Häst med blåsljud?

G

GloriaOrion

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av hästar med blåsljud?
Har dom blivit avlivade eller kunde dom leva med det utan problem?

Tacksam för svar!

MVH Isa

Sv: Häst med blåsljud?

Hur allvarligt det är beror ju på varför hästen har blåsljud. Som jag förstått det är det relativt vanligt och ofta inte så allvarligt.

Har själv precis fått avliva min shettis som hade blåsljud men på honom kom det sig av ett allvarligt hjärtfel. Han hade dock levt i 15 år med sitt problem utan några tecken alls.

Hej!
En liten fråga bara .. vad menas med "blåsljud"? :crazy:

Det finns väl både allvarliga blåsljud och mindre allvarliga blåsljud, skulle jag tro.

På "min" ridskola fanns det en häst som var en av de mest populära bland eleverna. Han kom till ridskolan när han var 4 år och han blev mycket välutbildad under åren. När han var 16 drabbades han av en envis hosta, fick besöka veterinären och det var då det konstaterades att han hade ett medfött blåsljud på hjärtat.
Efter diagnosen fick han trappa ner på lektionerna, gick max 2 om dagen och gärna de "lättare".
Han gick kvar på ridskolan tills han blev 19, sedan kom han till en fodervärd. Om jag minns rätt blev han 22 år gammal.

Själv har jag också ett medfött blåsljud på hjärtat. Det upptäcktes när jag var 7, dvs för 45 år sedan, och jag har aldrig haft någon känning av det.

Immer

"blåsljud" kan alla djur och människor ha på hjärtat. hur stora problem det ger är beroende på hur mkt blåsljud/stort hål. många barn vet jag föds med lätt blåsljud, men då kan det "växa bort", vet dock inte hur det är på djur. men fick en valp en gång som fick avlivas pga. det då den hade det såpass allvarligt.

Man hör ett litet biljud när man lyssnar på hjärtat med stetoskop. Ofta beror det på ett klaff-fel, dvs att det "läcker" lite. I min ponnys fall berodde det på ett hål mellan kamrarna i hjärtat.

(Bubbla är också född med blåsljud utan att ha problem av det....).

Okej. Tack så mkt för svaren på min fråga!! :)

Tack för alla svar! Vill gärna ha mer, så nu till en annan fråga, är det ärftligt?

MVH Isabella

Ok, finns det nån vetrinär här som kan svar på det?

Alltså är det ärftligt med blåsljud?
Väldigt tacksam för svar!
MVH Isabella

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka