Hårlösa fläckar på huvudet, svamp, eksem, löss??

C

Carrie

Har ett sto (f. 92) som har tappat päls på huvudet, på undersidan är hon nästan helt hårlös!!! Hon kliar sig inte särskilt mkt, på vissa ställen är det som små sårskorpor och det ser ut som "skorv", på ngt ställe känns det som ett nässelutslag. På ett ställe ser det ut som att det har läkt och hon börjar få päls igen. Jag avmaskade med ivermektinpreparat för två veckor sedan. Jag ringde en hästklinik som trodde att det kanske kunde vara överkänslighet mot avmaskningsmedlet och veterinären där sade att jag kunde avvakta ngn vecka, om det blev värre ska jag ta kontakt med lokal veterinär. Har funderat på om det kan vara löss eller pälsätare men borde det inte klia mer då??? Rinorm har jag uteslutit för det ser inte alls ut som det, har kollat på bilder. Ngn som kan ge lite tips om vad detta skulle kunna vara? Om det inte blir bättre måste jag kolla med veterinären här, problemet är bara att de inte är så duktiga på hästar.....

Sv: Hårlösa fläckar på huvudet, svamp, eksem, löss??

Ingen som har varit med om ngt liknande? Köpte Switch idag för att kunna behandla om veterinären tror att det är löss/pälsätare.

Pälslöss är det som är vanligast just nu.... Frontline i sprayflaska 1 ggn/veckax3 veckor plus raka bort pälsen på och runt hjälper, även SWITCH men hur ofta man ska ha på det vet ej.

min häst fick nåt liknande förra våren. Hon tappade pälsen helt på bogen och uppe vid nacken. Hon var den enda hästen i stallet som hade det så. Det spred sej inte till nån anna häst och det gick över av sej själv efter ett par v.

Liknar fläckarna de som jag har lagt ut i denna tråden? (sidan 2, inlägg 32)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ajda
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 787
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka