Häst inomhus som husdjur?

Sv: Häst inomhus som husdjur?

Luff skrev:
Grannens russ plockades in i köket en gång för länge sedan - blev lite trassligt på vägen ut då hon inte var så sugen på att hoppa den meter som krävdes för att hon skulle ner från trappen.
Hästar kan INTE gå i trappor nerför....

Joho, dom kan ju visst gå i trappor ;) Det gjorde min Lilla My (shettis 93 cm) både upp och ner på minkompis lilla trätrappa in i huset :banana: fast det tog en stund för henne o klura ut hur man gjorde men det gick faktiskt rättså bra :P Väl inne i hallen gick allt bara bra, My tittade sig i spegeln o gnäggade :D just innan vi skulle ut igen var hon bara tvungen o lägga en fin och prydlig hög, mitt på den fina hallmattan :P haha :cool:

pompelina skrev:
i huset mina föräldrar har bodde det tidigare (innan min päron köpte det då..) en konsnär. han hade rabatter i vardagsrummet o där bodde även en ponny.. Så visst funkar det!:)

Jag är nog en konstnär... :idea: Kanske ska börja odla gräs i blomkrukorna....*skrattar*...Eller maskrosor, det gillar de!

Senast ändrad av en moderator:

Luff skrev:
Grannens russ plockades in i köket en gång för länge sedan - blev lite trassligt på vägen ut då hon inte var så sugen på att hoppa den meter som krävdes för att hon skulle ner från trappen.

Jo det kan dom. Min kompis har en kompis som har en son på 4 år. Han var nere i stallet med sin mamma, han frågade om han fick gå o visa shettisen för sin pappa som var i huset några meter bort. Det fick han så medans han promenerar bort ringer mamman till pappan o säger att han ska gå ut på verandan o titta. Men det tar ett tag för pappan o klä på sej, sonen blir otålig och går upp för trappan o ringer på på dörren, shettisen går snällt efter både upp o ner, tre gånger gick ungen med hästen upp o ner tills pappan äntligen öppnade dörren.

Jag har en gång skällt ut en stalltjej för att hon plockat med sig en minishettis upp i en klätterborg - när jag hittade dom försökte hon knuffa ut pållen på hängbron....
Undrade alltid om hon hade tänkt åka rutschkanan också.
Stalltjejen är idag en underbar hästmänniska som minns ovanstående med en vacker rodnad på kinderna när vi snackar minnen.

Angående trappor så ja - du kan säkert öva en häst att hoppa ner och vissa trappor är ju inte så branta, men kolla in hästens kroppsbyggnad - ett steg ner ja, men sen är det inte så lätt.
Hästens ben går inte åt det hållet som krävs.

på min gammla ridskola hade dom både shettisen å halvblodshingsten i huset en gång å d va inte barnen utan farfar som tagit in dom :)

Min B-ponny som jag hade var in i köket hemma hos mina föräldrar en par gånger...
Min stackars mormor höll på o skratta ihjäl sig. :D

Min kan också gå i trappor, även om han är stor! Dock har vi bara provat att gå i stentrappor utomhus.

Men det bodde några människor här för några år sen som tog in sina hästar i köket när det blev riktigt kallt, och dom hade halvblod. det var väldigt udda folk och hästarna hade det väl inte så bra, dom var jättefattiga och hästarna bar präg av det, men dom tyckte ju om dom iaf, så dom fick komma in och värma sig...

Gamblers two blue skrev:
på min gammla ridskola hade dom både shettisen å halvblodshingsten i huset en gång å d va inte barnen utan farfar som tagit in dom :)

Heja Farfar!!! :bump: :bow: :banana:

biffen skrev:
Min B-ponny som jag hade var in i köket hemma hos mina föräldrar en par gånger...
Min stackars mormor höll på o skratta ihjäl sig. :D

Rätt sätt att ta det i a f!! ;) Ja, inte om man dör på kuppen...men att man ser det roliga i situationen och inte bara oroar sig för allt som "kan hända" med ens prylar och golv osv.... :devil:

Luff skrev:

Jodå!!
det kan då min iallfall!!
Hade in honom på förra jobbet och duschade honom (quarterkorsn. 7 år..) och hade ingen nyckel till stora porten utan fick gå bakvägen med trappa (typ 7 steg) Han gick upp (vartannat vart tredje steg..) och sne gick han ner igen !! trodde han skulle hoppa, men inte då.

*skrattar* Får man fråga vad du har för ett jobb??? :angel:

När jag hade egen gård så hade vi 2 shettisar gående lösa på gården, dessa var ofta inne o länsande frukt- och sockerskålen. Lämnade dock aldrig några högar eller pölar efter sig.
En gång när vi hade besök eller rättare sagt kalas o släkten var hemma kom shettisana in o smakade på tårtan, inte uppskattat av alla kan jag säga.

jag har haft mitt miniföl inne i huset vid några tillfällen, :D inte av någon anledning utan mest för att se hur han reagerade, och så, passade på att fota han i köket och vardagsrummet. Han tyckte nog att det var en kul grej för han har försökt komma in fler ggr när han ( som vanligt) krupit under staketet och kommer gåendes på gården!

Den enda gången en häst varit inne i huset var när jag precis skulle ut och rida med ponnyn och hade givetvis glömmt ridhjälmen inne, så ponnyn fick snällt följa med in och väntade tålmodigt i hallen medan jag hämtade hjälmen, det roliga var att han hade kastat upp en regnjacka i sadeln, som om han ville säga att jag skulle ha den så jag inte blev blöt:bow:

Våran lilla shettis på 87cm har alldrig knallat inne men på sommrarna tar vi med henne hem (ibland) och han får gå på trädgården. hehe

I min vilda ungdom hade jag mina ponnyer i trädgården på somrarna, och då tyckte nog lilla russkorsningen att det var för mkt flugor, så gick helt sonika in genom den öppna dörren och ställde sig i vardagsrummet- kan väll tillägga att det tog lång tid innan nån hittade henne. Men hon var mkt nöjd, svalt och skönt inomhus!

Sen har jag varit med om mkt underliga saker med hästar. typ en gång för många år sen då vi hade grillkväll med släktingar på sommaren så var hästarna med i trädgården. Islänningen tyckte då att det var bra med så mkt folk att hon la sig ner brevid grillen och tog en lång tupplur- snarkade ordentligt!

Sen har dom ju varit med vid diverse måltider och smakat på allt möjligt!

Dom är ju flockdjur så vad kan vara bättre än att vara med en stor flock- även om det i detta fallet rör sig om en människoflock!

Jag har varit inne på en sida som en uppfödare till frieser har och dom visade upp hästarna inne,kommer inte ihåg vilken sida det var men det går säkert att googla sig fram...

min shettis kan både öppna bagageluckan på bilen och kliva in själv enligt den förra ägaren...:bump: way to go gumman!!!

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 865
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka