Hårfällning som skapar problem? (långt...)

M

Martiniq

Jag har en isis på 8 år som just nu beter sig väldigt underligt... Vi bor på Island och släppte ut hästarna i bergen i början av oktober men pga väldigt dåligt väder (regn, regn och regn) var vi tvugna att ta in hästarna redan i slutet av november. Min häst hade då fått en massa "hnjúskar" (hade aldrig sett detta fenomen tidigare) - underhudsfettet har liksom bildat fettklumpar i pälsen som sedan frusit fast i huden på hästen, längs hela ryggraden... Veterinären sa att jag skulle vänta tills fettklumparna lossnade, alltså växte ut med håret och sedan skulle pälsklumparna trilla av av sig själva. De flesta klumpar har nu lossnat och han fäller som bara den. Jag började sätta igång honom för en månad sedan när det inte längre var några klumpar kvar där sadeln ligger.

Senaste månaden har han dock varit en total "pain"...:confused: Han är liksom "överallt" hela tiden. Kan inte stå still, biter hästen som står jämte honom, har börjat krubbita, i hagen jagar han de andra hästarna och sparkar och biter dem konstant, när jag rider så håller han på och konstlar hela tiden, småstegrar, gnäggar som en galning, vill inte gå rakt fram, vill gå på snedden etc. Han kan inte lugna ned sig i två sekunder...

Vi har kollat igenom hela hästen och hittar inget som tyder på att han har ont. Men eftersom han fäller som en galning och det här beteendet började i samband med att han började fälla - tror ni att det kan bero på det? Kan det vara vitaminbrist?

Kan också lägga till att han aldrig har betett sig så här tidigare...

Tack!

Sv: Hårfällning som skapar problem? (långt...)

Har aldrig varit med om att en häst har reagerat så mycket pga av fällning, lite lurigt. Jag skulle fråga veterinär om råd!

Mitt sto hade det alltid lite jobbigt under fällning, på henne funkade extra B-vitamin väldigt bra!

Lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·
Träning Min häst är ju, som jag skrivit i åtskiliga trådar tidigare, rätt så skarp i huvudet och har en vilja av stål. Innan vintervilan var hon...
Svar
1
· Visningar
711
Träning Nu behöver jag verkligen hjälp! Min häst håller på att knäcka mig psykiskt, tror jag... Nä, men jag har ett problem som jag inte vet...
Svar
18
· Visningar
1 182
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024