Hårt vs Mjukt Vatten Tvättmaskin

TheRedLightning

Trådstartare
Hur kan man ta reda på om man hårt eller mjukt vatten?

Den här funderingen har dykt upp efter att killen alltid behöver tumla handdukarna för att de ska bli mjuka. De blir stenhårda om de får hängtorka.

Jag trodde först det berodde på tvättmedel/sköljmedel osv då jag inte har samma problem hemma med mina handdukar (som alltid hängtorkas).
Men även vid byte av tvättmedel/sköljmedel så blir handdukarna stenhårda.

Så då började jag fundera på om det är vattnet och kan man i så fall göra något åt det, beroende på vad det blir för resultat?
 
Det beror mest på kvalitet på handdukarna, och på hur de centrifugeras innan hängtorkning.

Vattenvärden kan man kolla upp hos kommunen om man har kommunalt vatten (brukar finnas på deras hemsida), eller om man har gjort en vattenanalys om man har egen brunn. Har man extremt hårt vatten brukar man dock veta det, det krävs salt i diskmaskinen och täta avkalkningar av tex kaffebryggare i så fall.
 
Kollade på hemsidorna och tydligen har jag mjukt vatten hemma 3,3 dh och hemma hos killen är det medelhårt 8 dh.

Han köpte ny tvättmaskin för inte så längesen med hade samma dilemma med gamla maskinen.
Tvättmaskinen hemma hos mig är från hedenhös (kanske inte riktigt men den har några år på nacken ja). Vad jag märkt så verkar de centrifugera likadant eller liknande.
 
Man ska väl dosera olika mycket av vissa tvättmedel för mjukt respektive hårt vatten också tror jag?
Har för mig det brukade stå på paketet när jag använde pulver.
Om det fortfarande är någon sådan rekommendation kan det vara värt att se över så han tar rätt mängd för vattenhårdheten?
 
Man ska väl dosera olika mycket av vissa tvättmedel för mjukt respektive hårt vatten också tror jag?
Har för mig det brukade stå på paketet när jag använde pulver.
Om det fortfarande är någon sådan rekommendation kan det vara värt att se över så han tar rätt mängd för vattenhårdheten?
Så kan det definitivt vara. Nämnde något om det för killen, men vet inte om det gick hem han resonerade mer att många överdoserar men det gör inte han. Nu vet jag att han gått över till flytande tvättmedel. Funderar på att göra detsamma när det tvättmedlet jag har tar slut. Vet inte om det spelar någon roll.
 
Man ska väl dosera olika mycket av vissa tvättmedel för mjukt respektive hårt vatten också tror jag?
Har för mig det brukade stå på paketet när jag använde pulver.
Om det fortfarande är någon sådan rekommendation kan det vara värt att se över så han tar rätt mängd för vattenhårdheten?

Det stämmer att doseringen skiljer sig åt.

Jag märker stor skillnad på mjukt och hårt vatten. Där jag kommer ifrån är det mjukt, minsre avkalkningar på diskbänk, i duschen osv. Här i mitt eget hem är det kalkfläckar överallt, jättesvårt att få bort... Men ffa märker jag skillnad när jag duschar själv, av nån jäkla anledning får jag mer eksem av mjukt vatten. Galet. Men det stämmer verkligen, har mkt mer känningar i huden kopplat till nyduschad då jag hälsar på mor och far jämfört med här. Har ingen aing om varför med 12 års egen forskning har lett fram till det ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp