G
Gnistra
Jag skulle verkligen behöva hjälp och lite tips från er som har koll på träning och problem med haserna.
Har en kallblodstravare som har problem med sina haser. Har haft problem med att han är sned i sitt kors och snedheten har kommit tillbaka gång på gång.
Han har blivit korrigerad ett flertal tillfällen av kiropraktor och equiterapeut.
Jag åkte till en stor klinik för 3 veckor sedan som inte hittade någon direkt hälta vid böjprov, men han var lite småhalt vid longering, speciellt i vänster varv.
De sprutade bakknäna iallafall trots att de inte riktigt fick fram något.
Rygg, bakknän och haser röntgade, visar inget.
Idag åkte jag till en annan stor klinik för en ny hältutredning och oj vad nöjd jag är. Jätebra bemötande och en engagerad och kunnig veterinär.
Hursomhelst, han fick springa på rullbandet och där kniper han och vill inte bredda med vänster bak.
Efter bedövning i höger has så springer han som en klocka, travar
jämt och korrekt i 1.30 tid ( tjo!)
Han blev sprutad i båda haserna.
Så mina frågor är:
Hur vanligt är det med hasproblem?
Hur ser framtiden ut för en häst som har haft problem med haserna, ska jag fortsätta med honom?
Hur tränar ni en "hashäst", vilka underlag ska jag träna på?
Är backträning bra eller dåligt om hästen har ont i haserna, kan det stärka honom?
Hårt underlag eller mjukt?
`
Hur kan jag förebygga att haserna börjar smärta på honom igen?
Hur är det med skoningen? Grepp i bak är ju alltid viktigt, men är det extra viktigt på en häst med hasproblem?
Ska man undvika tyngre skor, eller kan det stärka honom?
Ni som har hästar med hasont, brukar ni "underhålls" spruta eller undersöka dem ofta?
Varför uppkommer hasont? Är det något träningen som felar?
Han har varit sned i sin kropp sedan han var ung, och veterinären trodde att det blivit en ond cirkel på grund av det. Jag vill gärna läsa era erfarenheter och ni kanske har något tips att ge mig?
tack på förhand
Har en kallblodstravare som har problem med sina haser. Har haft problem med att han är sned i sitt kors och snedheten har kommit tillbaka gång på gång.
Han har blivit korrigerad ett flertal tillfällen av kiropraktor och equiterapeut.
Jag åkte till en stor klinik för 3 veckor sedan som inte hittade någon direkt hälta vid böjprov, men han var lite småhalt vid longering, speciellt i vänster varv.
De sprutade bakknäna iallafall trots att de inte riktigt fick fram något.
Rygg, bakknän och haser röntgade, visar inget.
Idag åkte jag till en annan stor klinik för en ny hältutredning och oj vad nöjd jag är. Jätebra bemötande och en engagerad och kunnig veterinär.
Hursomhelst, han fick springa på rullbandet och där kniper han och vill inte bredda med vänster bak.
Efter bedövning i höger has så springer han som en klocka, travar
jämt och korrekt i 1.30 tid ( tjo!)
Han blev sprutad i båda haserna.
Så mina frågor är:
Hur vanligt är det med hasproblem?
Hur ser framtiden ut för en häst som har haft problem med haserna, ska jag fortsätta med honom?
Hur tränar ni en "hashäst", vilka underlag ska jag träna på?
Är backträning bra eller dåligt om hästen har ont i haserna, kan det stärka honom?
Hårt underlag eller mjukt?
`
Hur kan jag förebygga att haserna börjar smärta på honom igen?
Hur är det med skoningen? Grepp i bak är ju alltid viktigt, men är det extra viktigt på en häst med hasproblem?
Ska man undvika tyngre skor, eller kan det stärka honom?
Ni som har hästar med hasont, brukar ni "underhålls" spruta eller undersöka dem ofta?
Varför uppkommer hasont? Är det något träningen som felar?
Han har varit sned i sin kropp sedan han var ung, och veterinären trodde att det blivit en ond cirkel på grund av det. Jag vill gärna läsa era erfarenheter och ni kanske har något tips att ge mig?
tack på förhand