M

MischaMir

Någon som har erfarenhet av hasgalla?
Min pålla fick hasgalla på båda bakbenen när hon var på inridning. Sen dess när jag fick hem henne fick hon mer svullnad på hö bakben på hasen och lite mindre på vä bakben.
Vad kan ha orsakat detta? Efter inridningen släppte vi hästarna på bete och gräset var kanske lite kraftigt och jag har ridit henne ganska ofta men inte jobbiga pass utan kanske 30-40 min i början. Nu har jag skor på henne men bara fram. Kan det ha något att göra att hon inte har skor bak?
Hon har inte haltat eller varit väsentligt varm över hoven tills för två dagar sen då hon började halta på hö bak :( (misstänker hö bak men var lite svårt att se).
Vad tror ni?

Sv: Hasgalla

Min häst har också fått en hasgalle på höger bak. vet inte var den kommit från, kan vara vad som helst, tryckskada (piphas), kraftigt bete mm. Men han har i alla fall blivit röntgad där (när vi ändå var på kliniken) och det syntes inget. Han har inte heller ont. Men han har haft början till lösa benbitar i den kotan, vi vet inte om det hänger ihop med gallan. Men är hästen halt ska den givetvis bli undersökt!

röntgen!

kolla efter lösa benbitar (OCD).
du har inte skrivit hur gammal honär, men det brukar vanligtvis visa sig i ganska unga år..
är hästen dessutom halt, så far och kolla upp på klinik om det inte blir bättre på några dar

Innan röntgen kan det vara lämpligt att någon kunnig avgör var gallan sitter tex om det är en hasledsgalla eller genomgående hasgalla(senskida).
PL

peter_lundin skrev:
Innan röntgen kan det vara lämpligt att någon kunnig avgör var gallan sitter tex om det är en hasledsgalla eller genomgående hasgalla(senskida).
PL

Dum fråga kanske, men vad är skillnaden, och varför upp kommer de olika gallorna? Det första man tänker på som unghästägare är ju ocd eller lösa benbitar.

neferra skrev:
röntgen!

kolla efter lösa benbitar (OCD).
du har inte skrivit hur gammal honär, men det brukar vanligtvis visa sig i ganska unga år..
är hästen dessutom halt, så far och kolla upp på klinik om det inte blir bättre på några dar

Hon är 3 år och man tycker ju att en unghäst som man nyss har börjat rida inte ska halta!

Men vad är orsaken till hasgalla?

MischaMir skrev:
Hon är 3 år och man tycker ju att en unghäst som man nyss har börjat rida inte ska halta!

Men vad är orsaken till hasgalla?

Själva GALLAN är ju inte problemet, utan vad det är som orsakar den, och OCD visar sig mycket ofta med just gallor. Alltså kan OCD vara orsaken/probelmet.

Min tvååring har rejäla gallor i båda bakhaserna, och p g a detta åkte vi bort till kliniken och röntgade honom. Mycket riktigt; OCD i båda haserna. Ska opereras efter sommarbetet (ville inte förstöra hans betessommar med boxvila). Suck. Kan tillägga att detta är en typisk OCD- häst; stor och har vuxit fort (167 cm, två år och en månad) och valack (dubbelt så vanligt på hankön som på honkön).

Så jag tycker Du ska boka en tid för röntgen snarast. Om hon är ren så vet du ju det, och kan utesluta ocd.

Lite sent ute kanske men info till alla andra med samma problem :smirk:

Hade exakt samma förlopp som din men jag red själv in hästen. Hon hade sin galla i senskidan (bulle ngt större än en golfboll precis i insjunkningen framför hasspetsen) och inte hasleden.

Röntgade henne och det fanns inget i den leden. 1 månad senare blev hon rejält halt men mkt svårbedömt VAR. Visade sig vara inflammation i senskid(bursan) bak OCH kotleden motsatta frambenet.

Efter att ha tömt gallan, sprutat hasen med både cortison och tuppkam samt kotleden med tuppkam håller jag nu på att sätta igång henne igen. På återbesöket kvarstor en liten hälta fram men ingen bak och gallan är trots bra bete (hon är FET) och lättare travmotion mycket bättre = mindre nu. :)
Det jag funderar över är om det hela tiden kan ha varit något med vänster fram. Hon kliver väldigt ofta av sig höger framsko och belastar naturligtvis vänster fram mera då, är dessutom 176 cm hög och inte jättelätt i typen.

Kan ju vara värt att kolla även det men börja med röntgen och en hältkontroll av alla leder (hade jag gjort det hade 1 månad ont varit borta) :idea:

Senast ändrad:

Jag har röntgat henne nu och det visade inget. Konstigt nog hade jag hoppats att det skulle visa något för då vet man ju vad man ska göra härnäst. (Op) Nu har jag fått antiiflammatoriskt läkemedel och att hon ska vila så nu hoppas jag hon ska bli bättre!!
Tack för alla svar jag fått :bow:

Min häst problem är väl ungefär som din hade. Jag har låtit henne vila nu i 3-4 veckor men gallorna är kvar på hasorna. Jag har inte longerat henne än och utesluta om hon är halt för jag ville vänta och se vad vilan kunde göra för henne. Men nu verkar det som om vilan och den antiiflammatoriska medicinen inte hjälpte, men vad kan det vara då? :confused:
Jag vet liksom inte vad jag ska fortsätta med, vet. sa att jag kunde ju forstätta vila henne, vilket jag sjäv inte tror på för isof borde det ha hjälpt vid det här laget. Eller så kunde jag åka in igen och spruta bedövning i leden för att se var hon har ont. Samtidigt tyckte vet. att hon är för ung för at göra en hältutredning..
är det någon som har haft ett liknade problem? Vad gjorde ni :confused:

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka