp :love: han kommer att få gå härhemma tills han blir gammal o grå...bara för att jag tycker så mycket om honom.... :bow: :bow:

Ha! Där fick jag för normal häst. :(
Min sambo red igår för jag är dygnsnuvig. Häst :devil: trilskades oavbrutet. Tydligen måste han vinna över honom också. Det räcker inte med att jag gör det.
Jätteglad sambo som älskar hästar men inte ridit så länge :crazy:. Han drömmer i hemlighet om en framåt och arbetsvillig häst :d. Jag kan inte klandra honom.
Jag älskar mina djur... :love: :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 671
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar