Hasledsgalla på dräktigt sto

Thera

Trådstartare
Igår upptäckte jag att min häst som är dräktig i 10 månaden hade hasledsgallor på båda bak. De var mjuka och hon var inte varm eller nåt.

Jag antar att de beror på ökad belastning på benen, eller vad tror ni?
Hon har aldrig haft det innan.

Hon går ute mer än 12 timmar om dagen, de minskar något då. Kanske arnikaliniment vore en bra idé? Eller något annat förslag?

Sv: Hasledsgalla på dräktigt sto

Låt de vara, såvida hon är ohalt och obesvärad av det.

Det är MYCKET extra vikt mot slutet av dräktigheten och de kan bli rejält tunga och otympliga och dels frestar det på, dels rör de sig ofta mindre, och då kan gallor, pga den ökade vikten och försämrad cirkulation komma.

Sista månaden kom stoet här in fylld både här och där, och fyllde benen REJÄLT på nätterna. det försvann efter fölningen och berodde inte på annat än försämrad cirkulation pga otymplighet och minskad rörelse samt den extra vikten dräktigheten medförde.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 558
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 034
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat