Häst inomhus som husdjur?

G

Geisli

Kom på att jag bara måste fråga: Är det någon här som tagit in hästen i sitt eget hem - som en hund eller katt, eller bara på kort besök? Riktar mig mest till hästägare med tämligen små hästar, men jag ska inte generalisera, finns kanske de med mer pampiga boningar som klarar att ta in en stor häst...kunde Pippi så.. :p

Jag har inte gjort det än, men kom på att jag måste pröva å ta in min miniminishettis som väger typ 85 kg. Om man sätter hovbandage på alla fyra så kan han ju inte skada trägolvet, samt att han får lite bättre fäste.

Är jag tokig? :angel: Min sambo tycker det. Men jag har ju tänkt leda omkring honom å sen ta ut honom igen. Skulle ju få möblera om helt om han skulle få knata runt som han vill å riva runt här... :rofl:

Sv: Häst inomhus som husdjur?

Den lille skrutten du har är ju inte större än en hund så det kan väl inte vara några problem!:D

Jag har sett några roliga bilder här på Buke förut som nån visade på hennes häst inomhus. Den knallade runt som den ville inne. Och hade en älgkompis i hagen.:D Kommer inte ihåg vem det var bara.

Hästarna har inte kommit in ännu, men förra året var vår gris ( piggham ) så liten att han fortfarande bodde inne... Och han kunde ställa till det... Men kelig och go´ är han - fortfarande...
S2010041.jpg

Hähä, jag menar väl det! Eftersom han är hingst så är han så gott som rumsren. Skiter alltid i sin bestämda hög. Bara att ställa en låda där han väljer att lägga första högen.... :D

Häftigt, då borde någon kunna visa bilder igen kanske...? *hoppas*

Japp
En arab och en fjordig:o . Dom fick komma in och hälsa på i vardagsrummet i våran sommarstuga en sommar.
Tack och lov att inte golvet gick sönder,eller att nån av dom pissade där, eller fick panik eller så. Dom var mest nyfikna och undrade nog "vad sjutton vilket kul och annorlunda stall detta är":D

Kan tillägga att detta är många år sedan, jag och min kusin var inte så gamla och kloka:smirk:
Självklart visste inte våra föräldrar om det, och dom vet fortfarande inte att vi har haft hästar inne i stugan:D

Grisar ska visst vara väldigt trevliga djur, har inte haft äran att lära känna någon än, men de borde inte vara långt ifrån hundar om man säger så.....*säger jag som bara har katter*.....:p

*skrattar* Way to go! ;) Jag är impad! :bow:

Min gamla häst gick ofta lös i trädgården hos mina föräldrar (vilket min far inte gillade han åt alla blommor) då gick han i bland upp på altanen och stack in huvudet i köket. Vet inte hur många gånger han skrämmde livet ur mamma.....

Men han var aldrig välkommen in (morsan är rädd för allt som är större än en katt).

En vacker dag så ska jag ha ett hus med en stor trädgård som helt tillägnas hästarna å de andra djuren. Bo som Dr Dolittle med ankor, höns, får å hästar betandes runt knutarna. Vem behöver blommor, när djuren är det vackraste på ängen? :love: Fast ja, i somras hade jag hästarna i den här lilla trädgården som vi bor i nu, å de lämnar faktiskt en hel del blommor som de ändå inte tycker om. Man lär sig uppskatta smörblommor å annat "ogräs". :angel: De allra finaste blommorna som jag tycker - maskrosorna - får dock inte vara i fred. Hästarna älskar dem! :D

min gamla shettis gick alltid lös på gården, hände att hon varit inne och lämnat en "hög" i köket på sommaren när dörrarna va öppna..!
en väns shettis tog hon in i sitt kök en gång, ska se om jag kan få över kortet till datorn, det är förevigat....!
min shettis är 95 cm hög och kompisens 106cm...

Grannens russ plockades in i köket en gång för länge sedan - blev lite trassligt på vägen ut då hon inte var så sugen på att hoppa den meter som krävdes för att hon skulle ner från trappen.
Hästar kan INTE gå i trappor nerför....

*skrattar*...tycker man ska vara glad om det är det enda som hänt medan hästen varit inne... :D Tycker mina pållar är så nyfikna å pilliga att jag misstänker att det skulle se ut som om någon varit och gjort en husrannsakan om de varit inne utan min vetskap... :rofl:

Vore jättekul att se bild! :bump:

Nej, just det, kan vara viktigt att tänka på! Tur vi bara har ett trappsteg in till oss.... :angel:

Läste i tidningen för ett (bra) tag sedan om två ungar som ville visa sin ponny deras rum. På ÖVERVÅNINGEN!! Upp gick tydligen bra, men ner var värre... slutade med att brandkåren fick komma dit och lyfta ner den. hehe... tänk er föräldrarna när ungarna ringer och säger att lilla ponnyn inte kommer ut...

Är jag tokig? Min sambo tycker det.

Förutsätter att det är en homosapiens av manligt kön du bor ihop med..
Å det måste väl ändå vara den konstigaste varelsen som finns på denna jord att ha under ett tak?:D :D :D

Så ta du in din lille häst..
Tror det skulle fungera utmärkt om man bara kan lösa kissefrågan..så att inte golven blir förstörda..men å andra sidan brukar de ju inte vilja kissa på kala golv, så det är kanske jättelätt att göra en häst rumseren?
Var det inte Jens O`s mormor´s syster som levde tillsammans med en häst i Canada..:p

Säger Trygg som precis har haft ett neandertal-samtal med barnens pappa! LOL
Önskar att han hade gnäggat istället..då hade jag förstått bättre tror jag..;)

Luff skrev:
Grannens russ plockades in i köket en gång för länge sedan - blev lite trassligt på vägen ut då hon inte var så sugen på att hoppa den meter som krävdes för att hon skulle ner från trappen.
Hästar kan INTE gå i trappor nerför....
ja, det är ju sant.. en ridskola i närheten av mig fick ett sådant problem.. när stallpersonalen kom till stallet ne morgon fattades det en ponny och de andra släpptes ut och det mockades, inte förrens vid morgonfikat uppe i cafeterian som ligger i en låååång smal trappa upp från ridhuset, som dom hittade den lilla uppe i cafeterian.. :D

red:
men jag kom på nu precis när jag skrivit.. hästar KAN gå nerför i trappor.. dom måste bara tränas till att våga.. såg förra veckan ett program på discovery om stunthästar och då var det en som galopperade upp för en trapa och sedan skuttade nerför som om den aldrig gjort något annat.. och det var en ganska lång trappa i en borg det också..

i huset mina föräldrar har bodde det tidigare (innan min päron köpte det då..) en konsnär. han hade rabatter i vardagsrummet o där bodde även en ponny.. Så visst funkar det!:)

läste i någon tidning för länge sedan om två tjejer som hade tagit sin ponny upp på övervåningen, då fick brandkåren komma och ta ner den, för det kunde ju inte gå ner igen :P

såg att det redan va nån som hade skrivit det här nu ;) hah, jaja, då för ni höra det igen då ;p

Senast ändrad av en moderator:

Ja, den anekdoten känner jag också igen! Men varför är det bara barn som sysslar med dylika hyss...??? :o

Trygg skrev:
Förutsätter att det är en homosapiens av manligt kön du bor ihop med..
Å det måste väl ändå vara den konstigaste varelsen som finns på denna jord att ha under ett tak?:D :D :D

Så ta du in din lille häst..
Tror det skulle fungera utmärkt om man bara kan lösa kissefrågan..så att inte golven blir förstörda..men å andra sidan brukar de ju inte vilja kissa på kala golv, så det är kanske jättelätt att göra en häst rumseren?
Var det inte Jens O`s mormor´s syster som levde tillsammans med en häst i Canada..:p

Säger Trygg som precis har haft ett neandertal-samtal med barnens pappa! LOL
Önskar att han hade gnäggat istället..då hade jag förstått bättre tror jag..;)

Åh vad du gör mig glad! Du bekräftar precis den känslan jag ännu ej klarat att sätta ord på... Jag menar VEM är det som troligast hänger med längst? Jo, hästen! VEM är det man bråkar minst med? Jo, hästen! Å VEM luktar egentligen godast? Hehe, jo hästen! :rofl: Vem visar mig mest respekt och lyssnar bäst? Jo, hästen! :cool:

Har sett ett program från Nordamerika om ett par som levde med sin häst. Hade med den till affären i bilen osv....å det var en stor häst! Den käkade spagetti framför tvn, precis som folk... :D

Till min lille häst skulle jag kunna ha en kvm stor låda med typ kattsand i, så slapp det stänka när han kissar. Det skulle nog gillas, av honom i a f... :p

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 865
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka