Häst med långdragen förkylning, kanske, någon som kan hjälpa mej?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Nu har hästen varit sjuk i tre veckor, han hostar o snorar. Först blev han sjuk o jag lät honom vila tre dagar, sen började vi skritta o sen jogga 3 dagar, sen lallade vi ut i skogen som på en vanlig tur, nästan(lite kortare trav o galoppsträckor), han kändes fräsch o hostade/snorade inte, red några dagar men sen kom hostandet igen o sen igår när jag kom var han snorig o hostade, så vi skritta ut en stund för att han skulle få stimulera hjärnan lite, men idag fick han vara o får väl vara det helt o hållet nu tills det försvinner.

Men det jag tycker är så konstigt är att det är så långdraget, han har en fölis brevid sej som flyttade in för 3 veckor sen, fölet var snorig o hostig o efter dom stått bredvid varann nån dag började min oxå. Fölet är fortfarande sjuk precis som min men ingen annan häst i stallet.

Någon som vet vad det kan vara? Eller bör man ta ut en veterinär?

Sv: Häst med långdragen förkylning, kanske, någon som kan hjälpa mej?

Var försiktig med förkylningar, är mitt råd. Så lätt att det tillstöter sekundära infektioner/sjukdomar som kan bli kroniska. T ex kvickdrag/bronkit. Ha täcke på hästen och ge honom slemlösande Bisolvon eller Bromhexin under minst 2 veckor. Ta bort allt som kan reta luftvägarna, blöt gärna höet och sörj för god luftventilation. Ge gärna extra vitaminer och Proviva för att stärka immunförsvaret. Förkylningar är smittsamma, så se till att hästen inte träffar andra hästar (från andra stall).

/Geisli som brottats med min shettis förkylning sedan jul!

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade tagit ut vetrinär. Har det gått tre veckor och han både snorar och hostar, så behöver han nog penicillin.
Var särskilt försiktiga med fölet! Det kan snabbt ändras till lunginflammation!

Själv har jag en pålle som varit förkyld/hostat i 7 månader nu. Det är Långdraget......

Geisli skrev:
Var försiktig med förkylningar, är mitt råd. Så lätt att det tillstöter sekundära infektioner/sjukdomar som kan bli kroniska. T ex kvickdrag/bronkit. Ha täcke på hästen och ge honom slemlösande Bisolvon eller Bromhexin under minst 2 veckor. Ta bort allt som kan reta luftvägarna, blöt gärna höet och sörj för god luftventilation. Ge gärna extra vitaminer och Proviva för att stärka immunförsvaret. Förkylningar är smittsamma, så se till att hästen inte träffar andra hästar (från andra stall).

/Geisli som brottats med min shettis förkylning sedan jul!

Proviva vad är det, fil? Vad för vitaminer syftar du på? O dom slemlösande grejjerna du nämnde, är det sånnt som vet måste skriva ut?

Proviva juice, finns i blåbär, nypon å svartvinbär. Jag kör med blåbär till min häst. (Läste här på Buke att nypon i komb med socker inte är att rek till häst, så den kan du ju låta bli). Jag ger ca 2 dl om dan.

Multivitaminer till häst finns på Granngården eller där du köper ditt foder.

Slemlösande finns receptfritt på apoteket. Det är samma som till människor. Jag har pratat med Veterinär om det. Dosering finns angivet i Djur-Fass, be dem hjälpa dig på apoteket.

Rådfråga gärna veterinär också!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Geisli skrev:
Proviva juice, finns i blåbär, nypon å svartvinbär. Jag kör med blåbär till min häst. (Läste här på Buke att nypon i komb med socker inte är att rek till häst, så den kan du ju låta bli). Jag ger ca 2 dl om dan.

Multivitaminer till häst finns på Granngården eller där du köper ditt foder.

Slemlösande finns receptfritt på apoteket. Det är samma som till människor. Jag har pratat med Veterinär om det. Dosering finns angivet i Djur-Fass, be dem hjälpa dig på apoteket.

Rådfråga gärna veterinär också!

Lycka till!

Jag har tänkt testa få tag på veterinär idag o rådfråga men jag tänkte på det slemlösande, han verkar ju inte slemmig i halsen utan hostar typ "torrt", men det är så jag uppfattar hans hostningar.

Ta kontakt med veterinär för att vara säker.
Mitt sto och 2 andra hästar i förra stallet var dom enda som hostade o snorade. Ändå så var det en smittsam sjukdom, ett förstadie till kvarka (streptocockus zooepidemicus).

Min var den enda som hade extrema hostatacker så man trodde hon skulle ramla ihop, dom andra hostade lite. Så var försiktig, det kan bli tråkiga följder. Min lider nu av kronisk hosta (allergi).

Lycka till!!!

Verkar han inte ha segt slem i luftrören så strunta i det slemlösande så länge. Hör med veterinär. Min lilla var så uppenbart segt slemmig i luftrören - försökte hosta upp det utan att riktigt lyckas - så då har det slemlösande faktiskt hjälpt henne att få det att "rinna" ut lite bättre...

Geisli skrev:
Verkar han inte ha segt slem i luftrören så strunta i det slemlösande så länge. Hör med veterinär. Min lilla var så uppenbart segt slemmig i luftrören - försökte hosta upp det utan att riktigt lyckas - så då har det slemlösande faktiskt hjälpt henne att få det att "rinna" ut lite bättre...

Nu har min inte hostat på 2 dagar(ingen har hört honom göra det iaf) o han e bara snorig(inte extremt) hur pigg som helst då han inte fått gått sen i söndags o äter gör han som vanligt(kastar i sej) Men jag har gjort lite ändringar i foderstaten. Nu får han dubbel dos vitlök, i insläpps kornet har jag hällt en halvkopp aloevera juice så det inte ska damma, sen blöter jag morgon kornet oxå med vatten.

Han har även varit lös i magen ett tag nu så jag har idag börjat ge bakterie balans för att se om det blir bättre. Allt i kroppen hänger ju ihop.

Så vi får väl se hur han artar sej.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar