Häst med bullemi (stavas)??

urkella

Trådstartare
har ett hlb sto med föl vid sidan, men nu nät betet försvunnit så har hon rasat i vikt man ser nästan varje revben ryggrad :( Man kan tro att hon inte får nån mat.. Hon är avmaskad, får så mycket hösilage hon orkar äta 4 ggr om dan, 3 kg krafft grov 3 kg kornkross, mineraler,vitaminer & vitlök, ska testa med att köpa vetekli åoch lusern kross nu oxå.. nån som varit med om samma.. tycker ni kag ska ändra foderstarten eller e den bra ?

Sv: Häst med bullemi (stavas)??

urkella skrev:
har ett hlb sto med föl vid sidan, men nu nät betet försvunnit så har hon rasat i vikt man ser nästan varje revben ryggrad :( Man kan tro att hon inte får nån mat.. Hon är avmaskad, får så mycket hösilage hon orkar äta 4 ggr om dan, 3 kg krafft grov 3 kg kornkross, mineraler,vitaminer & vitlök, ska testa med att köpa vetekli åoch lusern kross nu oxå.. nån som varit med om samma.. tycker ni kag ska ändra foderstarten eller e den bra ?

Om fölungen är kring 5-6 månader är stoets proteinbehov närmare 1 kg. Från Grov och kornkross får hon i sig ca hälften. Det krävs att hon får i sig i storleksordningen 500 gram smältbart råprotein från stråfodret för att det ska gå jämnt ut. Gör hon det? HH

Byt ut kornet mot något med mycket mer protein, t.ex Krafft Pluss Grön och kanske även blanda i soja eller Krafft Protein.

Börja även mata fölet om ni inte gjort det redan.

urkella skrev:

Som någon sagt, sojamjöl, och gärna även selen/e-vitamin. Sedan givetvis även eget foder till fölungen.

Bullemi inkluderar att vräka i sig och sedan spy. Hästar kan inte spy. ;)

Hälsning Maja

Det är ganska längesen det va bra näringsbehov i betet! Vi är trots allt inne i November och har man inte börjat stödfodra innan hästen blivit så tunn som din har man inte stor kunskap om fodring. Dessutom ett sto med föl vid sidan.
Jag blir så förbannad över folk som inte inser när hästen börjar ta på sina reserver, jag är inackorderad i ett stall där ägaren fortfarande har sina hästar ute på "bete" dygnet runt, UTAN tillskott av vare sig strå eller kraft. Jag bävar för att se hur de ser ut när de kommer till stallet, men det är väl som alla andra år, GIGANTISKA magar (som hon anser bero på fetma men det är solklara fall av proteinbrist), noll överlinje och uppstickande ryggrad, och i år kommer jag inte ens att förbarma mig över att prata med henne om det, har provat i så många år men det ger inget, tragiskt. Lider när jag ser dessa hästar.

Du skulle behöva en eller flera lektioner om hästens utfodring, varför har hon inte fri tillgång på strå? Analys?

Men trådskaparen skrev ju att hon får fri tillgång på hösilage..?

Det kan hända att fölet tar så mycket från stoet så hon inte har energi till både mjölkproduktion och till sig själv. Som andra har skrivit, se till så fölet lär sig äta annan mat om den inte redan gör det. Hur gammalt är fölet?

får så mycket hösilage hon orkar äta 4 ggr om dan

kallar inte jag fri tillgång, fri tillgång är när de ALLTID har mat att tugga, oavsett tidpunkt på dygnet eller om de är ute eller inne...

Finns det analyser på fodret, så att man med säkerhet kan veta att hästen får en kvalitativt foder. Det låter som om hästen måste ha hög kvalitet på fodret, för låga värden täcker inte behovet och hästen kan ej heller förväntas orka äta den mängd som krävs för detta.

då dom går med fler hästar kan dom inte ha total fri tillgång på strå, och dom har fått hö/hösilage sen i september. Fölet får eget foder så hon tar inte av stoet. Fölet är 4 månader, Stoet är svår med foder då hon lätt magrar av och då snabbt. hon tappade mycket vikt ny då fölet kommit i en växtperiod. Så mat får hon ska du inte behöva oroa dej för även frågat vet. om det hela med foder.
Man ska inte dömma andra utan veta helheten...

Stopek: det jag menade me bullemi är att hon hetsäter något fruktansvärt så halva måltiden är runt om i boxen

Det låter snarare som stress, annars är stona otroligt proteinkrävande när fölen är såpass gammal som din. Mitt islandssto krävde i runda slängar 70-80 Mj och 600-700 smrp när fölet var ca 4 månader, och ändå var hon alldeles lagom i hullet. Damen tillhör annars sorten, titta på maten och gå upp i vikt.:eek:

urkella skrev:
då dom går med fler hästar kan dom inte ha total fri tillgång på strå, och dom har fått hö/hösilage sen i september. Fölet får eget foder så hon tar inte av stoet. Fölet är 4 månader, Stoet är svår med foder då hon lätt magrar av och då snabbt. hon tappade mycket vikt ny då fölet kommit i en växtperiod. Så mat får hon ska du inte behöva oroa dej för även frågat vet. om det hela med foder.
Man ska inte dömma andra utan veta helheten...

Stopek: det jag menade me bullemi är att hon hetsäter något fruktansvärt så halva måltiden är runt om i boxen

om du har frågat vet så gör det igen, h*n kan ge dig en bra foderstat.
ha höhäck eller hönät som ständigt är fyllt med hö och stora högar med stråfoder ute.

Det är viktigt att både sto OCH föl får FRI tillgång på BRA grovfoder.
Detta är A och O i avelssammanhang.

Så här gäller det att prioritera för dig.

Antingen ska hela flocken ha fritt på bra grovfoder eller annars flyttar du fölmärra MED föl till annan hage.

Alla hästar måste anpassa sig efter dom som behöver MEST.

Tipset Krafft Pluss, som någon skrev är ett bra tips!
Sojaskrå är ett bra tillskott.

Men innan du fodrar kors och tvärs så bör du veta VAD grovfodret innehåller.
Själv tycker jag inte att vetekli är optimalt till fölungar..snarare tvärtom.

AM

Nu är det väl så att man kan inte begära att veterinärer ska vara experter på foderstater.

H*n kan inte se vad dom har för grovfoder.

AM

Du kan väl inte begränsa grovfodret till ett digivande sto pga hon går med andra hästar!?
Håller med de som säger att du måste analysera o ge fri tillgång.
PL

Liknande trådar

T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Tuvisen
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Alazan
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama