Hårlös av mugg!

flurrizen

Trådstartare
Min häst är nästan helt pälslös i ena karlleden och lite på ballarna sen han hade mugg för ett tag sedan. Den är nu helt borta och nästan allt hår med, Har någon nåt bra tips på salva eller något annat bra för att få pälsen att växa ut?

Sv: Hårlös av mugg!

Men det är ju det den inte gör.:crazy: Muggen försvann helt i December. Det står still i hårväxten. :confused:

Jag visste inte att det var i december. Nen du får väl höra med veterinär, mig veterligen finns det ingen kräm som gör att hår växer ut.

Men har hästen problem idag? Du kanske inte behöver göra någonting alls.

Jo, i December var det. :) Har haft ute veterinärer som inte säger något eftersom han har inte ont, han verkar inte heller lida av det mer än att han trampar sig lätt och har därför boots vid arbete. Får skav av dom där han inte har så mkt päls, och då blir det mindre och mindre päls kvar..
Har både neopren och fårskinns insida på de jag använder. Med fårskinn borde det inte skava tycker jag, men det gör det.
Smörjer med vitt vaselin för att hålla det mjukt. Har hört någonstans ifrån, som jag inte kommer ihåg, ;) att det finns någon salva som får pälsen att växa. Dock vet jag inget mer.

Någon mer som har något bra tips?

Hej, Då vaselin är en petroliumprodukt, så vill du kanske inte använda den på känslig hud. Jag har använd Zinksalva från B*rn*ngens, då stimulerar du återväxten av pälsen.
Lycka till ! Saltomortal

Senast ändrad:

Okej. Det visste jag faktiskt inte att det var. Tack. :bow:
Borde väl fungera med vanlig zinksalva från apoteket? zinkpasta??

Vet ej om den fungerar lika bra då jag ej har provat den varianten, men "min variant" är ju till för irriterad hud och röda barntjärtar !

Jag har använt zinksalva från apoteket för att skynda på läkning av mugg, om det stimulerar håråterväxt då kommer nog många med klen hårväxt på skalpen som jag att bli storkonsumenter av produkten:banana: !

Brukar smörja på idomin vid avskavd päls och jag tror att det växer ut fortare då, vitaminsalva är det ju.

Brukar smörja på idomin vid avskavd päls och jag "tycker" att det växer ut fortare då, vitaminsalva är det ju.

Min häst har hårlösa ränder i ena karleden efter mugg han haft för minst 2 år sedan och det växer inte ut. Antagligen är hårsäckarna helt förstörda.

Det har ingen betydelse alls han kan gå 1.10 iaf. Det är bara lite fult men inget han har ont av.

Ja, faktiskt så hjälper Idomin.
min ena har lite förstörda hårsäckar av rasp på ett vitt ben.

ska faktiskt prova där.

OT. En man smorde in flinten med fin olivolja och håret börjad växa faktiskt. :idea:
Kanske kan vara värt att prova men kanske inte nu på sommaren när solen är stark.

Aha, det ska jag säga till pappa. :bump: :banana:
Ska nog prova olja å se om det blir bättre. Kan ta det när det är mulet. :angel: :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka