Häst fastnade med munnen i spilta

Det finns tydliga riktlinjer, absolut. Följer man dem så har man minskat risken för liknande händelser rejält, om än inte eliminerat den.
 
Hästar är fenomenala på att hitta sätt att skada sig även om man verkligen har försökt eliminera alla möjligheter till sådant. Jag känner en person som fick sy sin häst trots att den stått i en box med absolut ingenting att kunna skada sig på. Väldigt märkligt och veteriären kliade sig i huvudet.
 
Hästar är fenomenala på att hitta sätt att skada sig även om man verkligen har försökt eliminera alla möjligheter till sådant. Jag känner en person som fick sy sin häst trots att den stått i en box med absolut ingenting att kunna skada sig på. Väldigt märkligt och veteriären kliade sig i huvudet.

Vi kom ut i stallet en morgon och hittade ena hästen med rejäl skada i munnen, en stor flärp av läppen hängde lös :yuck:, gick att sy fast men vi var osäkra på om hon skulle kunna ha bett igen då skadan sträckte sig ända förbi mungipan... Det läkte och blev bara en liten knöl kvar.
Hittade aldrig vad hon hade fastnat (?) i.
 
Detta är vad jag kan hitta:

"Inredning och utrustning i stallet får inte riskera att skada din häst eller på något annat sätt vara en risk för hästens hälsa.

Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Väggar och dörrar måste kunna stå emot hästsparkar och de ska vara byggda så att din häst inte kan fastna med till exempel hovar eller käke i dem."

Det är varken specifikt eller på något sätt lätt att efterföljas. Några mått finns inte utan det har jag för mig att man tog bort när det visade sig att det egentligen inte finns något mått som är "bra". Men, trots det är du skyldig att se till att måttet är rätt.

Lika otydligt som att boxar måste hålla för en hästspark men ingen kan säga hur stark en hästspark är. Det är mycket som hästägare ska hållas ansvariga för trots att ingen kan ge starka direktiv om sakerna.

Vi måste vara veterinärer, byggare och ingenjörer allihopa, trots att de som har yrket som specialitet själva inte kan svara på vad som gäller.
 
Vi kom ut i stallet en morgon och hittade ena hästen med rejäl skada i munnen, en stor flärp av läppen hängde lös :yuck:, gick att sy fast men vi var osäkra på om hon skulle kunna ha bett igen då skadan sträckte sig ända förbi mungipan... Det läkte och blev bara en liten knöl kvar.
Hittade aldrig vad hon hade fastnat (?) i.

Hade en liknande skada på mitt sto när hon rullat fast i boxen och troligen fått panik och bitit sig själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lite strul vid en grind tillät de morgonpigga hästarna på Lyckå ridskola att spränga elstaketet och ge sig ut i morgontrafiken på E22...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I måndagens Eskilstuna-Kuriren fanns ett reportage om att regeringen föreslår en ny djurskyddslag som gör det förbjudet att ha hästar...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Jessica Eliasson kom till stallet med kvällsmat såg hon att hästen Smári var full av röda, ömmande märken – från misstänkta...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp