• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Jag skulle verkligen behöva hjälp och lite tips från er som har koll på träning och problem med haserna.

Har en kallblodstravare som har problem med sina haser. Har haft problem med att han är sned i sitt kors och snedheten har kommit tillbaka gång på gång.

Han har blivit korrigerad ett flertal tillfällen av kiropraktor och equiterapeut.

Jag åkte till en stor klinik för 3 veckor sedan som inte hittade någon direkt hälta vid böjprov, men han var lite småhalt vid longering, speciellt i vänster varv.

De sprutade bakknäna iallafall trots att de inte riktigt fick fram något.

Rygg, bakknän och haser röntgade, visar inget.

Idag åkte jag till en annan stor klinik för en ny hältutredning och oj vad nöjd jag är. Jätebra bemötande och en engagerad och kunnig veterinär.
Hursomhelst, han fick springa på rullbandet och där kniper han och vill inte bredda med vänster bak.

Efter bedövning i höger has så springer han som en klocka, travar
jämt och korrekt i 1.30 tid ( tjo!)
Han blev sprutad i båda haserna.
Så mina frågor är:

Hur vanligt är det med hasproblem?

Hur ser framtiden ut för en häst som har haft problem med haserna, ska jag fortsätta med honom?

Hur tränar ni en "hashäst", vilka underlag ska jag träna på?
Är backträning bra eller dåligt om hästen har ont i haserna, kan det stärka honom?

Hårt underlag eller mjukt?
`
Hur kan jag förebygga att haserna börjar smärta på honom igen?
Hur är det med skoningen? Grepp i bak är ju alltid viktigt, men är det extra viktigt på en häst med hasproblem?
Ska man undvika tyngre skor, eller kan det stärka honom?

Ni som har hästar med hasont, brukar ni "underhålls" spruta eller undersöka dem ofta?

Varför uppkommer hasont? Är det något träningen som felar?

Han har varit sned i sin kropp sedan han var ung, och veterinären trodde att det blivit en ond cirkel på grund av det. Jag vill gärna läsa era erfarenheter och ni kanske har något tips att ge mig?

tack på förhand :)

Sv: Hasen

Hej är intresserda av var du behandlade hästen, skickar ett pm till dig.

Hasont kan vara så mkt, och bero på mycket. Det man ska akta sig för rent generellt med "hashästar" är att köra i backe eller att dra tungt med dem. Det är inte heller alltför bra att köra på för löst eller tungt underlag.
Jag har haft en häst som hade lite för vinklade haser och han hade dessutom problem med dessa titt som tätt. Han hade dock problem med bakknäna också så man fick vara extra försiktig med hur man tränade.

Hade hand om en travare en gång i tiden som hade problem med sina haser. Han tränandes precis som dom andra hästarna i stallet, dvs även i "djupsand" med lite stigning. Däremot gick han alltid i trävagn (dom andra gick med järnvagn) och det var alltid jag som körde (liten och lätt). Detta hjälpte honom väldigt mycket och han höll sig mycket fräschare än tidigare. Jag underhöll haserna efter varje jobb med lite lättblister eller liniment för att öka på blodcirkulationen.

Han gick med vanliga falsade järnskor bak, både i träning och i lopp.

Ska tillägga att hästen idag har tjänat ihop nästan 450 000 och vunnit 7 lopp.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 218
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka