Maira

Trådstartare
Min häst blir fruktansvärt håröm vid fällning. Han får väldigt ont i skinnet och är knappt ridbar. Han riktigt skjuter rygg och hoppar fram. (rider förstås inte då)

Det blir bättre med B-vitamin, men han blir aldrig helt besvärsfri.

Är det några fler som har erfarenhet av detta?

Sv: "Håröm"

Har du pratat med veterinären? Jag fick tips för några år sedan om att ge B-vitaminspruta till min shettis som hade det knasigt med pälsen under fällningen. Det kanske kan vara något? :)

Haft en som blev sån, B-vitaminsprutor avhjälpte. Så hör med veterinären =)

Annars får man trösta sig med att det går över.

Jag har också en valack som blir lite öm och kinkig i ridning och hantering när han fäller. Dock inte så extremt som din... Min är fortfarande ridbar om än lite stingslig...

Jag försöker hjälpa honom så gott det går varje dag med att bli av med all lös päls och såfort värmen tillåter så får han ett bad... Jag använder en sk tvätthandske när jag tar bort pälsen, den är mild mot deras hud...

Jag använder även b-vitamin.

Mvh Domino_s

Fälla päls har hästar inget problem med, det är att sätta ny päls som kan vålla besvär. Man måste i god tid innan allt börjar öka protein och även energin till hästen. Gör man inte det så tar hästen av sina reserver och en nedåtgående spiral är ett faktum. B vitamin sig hjälper inte till att sätta päls, päls innehåller inget b vitamin. Däremot hjälper b vitamin till att öka ämnesomsättningen för hästen villket kan vara en fördel. Tills nästa år kanske du kan öka på näringsintaget om du nu inte redan gjort det vill säga...skriver det enbart för att rätt så många inte gör det.

Ang b vitamin igen, så är det mycket effektivare att ge b vitamin injektioner några ggr, i stället för under en lång tid dagligen.

Mina som behövt B-vitsprutor så den ena var 30+. Den andra var inte det, men han hjälpte det inte med protein heller. Han fick långt över sitt proteinbehov, men blev ändå sådär håröm. Hade dock inte svårt fälla/sätta pälsen, utan gjorde det på samma tid som de andra, men just att han blev så hemskt öm och besvärad (han blev seg som kola med).

B-vitaminsbrist hade han garanterat inte, så det är fascinerande vilken skillnad det blev med b-vitamininjektioner ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka