Häst i ladugård

Sv: Häst i ladugård

Så länge luften är enligt gällande regler och även boxen/spiltan ska det inte vara några problem för hästens del men...jag har för mig att det finns regler som säger att det inte får finnas andra djur än kor i mjölkproducerande lagård...kolla med Jordbruksverket, dom borde veta.

Hur menar du - i en box, uppbunden som korna (det är inte ok) eller tja, förklara mer vad det är du undrar

Så länge verken kor eller häst tar skada på något sätt är det inga problem. Om det handlar om mjökkkor bör du kolla upp reglerna eftersom jag har för mig att man inte får ha andra djur än kor i mjölkladugårdar.

En bonde inte långt från här jag bor har en häst med ungkvigorna, dom bor tillsammans och går på bete tillsammans.
Jag vet inte exakt hur han ordnat med uppstallningen, men jag vet att han brukar ha öppet dörren så att hästen kan gå ut och in som han känner :D
Den hästen bör nu vara över 20år och han har alltid levt med kor, så det går utmärkt :D

Men som dom andra skrivit så vet jag inte om det finns speciella regler för mjölkkor...

Japp inga problem. När jag var ung så bodde min häst ihop med både tjurar och grisar och kompisens häst stod i en ladugård med mjölkkor.

I alla tider har väl alla lantbruksdjur (får, gris, kor, hästar, höns) varit i samma ladugård. Sen har väl kraven från EU gjort att vissa djur får ej gå med andra för att exv klassas i olika sammanhang.
Men jag har hellre hästen med kossorna än att den ska vara ensam.

Den ska vara i en box i ladugård med köttdjur. När jag var liten hade vi häst hos mjölkkorna, men jag tänkte att EU-reglerna har ändrat på det.

Häst ihop med köttproducerande djur är okej, men man får inte ha dem i ladugård med mjölkproducerande djur. jag själv var tvungen att kolla upp vad som gällde när vi ville ha svin i lagårn, det gick inte. Mjölkproduktion är klassat som livsmedel och har därför stränga regler.

Stoppard skrev:
Får man ha en häst i en ladugård med kor?

Det går väl bra...Men nu när man läst andras inlägg vad gällande mjölkkor, så får man visst inte ha hästar i samma "rum" som dom....Kanske BARA för att dom är "livsmedelsprodukter" ?? :idea:

Men iallafall...Där i lilla stallet jag hade mina hästar tidigare hade dom grannen med ladugården med alla tjurar i och sen så hade dom 2 hästar (en shettis & en mkt gammal D-ponny, hon var underbart SNÄLL tror hon var runt 30 då jag vart där & handlade hö av grannbonden).
Då hade dom gamla boxar som var lite för stora för ponnyer men jag tyckte det såg mysigt ut :) En härlig blandning ;)
Tjurar & hästar i samma ladugård borde väl gå bra.... :confused:
Men kanske inte när det gäller mjölkkor kan man nog förstå...
Men som nån här sa så går det bra med kvigor...Och kanske tjurar? :p

När jag var liten hade jag min ponny i ett stall med kor. Hon fick hosta och kvickdrag för det blev alldeles för fuktigt. Det samma hände med stallägarens 2 ponnyer, de fick också kvickdrag. Det var moderna stallar med bra ventilation men hästar ska ha så torr luft som möjligt. Sen dess skulle jag aldrig få för mig att ha hästar tillsammans med kor.

Stoppard skrev:
Får man ha en häst i en ladugård med kor?

Jag har haft 1 medryttarhäst som stog med kor + 2 andra hästar i en ladugård, hon trivdes.. :)

//Michelle

Både lösdriften och boxen är i samma "rum" som ungdjurens lösdrift hemma och varken korna eller hästarna verkar ta illa upp... :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har några gigantiska träd som behöver sågas ner. De har funnits här under de 20 år som jag har bott här men nu börjar jag oroa mig...
Svar
16
· Visningar
815
Senast: tanten
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama